Samenwerkingstechnologieën geven bedrijven een boost

Uit een door Insight gesponsord rapport van Harvard Business Review Analytic Services, dat 421 professionals heeft bevraagd, blijkt dat meer dan 80 procent van de respondenten samenwerkingstools zeer tot uiterst belangrijk vindt om de bedrijfsdoelstellingen van hun organisaties te halen. Zelfs 90 procent van de respondenten verwacht dat samenwerkingstechnologie de komende twee jaar zeer tot uiterst belangrijk zal worden.

De positieve impact van samenwerkingstechnologie, zoals instant messaging, kantoortoepassingen, videoconferenties, smartphones en e-mail, kan de operationele efficiëntie en concurrentiekracht van organisaties merkbaar verbeteren. Het onderzoek stelde vast dat 79 procent vond dat een hogere efficiëntie een uiterst waardevol bedrijfsresultaat van samenwerkingstools is, gevolgd door verhoogde productiviteit (76%), betere bedrijfsbeslissingen (69%), hogere innovatieniveaus (63%), snellere marktintroductietijd (58%), lagere reiskosten (57%) en hogere verkoop (52%).
 
Ondanks die voordelen hebben organisaties ook problemen ondervonden met sommige aspecten van samenwerkingstools, zoals het onvermogen om onderaannemers, consultants en andere niet-medewerkers te betrekken (46%), de ingewikkelde installatie (40%) en de gebruikersonvriendelijkheid (31%).
“Om die uitdagingen aan te gaan, hebben bedrijven die innoveren in de ruimte die tools en technologieën verder uitgewerkt. We zien een snelle toename van zowel nieuwe technologieën als technologieën van de volgende generatie die speciaal zijn ontworpen met het oog op gebruikersvriendelijkheid en niet-technische eindgebruikers. Dat helpt garanderen dat de medewerkers ze gebruiken en de beloofde ROI genereren”, meent Marie del Marmol, country manager Insight BeLux.

Om een collaboratieve en competitieve werkplaats te creëren, moeten executives van C-niveau het goede voorbeeld geven. De onderzoeksresultaten gaven aan dat die verwachtingen niet helemaal zijn ingelost. Hoewel zesenzestig procent erkent dat hun collaboratieve cultuur door executives van C-niveau moet worden geleid, gelooft amper 50 procent dat hun executives in dergelijk gedrag het voortouw nemen.
“Zoals bij elke organisatorische wijziging, is het essentieel dat het senior team hierbij een leidende rol vervult. Ze moeten zich niet alleen engageren op het vlak van investeringen, maar zich er ook toe verbinden de tools zelf te gebruiken. Als een organisatie medewerkers over de hele wereld tewerkstelt en persoonlijke interacties belangrijk zijn voor de werkplaatscultuur, moeten videoconferenties een standaardpraktijk zijn. Dat kan ook de noodzaak om te reizen en de bijbehorende kosten verminderen, en zo benadrukken hoe het gebruik van deze tools een duidelijke ROI heeft, zowel op het vlak van bedrijfscultuur als van kosten”, aldus nog Marie del Marmol.

​Onderzoeksmethodologie

De enquête bestond uit een e-mailonderzoek. Er werden in totaal 421 respondenten geselecteerd uit het lezerspubliek van de Harvard Business Review. Achttien procent van de respondenten was lid van het algemeen en executive management, 10% was afkomstig uit verkoop en business development, 8% was actief in IT/software engineering, 7% in consulting, 7% in HR/opleiding en nog eens 7% in R&D/innovatie/productontwikkeling. Andere functies waren vertegenwoordigd door 6% of minder van de respondentenbasis.

Recente nieuwsberichten

Siemens en Google Cloud brengen AI op schaal naar de maakindustrie

Google Cloud en Siemens, leverancier van automatiseringsoplossingen en industriële software, gaan samenwerken om productieprocessen te optimaliseren en de productiviteit op de werkvloer te verbeteren. Daartoe zal Siemens de datacloud- en artificiële intelligentie/machine learning (AI/ML)-technologieën van Google Cloud integreren in zijn fabrieksautomatiseringsoplossingen.

SAS Belux en CGI Nederland willen samen digitale transformatie van productiebedrijven versnellen

SAS gaat samenwerken met ICT-dienstverlener CGI om klanten in manufacturing op het volledige traject van hun digitale transformatie te ondersteunen. SAS Belux en CGI vullen elkaar naar eigen zeggen perfect aan om ervoor te zorgen dat bedrijven hun productieprocessen effectief met artificiële intelligentie (AI) en analytics kunnen stroomlijnen en optimaliseren.

Nieuw City-depot voor GLS in Wijnegem

Afgelopen week heeft GLS Belgium een nieuw leveringsdepot in Wijnegem geopend. De nieuwe GLS-vestiging aan de Antwerpse stadsrand zal instaan voor leveringen naar Antwerpen en het noordelijke en oostelijke deel van de voorstad. Op een oppervlakte van 5.735m² zal het nieuwe depot tot 10.500 pakketten per dag kunnen verwerken.

TLV waarschuwt voor full tracing bij groupagevervoer

Net als bij particuliere pakjeszendingen, rekenen klanten in de transportsector steeds vaker op tracking & tracing voor hun rit. De technologie laat toe routes te optimaliseren en is bij FTL eenvoudig uit te rollen. “Maar bij LTL, zoals groupagevervoer, loeren belangrijke risico’s om de hoek”, waarschuwt Transport en Logistiek Vlaanderen, de beroepsvereniging van ondernemingen in transport en logistiek.

Fysiek Internet getest in haven Antwerpen en Zeebrugge

Verwacht wordt dat het transport over de weg tegen 2030 met zo’n 40% zal toenemen. Als die extra 40% effectief op de weg belandt, wordt de situatie op de Vlaamse wegen onhoudbaar.

Hardis Group mikt op Centraal-Europa met nieuw filiaal in Polen

Adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group zet, na Spanje en Nederland, de uitbreiding van zijn logistieke activiteiten in Europa verder met de opening van een filiaal in Polen. Onder de naam Hardis Group Polska moet het nieuwe filiaal in Warschau de aanwezigheid van de groep in Centraal-Europa versterken.

Landtransporthub DB Schenker in Tilburg krijgt facelift

DB Schenker gaat zijn landtransportvestiging in Tilburg (NL) volledig renoveren. De logistiek dienstverlener wil de internationale hub – gelegen op industrieterrein Katsbogten aan de A58 – niet alleen moderniseren, maar ook duurzamer maken.

Montea investeert in multimodale stadslogistiek in Brussel

Montea en de Haven van Brussel ondertekenen een grondconcessie-overeenkomst voor een vaste periode van 30 jaar (verlengbaar met periodes van 10 jaar) voor een terrein van ca 35.000m².

TCL optimaliseert en automatiseert logistieke processen met nieuw WMS

Vanaf medio april zal Trans-Continental Logistics (TCL) in Antwerpen al zijn logistieke processen stroomlijnen met het warehouse management systeem van Elevate-IT. TCL beschikt over zeven magazijnen in Antwerpen, in een straal van 400 meter van elkaar.

Geautomatiseerd fulfilmentcenter Puma operationeel met TGW

Op 6 april 2021 is in de Beierse gemeente Geiselwind het Europese centrale distributiecentrum van sportbedrijf Puma SE in gebruik genomen. De sterk geautomatiseerde logistieke hub werd gerealiseerd in samenwerking met TGW, die als hoofdaannemer voor de intralogistiek optrad.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.