SAESL behaalt met ICRON de snelste omlooptijd in de MRO-sector voor de luchtvaart

(Advertorial)De bedrijfsomgeving van Reparatie, Onderhoud en Revisie (Maintenance, Repair & Overhaul, MRO) voor vliegtuigen is bijzonder complex en er is veel concurrentie. Bedrijven die aan de top willen komen in deze sector en er ook willen blijven, moeten optimaal nauwkeurig en snel kunnen werken, net als de uiterst geavanceerde toestellen waar ze aan werken. Aangezien bij luchtvaart-MRO het type werk en de tijd die ervoor staat steeds verandert, moeten de aanbieders flexibel en veelzijdig zijn. Ze moeten altijd klaarstaan (met de vereiste hoogopgeleide monteurs en geavanceerde technologische resources) om onvoorziene pieken en veranderingen in de vraag op te vangen.

Een van de leiders op het gebied van luchtvaart-MRO, Singapore Aero Engine Services Private Limited (SAESL), is een Trent Centre of Excellence dat is gespecialiseerd in het repareren en reviseren van de succesvolle reeks vliegtuigmotoren van Rolls-Royce Trent. SAESL is een joint venture tussen Singapore Airlines Engineering Company, Rolls-Royce en Hong Kong Aero Engine Services Limited, en is opgericht in 2001. SAESL voert wijzigingen en revisies uit voor onderdelen van motoren van het type Trent 500 (Airbus A340), Trent 700 (Airbus A330), Trent 800 (Boeing 777) en Trent 900 (Airbus A380). Hiermee is het de enige locatie ter wereld waar alle in gebruik zijnde varianten van de Trent-motor kunnen worden gerepareerd.

Uitdagingen
 

Al in 2007 was SAESL een gevestigde naam als de grootste aanbieder van restauratie, onderhoud en revisie voor Trent-vliegtuigmotoren. Maar om deze voorsprong te behouden en uit te bouwen, had SAESL een APS-systeem (Advanced Planning & Scheduling) voor de planning nodig om inzicht te krijgen in de werkzaamheden en deze te beheren.
 
Duizenden reparatieklussen tegelijk met strakke deadlines, moordende concurrentie om hightech resources en snel veranderende vraag en deadlines: de planningsafdeling van SAESL had moeite om werkbare planningen en schema’s te maken die flexibel genoeg waren voor de werkvloer.
 
Bij SAESL werd de planning grotendeels handmatig gemaakt, via spreadsheets en zonder integratie met SAP, het bestaande ERP-systeem van het bedrijf. Het gevolg was dat de planners geen schema’s konden maken die rekening hielden met de dagelijkse, dynamische complexiteit van de MRO-werkvloer en de veelvuldige schommelingen in vraag en capaciteit.
 
SAESL’s managementteam ging op zoek naar een APS-systeem waarmee het bedrijf de operationele activiteiten zou kunnen optimaliseren, om zo het gebruik en de prestaties van resources te verbeteren, productiekosten te verlagen, capaciteit te verhogen en daardoor uiteindelijk ook een hogere omzet te behalen.
 
Oplossing & resultaten
 

Na zorgvuldig verschillende opties te hebben bekeken, koos SAESL voor ICRON’s APS-systeem. En dat bleek een slimme keuze te zijn, aangezien de implementatie van dit krachtige en intelligente planningsplatform (dat voor 100% aansloot op de unieke eisen van SAESL) de planningsprocedures en servicecapaciteit van de MRO-aanbieder radicaal zou veranderen.
 
SAESL CEO John Horsburgh vertelt waarom voor de APS-oplossing van ICRON is gekozen: “ICRON toonde aan dat ze de complexiteit van de reparatie-, onderhouds- en revisiewerkzaamheden van SAESL goed begrijpen. We waren onder de indruk van hun kennis en van de kracht en flexibiliteit van het systeem. In combinatie met de redelijke prijs en snelle implementatietijd maakte dit dat ICRON voor ons de logische keuze was. Van de vele systemen die we hebben bekeken, was ICRON ook de eerste die snel de werkschema’s kan genereren op het moment dat het MRO-onderzoeksproces de werkelijke hoeveelheid werk duidelijk maakt. De webfuncties voor rapportage maken ICRON uitermate geschikt voor toekomstige verbeterde netwerken tussen SAESL en onze zakenpartners.”
 
