SAESL behaalt met ICRON de snelste omlooptijd in de MRO-sector voor de luchtvaart

(Advertorial)De bedrijfsomgeving van Reparatie, Onderhoud en Revisie (Maintenance, Repair & Overhaul, MRO) voor vliegtuigen is bijzonder complex en er is veel concurrentie. Bedrijven die aan de top willen komen in deze sector en er ook willen blijven, moeten optimaal nauwkeurig en snel kunnen werken, net als de uiterst geavanceerde toestellen waar ze aan werken. Aangezien bij luchtvaart-MRO het type werk en de tijd die ervoor staat steeds verandert, moeten de aanbieders flexibel en veelzijdig zijn. Ze moeten altijd klaarstaan (met de vereiste hoogopgeleide monteurs en geavanceerde technologische resources) om onvoorziene pieken en veranderingen in de vraag op te vangen.

Een van de leiders op het gebied van luchtvaart-MRO, Singapore Aero Engine Services Private Limited (SAESL), is een Trent Centre of Excellence dat is gespecialiseerd in het repareren en reviseren van de succesvolle reeks vliegtuigmotoren van Rolls-Royce Trent. SAESL is een joint venture tussen Singapore Airlines Engineering Company, Rolls-Royce en Hong Kong Aero Engine Services Limited, en is opgericht in 2001. SAESL voert wijzigingen en revisies uit voor onderdelen van motoren van het type Trent 500 (Airbus A340), Trent 700 (Airbus A330), Trent 800 (Boeing 777) en Trent 900 (Airbus A380). Hiermee is het de enige locatie ter wereld waar alle in gebruik zijnde varianten van de Trent-motor kunnen worden gerepareerd.

Uitdagingen
 

Al in 2007 was SAESL een gevestigde naam als de grootste aanbieder van restauratie, onderhoud en revisie voor Trent-vliegtuigmotoren. Maar om deze voorsprong te behouden en uit te bouwen, had SAESL een APS-systeem (Advanced Planning & Scheduling) voor de planning nodig om inzicht te krijgen in de werkzaamheden en deze te beheren.
 
Duizenden reparatieklussen tegelijk met strakke deadlines, moordende concurrentie om hightech resources en snel veranderende vraag en deadlines: de planningsafdeling van SAESL had moeite om werkbare planningen en schema’s te maken die flexibel genoeg waren voor de werkvloer.
 
Bij SAESL werd de planning grotendeels handmatig gemaakt, via spreadsheets en zonder integratie met SAP, het bestaande ERP-systeem van het bedrijf. Het gevolg was dat de planners geen schema’s konden maken die rekening hielden met de dagelijkse, dynamische complexiteit van de MRO-werkvloer en de veelvuldige schommelingen in vraag en capaciteit.
 
SAESL’s managementteam ging op zoek naar een APS-systeem waarmee het bedrijf de operationele activiteiten zou kunnen optimaliseren, om zo het gebruik en de prestaties van resources te verbeteren, productiekosten te verlagen, capaciteit te verhogen en daardoor uiteindelijk ook een hogere omzet te behalen.
 
Oplossing & resultaten
 

Na zorgvuldig verschillende opties te hebben bekeken, koos SAESL voor ICRON’s APS-systeem. En dat bleek een slimme keuze te zijn, aangezien de implementatie van dit krachtige en intelligente planningsplatform (dat voor 100% aansloot op de unieke eisen van SAESL) de planningsprocedures en servicecapaciteit van de MRO-aanbieder radicaal zou veranderen.
 
SAESL CEO John Horsburgh vertelt waarom voor de APS-oplossing van ICRON is gekozen: “ICRON toonde aan dat ze de complexiteit van de reparatie-, onderhouds- en revisiewerkzaamheden van SAESL goed begrijpen. We waren onder de indruk van hun kennis en van de kracht en flexibiliteit van het systeem. In combinatie met de redelijke prijs en snelle implementatietijd maakte dit dat ICRON voor ons de logische keuze was. Van de vele systemen die we hebben bekeken, was ICRON ook de eerste die snel de werkschema’s kan genereren op het moment dat het MRO-onderzoeksproces de werkelijke hoeveelheid werk duidelijk maakt. De webfuncties voor rapportage maken ICRON uitermate geschikt voor toekomstige verbeterde netwerken tussen SAESL en onze zakenpartners.”
 
