SAESL behaalt met ICRON de snelste omlooptijd in de MRO-sector voor de luchtvaart

(Advertorial)De bedrijfsomgeving van Reparatie, Onderhoud en Revisie (Maintenance, Repair & Overhaul, MRO) voor vliegtuigen is bijzonder complex en er is veel concurrentie. Bedrijven die aan de top willen komen in deze sector en er ook willen blijven, moeten optimaal nauwkeurig en snel kunnen werken, net als de uiterst geavanceerde toestellen waar ze aan werken. Aangezien bij luchtvaart-MRO het type werk en de tijd die ervoor staat steeds verandert, moeten de aanbieders flexibel en veelzijdig zijn. Ze moeten altijd klaarstaan (met de vereiste hoogopgeleide monteurs en geavanceerde technologische resources) om onvoorziene pieken en veranderingen in de vraag op te vangen.

Een van de leiders op het gebied van luchtvaart-MRO, Singapore Aero Engine Services Private Limited (SAESL), is een Trent Centre of Excellence dat is gespecialiseerd in het repareren en reviseren van de succesvolle reeks vliegtuigmotoren van Rolls-Royce Trent. SAESL is een joint venture tussen Singapore Airlines Engineering Company, Rolls-Royce en Hong Kong Aero Engine Services Limited, en is opgericht in 2001. SAESL voert wijzigingen en revisies uit voor onderdelen van motoren van het type Trent 500 (Airbus A340), Trent 700 (Airbus A330), Trent 800 (Boeing 777) en Trent 900 (Airbus A380). Hiermee is het de enige locatie ter wereld waar alle in gebruik zijnde varianten van de Trent-motor kunnen worden gerepareerd.

Uitdagingen
 

Al in 2007 was SAESL een gevestigde naam als de grootste aanbieder van restauratie, onderhoud en revisie voor Trent-vliegtuigmotoren. Maar om deze voorsprong te behouden en uit te bouwen, had SAESL een APS-systeem (Advanced Planning & Scheduling) voor de planning nodig om inzicht te krijgen in de werkzaamheden en deze te beheren.
 
Duizenden reparatieklussen tegelijk met strakke deadlines, moordende concurrentie om hightech resources en snel veranderende vraag en deadlines: de planningsafdeling van SAESL had moeite om werkbare planningen en schema’s te maken die flexibel genoeg waren voor de werkvloer.
 
Bij SAESL werd de planning grotendeels handmatig gemaakt, via spreadsheets en zonder integratie met SAP, het bestaande ERP-systeem van het bedrijf. Het gevolg was dat de planners geen schema’s konden maken die rekening hielden met de dagelijkse, dynamische complexiteit van de MRO-werkvloer en de veelvuldige schommelingen in vraag en capaciteit.
 
SAESL’s managementteam ging op zoek naar een APS-systeem waarmee het bedrijf de operationele activiteiten zou kunnen optimaliseren, om zo het gebruik en de prestaties van resources te verbeteren, productiekosten te verlagen, capaciteit te verhogen en daardoor uiteindelijk ook een hogere omzet te behalen.
 
Oplossing & resultaten
 

Na zorgvuldig verschillende opties te hebben bekeken, koos SAESL voor ICRON’s APS-systeem. En dat bleek een slimme keuze te zijn, aangezien de implementatie van dit krachtige en intelligente planningsplatform (dat voor 100% aansloot op de unieke eisen van SAESL) de planningsprocedures en servicecapaciteit van de MRO-aanbieder radicaal zou veranderen.
 
SAESL CEO John Horsburgh vertelt waarom voor de APS-oplossing van ICRON is gekozen: “ICRON toonde aan dat ze de complexiteit van de reparatie-, onderhouds- en revisiewerkzaamheden van SAESL goed begrijpen. We waren onder de indruk van hun kennis en van de kracht en flexibiliteit van het systeem. In combinatie met de redelijke prijs en snelle implementatietijd maakte dit dat ICRON voor ons de logische keuze was. Van de vele systemen die we hebben bekeken, was ICRON ook de eerste die snel de werkschema’s kan genereren op het moment dat het MRO-onderzoeksproces de werkelijke hoeveelheid werk duidelijk maakt. De webfuncties voor rapportage maken ICRON uitermate geschikt voor toekomstige verbeterde netwerken tussen SAESL en onze zakenpartners.”
 