ICRON’s APS-oplossing op maat voor SAESL bestond uit twee geïntegreerde delen: Engine Module Shop Scheduling (EMS) en Component Repair Scheduling (CRS). Dit nieuwe platform voor planning en scheduling werd eenvoudig geïntegreerd met het bestaande SAP-systeem van SAESL en leverde het hele bedrijf inzicht in de planning via een gedistribueerde webomgeving, waarmee real-time productiegegevens kunnen worden verzameld en rapporten en diagrammen kunnen worden gemaakt voor managers en andere medewerkers.
 
+++++
 
John Horsburgh / CEO SAESL: “ICRON toonde aan dat ze de complexiteit van de reparatie-, onderhouds- en revisiewerkzaamheden van SAESL goed begrijpen. We waren onder de indruk van hun kennis, van de kracht en flexibiliteit van het systeem en van de no-nonsense aanpak van ICRON. ICRON is het allereerste bedrijf dat snel de werkschema’s kan genereren op het moment dat het MRO-onderzoeksproces de werkelijke hoeveelheid werk duidelijk maakt.”
 
+++++
 
Sinds de implementatie heeft ICRON’s oplossing voor een ingrijpende verbetering gezorgd van de planningscapaciteit van SAESL en van het algemene operationele beheer en de flexibiliteit.
 
Het APS-systeem voert zes keer per dag een update en optimalisatie uit van de werkschema’s van SAESL. Dit kost telkens minder dan een half uur en stelt de leverancier van reparatie, onderhoud en revisie in staat om:
 
de dagelijkse gang van zaken effectief te besturen en te reageren op onverwachte veranderingen in vraag of capaciteit;
het gebruik en de productiviteit van resources te verbeteren;
de capaciteit, nauwkeurigheid van levertijden en klanttevredenheid te verbeteren;
overwerk en productiekosten te verlagen;
de omlooptijden van de reparaties drastisch te verminderen. 
De omlooptijd van reparaties bij SAESL is nu zelfs met stip de kortste in de hele MRO-sector, en deze recordprestatie is in hoge mate te danken aan de positieve invloed van het intelligente APS-systeem van ICRON. SAESL CEO John Horsburgh zegt instemmend: “ICRON heeft onze planningscapaciteit getransformeerd door onze reactiviteit en flexibiliteit te verbeteren.”
 
Meer informatie: www.icrontech.com

Recente nieuwsberichten

Battery Supplies zorgt voor continuïteit met laadzaal in magazijnen van Delhaize

Supermarktketen Delhaize voert in zijn magazijnen constant producten af en aan. Dat gebeurt met elektrische heftrucks. Om continuïteit te garanderen, is het belangrijk dat die heftrucks te allen tijde zo optimaal mogelijk worden ingezet en dat geldt zeker ook tijdens drukke periodes zoals de eindejaarfeesten. Daarom vroeg Delhaize aan Battery Supplies, dochteronderneming van onderdelenleverancier TVH, om in de nieuwste koelafdeling in zijn magazijnen in Zellik de batterijen van de heftrucks vorm te geven. Battery Supplies, waarmee Delhaize al sinds jaar en dag samenwerkt voor de toelevering van batterijen, installeerde in Zellik 136 laders voor een volledige vloot van 308 wisselbatterijen. Daarmee betreft het een van de grootste laadzalen voor Delhaize in België. “Toch is de ingenomen ruimte van de laders en batterijen heel beperkt door een slimme en ‘dense’ opstelling van de batterijen”, klinkt het.

Datalogic introduceert Blade Series voor geavanceerde traceerbaarheid

Datalogic, leverancier van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, heeft zijn Blade Series gelanceerd. Het betreft een nieuw gamma compacte industriële 1D-lezers ontworpen voor lean integratie, eenvoudige installatie en minder onderhoud. Blade Series, bestaande uit Blade 100 en Blade 200, wordt door Datalogic voorgesteld als de langverwachte update van de populaire DS2X00 serie van lasergebaseerde lezers. De nieuwe 1D-lezers moeten volgens de leverancier nieuwe wegen openen voor logistiek, fulfilment en distributiecentra, waardoor retailers zich kunnen ontwikkelen tot omnichannel aanbieders.