ICRON’s APS-oplossing op maat voor SAESL bestond uit twee geïntegreerde delen: Engine Module Shop Scheduling (EMS) en Component Repair Scheduling (CRS). Dit nieuwe platform voor planning en scheduling werd eenvoudig geïntegreerd met het bestaande SAP-systeem van SAESL en leverde het hele bedrijf inzicht in de planning via een gedistribueerde webomgeving, waarmee real-time productiegegevens kunnen worden verzameld en rapporten en diagrammen kunnen worden gemaakt voor managers en andere medewerkers.
 
+++++
 
John Horsburgh / CEO SAESL: “ICRON toonde aan dat ze de complexiteit van de reparatie-, onderhouds- en revisiewerkzaamheden van SAESL goed begrijpen. We waren onder de indruk van hun kennis, van de kracht en flexibiliteit van het systeem en van de no-nonsense aanpak van ICRON. ICRON is het allereerste bedrijf dat snel de werkschema’s kan genereren op het moment dat het MRO-onderzoeksproces de werkelijke hoeveelheid werk duidelijk maakt.”
 
+++++
 
Sinds de implementatie heeft ICRON’s oplossing voor een ingrijpende verbetering gezorgd van de planningscapaciteit van SAESL en van het algemene operationele beheer en de flexibiliteit.
 
Het APS-systeem voert zes keer per dag een update en optimalisatie uit van de werkschema’s van SAESL. Dit kost telkens minder dan een half uur en stelt de leverancier van reparatie, onderhoud en revisie in staat om:
 
de dagelijkse gang van zaken effectief te besturen en te reageren op onverwachte veranderingen in vraag of capaciteit;
het gebruik en de productiviteit van resources te verbeteren;
de capaciteit, nauwkeurigheid van levertijden en klanttevredenheid te verbeteren;
overwerk en productiekosten te verlagen;
de omlooptijden van de reparaties drastisch te verminderen. 
De omlooptijd van reparaties bij SAESL is nu zelfs met stip de kortste in de hele MRO-sector, en deze recordprestatie is in hoge mate te danken aan de positieve invloed van het intelligente APS-systeem van ICRON. SAESL CEO John Horsburgh zegt instemmend: “ICRON heeft onze planningscapaciteit getransformeerd door onze reactiviteit en flexibiliteit te verbeteren.”
 
Meer informatie: www.icrontech.com

Recente nieuwsberichten

Manutan test groene last-mile leveringen

Als B2B e-commercebedrijf gespecialiseerd in artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterreinen biedt Manutan zijn klanten een assortiment van meer dan 200.000 producten. Uit recent onderzoek dat Manutan voerde, bleek dat twee op de vijf consumenten meer tevreden zouden zijn over het bedrijf als ze meer duurzame en verantwoorde bezorgmethoden konden kiezen. Omdat Manutan inziet dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt bij consumenten en bedrijven, lanceerde het B2B e-commerceplatform in Gent een proefproject voor groene last mile-leveringen. Daarbij werden producten geleverd met elektrische fietsen, cargofietsen of kleine elektrische voertuigen. Naar aanleiding van het pilootproject bekeek Manutan ook de verschillende manieren waarop bedrijven hun transport meer klimaatvriendelijk kunnen organiseren.

Het project in Gent was alvast een succes; niet alleen neemt het voertuigen weg uit de stadskernen, het bespaart ook nog eens 30,6 kilogram CO2 per geleverd pakket. Dat is het equivalent van 1,22 bomen per jaar.

