Samenwerkingstechnologieën geven bedrijven een boost

Uit een door Insight gesponsord rapport van Harvard Business Review Analytic Services, dat 421 professionals heeft bevraagd, blijkt dat meer dan 80 procent van de respondenten samenwerkingstools zeer tot uiterst belangrijk vindt om de bedrijfsdoelstellingen van hun organisaties te halen. Zelfs 90 procent van de respondenten verwacht dat samenwerkingstechnologie de komende twee jaar zeer tot uiterst belangrijk zal worden.

De positieve impact van samenwerkingstechnologie, zoals instant messaging, kantoortoepassingen, videoconferenties, smartphones en e-mail, kan de operationele efficiëntie en concurrentiekracht van organisaties merkbaar verbeteren. Het onderzoek stelde vast dat 79 procent vond dat een hogere efficiëntie een uiterst waardevol bedrijfsresultaat van samenwerkingstools is, gevolgd door verhoogde productiviteit (76%), betere bedrijfsbeslissingen (69%), hogere innovatieniveaus (63%), snellere marktintroductietijd (58%), lagere reiskosten (57%) en hogere verkoop (52%).
 
Ondanks die voordelen hebben organisaties ook problemen ondervonden met sommige aspecten van samenwerkingstools, zoals het onvermogen om onderaannemers, consultants en andere niet-medewerkers te betrekken (46%), de ingewikkelde installatie (40%) en de gebruikersonvriendelijkheid (31%).
“Om die uitdagingen aan te gaan, hebben bedrijven die innoveren in de ruimte die tools en technologieën verder uitgewerkt. We zien een snelle toename van zowel nieuwe technologieën als technologieën van de volgende generatie die speciaal zijn ontworpen met het oog op gebruikersvriendelijkheid en niet-technische eindgebruikers. Dat helpt garanderen dat de medewerkers ze gebruiken en de beloofde ROI genereren”, meent Marie del Marmol, country manager Insight BeLux.

Om een collaboratieve en competitieve werkplaats te creëren, moeten executives van C-niveau het goede voorbeeld geven. De onderzoeksresultaten gaven aan dat die verwachtingen niet helemaal zijn ingelost. Hoewel zesenzestig procent erkent dat hun collaboratieve cultuur door executives van C-niveau moet worden geleid, gelooft amper 50 procent dat hun executives in dergelijk gedrag het voortouw nemen.
“Zoals bij elke organisatorische wijziging, is het essentieel dat het senior team hierbij een leidende rol vervult. Ze moeten zich niet alleen engageren op het vlak van investeringen, maar zich er ook toe verbinden de tools zelf te gebruiken. Als een organisatie medewerkers over de hele wereld tewerkstelt en persoonlijke interacties belangrijk zijn voor de werkplaatscultuur, moeten videoconferenties een standaardpraktijk zijn. Dat kan ook de noodzaak om te reizen en de bijbehorende kosten verminderen, en zo benadrukken hoe het gebruik van deze tools een duidelijke ROI heeft, zowel op het vlak van bedrijfscultuur als van kosten”, aldus nog Marie del Marmol.

​Onderzoeksmethodologie

De enquête bestond uit een e-mailonderzoek. Er werden in totaal 421 respondenten geselecteerd uit het lezerspubliek van de Harvard Business Review. Achttien procent van de respondenten was lid van het algemeen en executive management, 10% was afkomstig uit verkoop en business development, 8% was actief in IT/software engineering, 7% in consulting, 7% in HR/opleiding en nog eens 7% in R&D/innovatie/productontwikkeling. Andere functies waren vertegenwoordigd door 6% of minder van de respondentenbasis.

Recente nieuwsberichten

Ahold Delhaize USA breidt micro-fulfilment uit met Swisslog

Peapod Digital Labs, de digitale en e-commerce afdeling van Ahold Delhaize USA, heeft de samenwerking met Swisslog aangekondigd om een proefproject met microfulfilmenttechnologie op te zetten met ‘The GIANT Company’ in Philadelphia. Dit pilootproject maakt gebruik van Swisslog’s warehouse automation oplossingen, waaronder AutoStore technologie ondersteund door Swisslog’s SynQ software, en de eigen manuele pickingcapaciteiten van Peapod Digital Labs.