ICRON’s APS-oplossing op maat voor SAESL bestond uit twee geïntegreerde delen: Engine Module Shop Scheduling (EMS) en Component Repair Scheduling (CRS). Dit nieuwe platform voor planning en scheduling werd eenvoudig geïntegreerd met het bestaande SAP-systeem van SAESL en leverde het hele bedrijf inzicht in de planning via een gedistribueerde webomgeving, waarmee real-time productiegegevens kunnen worden verzameld en rapporten en diagrammen kunnen worden gemaakt voor managers en andere medewerkers.
 
+++++
 
John Horsburgh / CEO SAESL: “ICRON toonde aan dat ze de complexiteit van de reparatie-, onderhouds- en revisiewerkzaamheden van SAESL goed begrijpen. We waren onder de indruk van hun kennis, van de kracht en flexibiliteit van het systeem en van de no-nonsense aanpak van ICRON. ICRON is het allereerste bedrijf dat snel de werkschema’s kan genereren op het moment dat het MRO-onderzoeksproces de werkelijke hoeveelheid werk duidelijk maakt.”
 
+++++
 
Sinds de implementatie heeft ICRON’s oplossing voor een ingrijpende verbetering gezorgd van de planningscapaciteit van SAESL en van het algemene operationele beheer en de flexibiliteit.
 
Het APS-systeem voert zes keer per dag een update en optimalisatie uit van de werkschema’s van SAESL. Dit kost telkens minder dan een half uur en stelt de leverancier van reparatie, onderhoud en revisie in staat om:
 
de dagelijkse gang van zaken effectief te besturen en te reageren op onverwachte veranderingen in vraag of capaciteit;
het gebruik en de productiviteit van resources te verbeteren;
de capaciteit, nauwkeurigheid van levertijden en klanttevredenheid te verbeteren;
overwerk en productiekosten te verlagen;
de omlooptijden van de reparaties drastisch te verminderen. 
De omlooptijd van reparaties bij SAESL is nu zelfs met stip de kortste in de hele MRO-sector, en deze recordprestatie is in hoge mate te danken aan de positieve invloed van het intelligente APS-systeem van ICRON. SAESL CEO John Horsburgh zegt instemmend: “ICRON heeft onze planningscapaciteit getransformeerd door onze reactiviteit en flexibiliteit te verbeteren.”
 
Meer informatie: www.icrontech.com

Recente nieuwsberichten

Vanas Engineering in Italiaanse handen

De Belgische integrator Vanas Engineering, gespecialiseerd in het implementeren van pick- en opslagsystemen voor magazijnoptimalisering, maakt voortaan integraal deel uit van Modula S.p.A., een Italiaanse leverancier van geautomatiseerde intralogistieke oplossingen. De overname moet zorgen voor een voortzetting van de groei die beide bedrijven de laatste jaren hebben gerealiseerd.

Supply chain- en logistieke bedrijven focussen op automatisering om personeelstekort te beperken

Meer dan de helft van de supply chain- en logistieke leiders (54%) wil personeelstekorten opvangen door te focussen op het automatiseren van repetitieve taken om de productiviteit van medewerkers te verbeteren. Dat blijkt uit onderzoek van Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek.

Rijverbod voor voertuigen boven 3,5 ton op het Viaduct van Vilvoorde

(Advertorial) Vanaf 9 augustus gelden nieuwe verkeersmaatregelen op het Viaduct van Vilvoorde. Om belangrijke laswerken veilig uit te voeren, is er een rijverbod voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. Dit verbod is van kracht elke vrijdag van 23u tot maandag 4u en geldt voor de binnenring richting Zaventem.