Stijgende tewerkstellingsvooruitzichten in transport en logistiek

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de rekruteringsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het tweede kwartaal van 2024 toenemen. Van de werkgevers in deze sector die in januari zijn bevraagd, verwacht 40% het personeelsbestand tegen het einde van juni 2024 uit te breiden, terwijl 15% van plan is dat te verminderen. Bij 43% van de werkgevers wordt geen verandering verwacht. De ‘nettotewerkstellingsprognose’ van ManpowerGroup (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage werkgevers dat mensen wil ontslaan) bereikt daarmee een bemoedigende +25%. Dat betekent een stijging van 6 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en 8 punten ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023.

Thyssenkrupp versnelt leveringen dankzij volautomatisch opslagsysteem voor platen

Thyssenkrupp Materials Nederland is een toonaangevende servicegroothandel voor materialen in staal, RVS en aluminium, die klanten uit alle sectoren van de metaalverwerkende industrie bedient. Thyssenkrupp Materials Nederland biedt daarbij een uitgebreid assortiment platte producten, rondstaf, profielen en buizen, evenals een breed scala aan maatwerkoplossingen en technische innovaties in de hele keten.

Chep stelt met ZirConic-container nieuwe norm voor duurzaamheid

De Pallecon-divisie van Chep Europe introduceert de vouwbare ZirConic container. De ‘dry container’ is voor 97% gemaakt van ‘post-consumer’ plastic en stelt zo een nieuwe norm voor duurzaamheid. Chep levert de ZirConic-container via zijn circulaire poolingservice voor sectoren als packaging, adhesives, e-commerce en co-packing. De container moet de efficiëntie verhogen dankzij de hogere laadcapaciteit en een geoptimaliseerde vouwbaarheid.

Yusen Logistics plant overname PartsExpress

Logistiek dienstverlener Yusen Logistics (Benelux) B.V. heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van PartsExpress B.V., een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Whitepaper: Letterlijk én figuurlijk op hoog niveau werken

Ons land geraakt hoe langer hoe meer volgebouwd, en grondprijzen worden steeds duurder. Verticale opslagruimte wordt dus almaar interessanter, maar heeft u daarvoor ook het juiste transport in huis?

Wat heeft een zonsverduistering te maken met een laadperron?

De iets vriendelijkere energiekosten deze winter zijn geen reden om de teugels te laten vieren bij het in de hand houden van de kosten. De vele nieuwe magazijnen willen juist voldoen aan allerlei verschillende energie labels om zich zowel duurzaam als kostenbesparend te presenteren. Bij de oudere, bestaande magazijnen blijft men zoeken naar mogelijk efficiencyverbeteringen en na drie kwartalen van krimp in onze economie zorgen de CFO’s ervoor dat iedereen de energiekosten zo goed mogelijk blijft beteugelen.

Ontdek de toekomst van magazijnbeheer met het Trendrapport 2024!

Dit rapport biedt exclusieve inzichten in de vier warehouse trends van morgen: de opmars van kunstmatige intelligentie, de voordelen van digital twins, de opkomst van flexibele warehouse robotics, en de cruciale focus op duurzaamheid.

Dematic klantendag bij Radial, 17 en 18 april - Registreer nu hier!

Een nieuw distributiecentrum met 299 autonome mobiele robots helpt Radial de concurrentie voor te blijven. Kom meer te weten over deze oplossing tijdens onze exclusieve Benelux Klantendag op 17 en 18 april 2024 bij Radial in Groningen.

Flexport lanceert geoptimaliseerd Convoy-platform in de VS

Flexport, de Amerikaanse digitale expediteur met Europees hoofdkantoor in Amsterdam, lanceert in de Verenigde Staten het recent geoptimaliseerde Convoy-platform. Het platform biedt verladers niet alleen vereenvoudigde toegang van transportcapaciteit, maar stelt hen ook in staat hun zendingen in real time te volgen. De lancering van het platform in de VS markeert volgens Flexport een belangrijke mijlpaal na de succesvolle overname van Convoy’s vrachtvervoer softwaretechnologie in november 2023.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.