Methanol veelbelovend als toekomstige CO2-neutrale aandrijving

Methanol als brandstof voor heavy-duty logistieke toepassingen is een veelbelovende kanshebber om een van de CO2-neutrale aandrijvingen van de toekomst te worden. Dat blijkt uit de resultaten van het Mobile Methanol Utilisation-project (MMU) dat VIL (Vlaanderen Innovatie Logistiek) in samenwerking met Universiteit Gent en 25 bedrijven heeft uitgewerkt.

Prettig eindejaar!

Zopas is de laatste nieuwsbrief van 2023 uw mailbox binnen gedwarreld.

Wij gaan er heel even tussenuit, maar kloppen graag vanaf dinsdag 9 januari opnieuw bij u aan met uw wekelijkse brief vol supply chain Nieuws en nieuwsjes.

Webfleet belicht uitdagingen en kansen voor transporteurs in 2024

Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, heeft de trends in kaart gebracht waarmee bedrijven in de transportsector in 2024 zullen worden geconfronteerd. Komend jaar zal de digitale transformatie voor chauffeurs en managers van wagenparken onvermijdelijk zijn, zo luidt het, en dat brengt zowel valkuilen als opportuniteiten met zich mee.

Toshiba tekent huurovereenkomst voor Prologis Park Almere

Toshiba Global Commerce Solutions (Toshiba) heeft een langdurige huurovereenkomst getekend voor 7.000m² op Prologis Park Almere. Op die locatie opent Toshiba zijn nieuwe Retail Operations Center, waar de Europese retailactiviteiten zullen worden gecentraliseerd. Concreet worden 14 centra in Europa in één faciliteit geconsolideerd. Daarmee wil Toshiba zijn operationele efficiëntie verbeteren en meer en kwalitatief betere diensten aanbieden. Bovendien moet de beslissing bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de onderneming.

Wijzigingen in kilometerheffing vanaf 1 januari 2024

Vanaf maandag 1 januari 2024 treden er verschillende veranderingen op in het kilometerheffingssysteem. In Vlaanderen verandert het tarief van 686 kilometer wegen van nultarief naar normaal tarief en wordt een voordeeltarief van nul eurocent/km toegekend aan zero-emissie voertuigen (ZEV) op het volledige Vlaamse wegennet. De OBU (on board unit) blijft echter verplicht voor ZEV. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en in Wallonië (Sofico) worden de ZEV nog ondergebracht in de emissie-categorie EURO VI.

Food retailer Bartels-Langness investeert in eerste automatisch magazijn

Bartels-Langness (Bela), een onafhankelijk geleid familiebedrijf uit Kiel, is een van de grootste food retailers in Duitsland. Om de beschikbaarheid van goederen te vergroten en de service voor zijn eigen supermarkten en de winkels waaraan het levert verder te verbeteren, heeft Bela logistieke automatiseringsleverancier Swisslog aangesteld om het eerste automatiseringsproject in zijn 130-jarige bestaan uit te voeren. Daarbij treedt Swisslog op als de hoofdintegrator voor alle bouwtechnische en intralogistieke werkzaamheden op de bestaande locatie in Neumünster. Het project, met een prijskaartje van 13,9 miljoen euro, zal volgens de planning in juni 2025 worden voltooid.

TX Logistik rondt overname van Exploris af

TX Logistik AG, een dochteronderneming van Mercitalia Logistics, heeft de overname afgerond van Exploris Deutschland Holding GmbH Hamburg, een Europees spoorvrachtbedrijf. De overname maakt van TX Logistik de op één na grootste spoorvrachtvervoerder in Duitsland. Nadat het voorlopige contract in juli was ondertekend, werd de transactie nu afgerond na goedkeuring door de bevoegde mededingingsautoriteiten.

Corneel Geerts Transportgroup neemt Zwitserland-specialist Fransen J. Transport over

Na Sinex afgelopen zomer heeft Corneel Geerts Transportgroup een nieuwe overnamedeal gesloten. Per 1 januari 2024 neemt de transportgroep zowel de assets, de klanten als het personeel van transportbedrijf Fransen J. Transport uit Putte over. Fransen J. Transport is een familiebedrijf dat gespecialiseerd is in transport tussen de Benelux en Zwitserland, met dagelijks groupagevertrekken op Bazel, Zurich en Genève, in combinatie met een eigen in-house douaneafdeling.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.