Magazino rust mobiele robot uit met inductief batterijlaadsysteem

Met de mobiele robot SOTO 2 automatiseert roboticabedrijf Magazino de materiaaltoevoer in de maakindustrie. De robot vervoert volledig autonoom kleine ladingdragers met componenten van het magazijn naar de productielijn, haalt het leeggoed weer op en brengt het terug naar het magazijn.

WEG België voert service op dankzij extra magazijnruimte

WEG, fabrikant van tandwielkasten, motoren en aandrijvingen, heeft zijn bestaande warehouse in België (Nijvel) met 1800m² uitgebreid, waardoor de totale opslagruimte nu 6000m² bedraagt. Door de uitbreiding konden drie nieuwe docks worden geplaatst met een capaciteit voor grotere machines tot 12 ton, waardoor WEG nu eventueel ook grotere projecten kan aannemen.

Lalesse ontwikkelt gebruikersvriendelijke WCS user interface

Lalesse Logistic Solutions, leverancier van oplossingen voor magazijnautomatisering waaronder AutoStore, heeft het afgelopen jaar een nieuwe en intuïtieve gebruikersinterface voor het warehouse control system LogiCS ontwikkeld. In combinatie met een geautomatiseerd magazijnsysteem (ASRS), zoals AutoStore, moet die nieuwe interface een oplossing bieden voor de toenemende eisen op het vlak van ‘next-day-delivery’ in de retail, met name in e-commerce.

Pauwels Consulting neemt DCI over

Pauwels Consulting, als adviesbureau gespecialiseerd in engineering, life sciences en IT, neemt IT-consultancybedrijf DCI over. Daarmee realiseert Pauwels Consulting zijn zesde overname in twee jaar tijd. DCI werd in 1997 in Sint-Niklaas opgericht door Joris Van Hoye.

Vanas introduceert Modula HC horizontale carrousel

Met de nieuwe horizontale carrousel Modula HC wil Vanas met een betaalbare oplossing inspelen op de groeiende vraag naar de automatisering van opslag en distributie van kleine producten en goederen.

Raskone Oy verhoogt productiviteit van medewerkers met Panasonic Toughbook

Raskone Oy is het grootste commerciële voertuigreparatiebedrijf van Finland. Net als tal van andere bedrijven die volop softwareoplossingen inzetten om het magazijnbeheer vlotter en meer foutloos te laten verlopen, had de onderneming nood aan de geschikte ondersteunende hardware.

Pipelife tilt Supply Chain Management naar een hoger niveau met Optimact

Een solide basis creëren voor een correcte voorspelling. Daarom heeft Pipelife Nederland(onderdeel van de Wienerberger Groep) Optimact geselecteerd. Nu het softwarepakket Optimact zijn waarde heeft bewezen in Nederland, ontdekken ook andere landen van Pipelife International de software.

Bierbrouwer Staropramen voert efficiëntie en veiligheid op met ZetesMedea

Pivovary Staropramen s.r.o. (onderdeel van Molson Coors Brewing Company) is de op één na grootste bierbrouwer in Tsjechië. De brouwer beschikt over een groot magazijn waar twintig tot veertig medewerkers tegelijkertijd op de werkvloer actief zijn.

Toyota Material Handling Nederland krijgt nieuwe algemeen directeur

Vanaf 1 april 2021 wordt Wim Vos (foto) de nieuwe algemeen directeur van Toyota Material Handling Nederland. Hij volgt dan Pank Hertsenberg op, die de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt. Wim Vos is sinds 2005 werkzaam bij Toyota Material Handling Nederland (voorheen BT), waar hij diverse directiefuncties heeft bekleed in after sales, sales & marketing en advanced logistics.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.