GUD Filters optimaliseert voorraadtelling in DC met ZetesMedea

GUD Filters, Zuid-Afrika’s toonaangevende autofiltermerk sinds 1949, optimaliseert zijn magazijnprocessen met ZetesMedea Full Pallet Inventory. Met behulp van ‘machine vision’ garandeert die technologie de integriteit van de voorraadtelling en wordt de efficiëntie in het distributiecentrum verhoogd.

TVH Equipment neemt intrek in nieuw ‘Nest’ in Waregem

TVH Equipment heeft al zijn Waregemse activiteiten gecentraliseerd in een nieuw gebouw langs de E17. Met de verhuizing van het hoofdkantoor naar de Mannebeekstraat is het bedrijf, actief in de verhuur en verkoop van nieuwe en tweedehandse heftrucks, hoogwerkers, magazijntoestellen en laadbruggen, naar eigen zeggen helemaal klaar voor verdere strategische groei.

TVH Equipment deelt het opvallende, ronde gebouw met Mateco IT, een aanbieder van technologische oplossingen voor de Mateco groep. Mateco IT ondersteunt Mateco wereldwijd met digitale oplossingen voor de verhuur van hoogwerkers, vorkheftrucks en verreikers, en de verkoop van nieuwe en tweedehandse machines.

BMW steunt op Inther Group voor tijdige levering van reserveonderdelen

De Beierse autofabrikant BMW heeft zijn opslagprocessen en de productie- en verzenddynamiek verbeterd met de hulp van systeemintegrator Inther Group. Door middel van moderne transportsystemen, geautomatiseerde opslag van kleine onderdelen met wendbare shuttles en ergonomisch op maat gemaakte orderpickingstations heeft Inther Group een nieuw doorvoerpotentieel mogelijk gemaakt, waardoor een tijdige levering van reserveonderdelen met verbeterde kwaliteit en betrouwbaarheid wordt gegarandeerd.

ERP-leverancier ProAlpha neemt MKG over

ProAlpha Group, een Duitse ERP-softwareleverancier voor de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland), heeft MKG overgenomen. MKG, voluit Metaal Kennis Groep Nederland BV, is een ERP-leverancier voor de metaalsector uit Hengelo (Overijssel). Het MKG-team van zeventig medewerkers levert ERP-oplossingen aan meer dan achthonderd kleine en middelgrote metaalbedrijven. Door de overname versterkt ProAlpha zijn productportfolio voor kmo’s in de metaalverwerkende industrie en breidt het de activiteiten van MKG uit naar de DACH-regio. Tegelijkertijd vergroot ProAlpha zijn marktpositie in de Benelux.

Jungheinrich presenteert nieuwe serie elektrische stapelaars

Jungheinrich lanceert een volledig herziene uitvoering van zijn serie elektrische stapelaars in het instapsegment. Daarmee mikt de leverancier van intralogistiek-oplossingen met name op kmo’s, retail- of productie- en ambachtelijke bedrijven met beperkte opslag- en werkruimtes, die vaak op handbediende elektrische stapelaars vertrouwen.

Pierre van Diesen nieuwe CEO DB Schenker in Benelux

Sinds 17 juni 2024 is Pierre van Diesen (foto) de nieuwe CEO bij logistiek dienstverlener DB Schenker Benelux. Daarmee volgt hij Jaap Bruining op die recent overleed.

Hardis Group stelt collaboratieve tool voor claimafhandeling voor

Reflex, een business unit van Hardis Group en ontwikkelaar van logistieke software, heeft een collaboratieve tool voor claimafhandeling aan zijn Reflex-suite toegevoegd. De nieuwe tool moet de afhandeling van claims – met name in de transport- en logistieke sector – over bijvoorbeeld ontbrekende of beschadigde zendingen of late leveringen, efficiënter maken en de klanttevredenheid verhogen. Door de intuïtieve interface is er nauwelijks training nodig en kunnen gebruikers direct aan de slag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.