Robotisering versnelt (nog) niet

Ondanks de continue innovaties stijgt het aantal industriële robots in Europa en de Verenigde Staten niet. Dat blijkt uit een analyse van ING. Een belangrijke reden hiervoor is dat het tijd kost om de processen aan te passen. Toch ligt het binnen de verwachtingen dat de inzet van robots de komende jaren een boost zal krijgen.

Voor alle duidelijkheid, onder een industriële robot verstaan we een automatisch gecontroleerd, herprogrammeerbaar en multifunctioneel apparaat dat kan bewegen in drie of meer assen, dat vast of mobiel kan zijn en dat inzetbaar is voor industrieel gebruik.

Zo voldoen diverse autonome machines waar geen menselijke bediening nodig is en die voor verschillende taken kunnen worden geprogrammeerd – zoals verpakken, assembleren of schilderen – aan die definitie. Een mooi voorbeeld van hoe robots evolueren, is de collaboratieve robot. Die robots detecteren de aanwezigheid van medewerkers, waardoor het voor mensen veiliger wordt om ermee samenwerken. Bovendien zijn dergelijke robots heel gemakkelijk te programmeren.

Hoewel de groei van industriële robots nog niet exponentieel is, worden er wel degelijk steeds meer robots ingezet. Dat blijkt ook uit cijfers van de Internationale Federatie voor Robots (IFR) (zie figuur 1). In 1993 waren er in de Europese Unie een kleine 100.000 industriële robots actief. In 2016 waren er dat al meer dan 431.000. In de VS noteren we een vergelijkbare opwaartse trend, maar het aantal robots ligt er wel lager dan in de Europese Unie. Toch is het opvallend dat het aantal ingezette robots in Europa en de VS niet versnelt. De groei van het aantal industriële robots ligt nu zelfs lager dan in de jaren ’90 (zie figuur 2).

Automatisering gaat niet automatisch
De cijfers tonen aan dat er een reëel verschil bestaat tussen de technische mogelijkheden en de praktijk. Dat komt vooral omdat bedrijven zich aan de nieuwe technologieën moeten aanpassen en dat kost tijd. Ook medewerkers hebben vaak tijd en extra opleiding nodig om met nieuwe technologieën te leren werken. Daarnaast is het aanpassen van de regelgeving rond innovaties ook vaak een tijdrovende activiteit. Daaruit kunnen we afleiden dat automatisering niet exponentieel, maar langzaam en gestaag verloopt.

Nog uit data van de International Federation of Robots blijkt dat het gebruik van robots sterk kan verschillen van land tot land. Zuid-Korea is de koploper met 631 industriële robots per 10.000 werknemers in de verwerkende nijverheid in 2016. Opmerkelijk is de nog lage intensiteit in China (68 robots per 10.000 werknemers). De verwachting is wel dat het aantal robots er de komende jaren sterk zal stijgen.

In Europa ligt Duitsland op kop met 309 robots. Dat is te verklaren doordat in dat land de autosector heel belangrijk is en het aantal robots binnen die sector disproportioneel hoog is. België zit in de middenmoot met 184 robots per 10.000 werknemers, Nederland heeft er met 153 robots nog iets minder.

Al zet die zich momenteel nog niet echt door, toch verwacht ING dat er de komende jaren een boost zal komen. Doordat de arbeidsbevolking minder snel zal groeien of zelfs zal dalen – zoals we in België voorzien – zal de vraag naar robots alleen maar stijgen. Een levend bewijs daarvan is Japan, waar de actieve bevolking al jaren daalt en waar robots steeds sterker vertegenwoordigd zijn.

Recente nieuwsberichten

Universal Robots lanceert UR30 cobot voor zware toepassingen

Ongeveer een jaar geleden pakte Universal Robots, een Deense fabrikant van industriële robotarmen, uit met de UR20 cobot. Dat was meteen ook het eerste model van een volledig vernieuwde cobotserie. Nu krijgt de UR20 het gezelschap van de UR30, een cobot met een laadvermogen tot 30 kilogram.

Movu Robotics en Dematra winnen prijs in Londen

(Advertorial) Movu Robotics, een van de toonaangevende leveranciers van magazijnautomatisering en robotica, kondigt met trots aan dat het de award ‘The Best Use of Robotics’ heeft gekregen op de ‘Supply Chain Excellence Awards 2023’ met het baanbrekende Dematra-project.

Gratis gids: Navigeer moeiteloos door het wereldwijde e-facturatie labyrint

(Advertorial) Duik in onze GRATIS whitepaper en blijf voor op het gebied van e-facturatie. Ontdek de nieuwste regelgeving die wereldwijd wordt ingevoerd en zorg ervoor dat jouw bedrijf voldoet aan alle land-specifieke beleidslijnen. Leer wat nodig is om compliant te worden en vermijd boetes die de resultaten van jouw bedrijf negatief kunnen beïnvloeden.

Witron viert 20 jaar OPM

Dit jaar is het Order Picking Machinery-systeem (OPM) van Witron aan zijn 20ste verjaardag toe. Het verhaal van het OPM vindt zijn oorsprong in 2003 aan de koffietafel van Walter Winkler (foto). Een taart en een taartschep brachten de oprichter van het automatiseringsbedrijf uit het Duitse Parkstein op een idee en de COM, het hart van het OPM-systeem, was geboren. Want, net zoals een taartschep onder een stuk taart glijdt, schuift de COM onder de te verzamelen artikelen en gebruikt deze om pallets en rolcontainers voor voedingswinkels volautomatisch, productvriendelijk, winkelvriendelijk en foutloos te laden.

Exotec opent nieuwe hub voor productie Skypath-transportbandsystemen

Exotec, wereldwijde leverancier van robotoplossingen voor magazijnen, heeft een nieuwe productieruimte geopend in Croix, Frankrijk. Door die uitbreiding kan Exotec de productie van zijn Skypath-transportbandsystemen opvoeren naar een gemiddelde van dertig modules per dag. Skypath is een modulair, plug-and-play geautomatiseerd transportbandsysteem dat bestaat uit rechte, gebogen en hellende bouwstenen.

Savoye automatiseert magazijn in Saoedi-Arabië voor iHerb en CJ Logistics

iHerb is een wereldwijde e-commerce retailer op het gebied van gezondheids- en welzijnsproducten, met hoofdzetel in Californië (VS). Voor het Midden-Oosten bevindt de uitvalsbasis van iHerb zich in Saoedi-Arabië. Om de distributie van zijn producten in die regio verder te verbeteren, doet iHerb een beroep op Savoye voor de automatisering van zijn e-commerce Global Distribution Center (GDC) in Riyad. Voor de ontwikkelaar en aanbieder van intralogistieke software en magazijnsystemen betreft deze opdracht de eerste in zijn soort in de regio.

Swisslog mechaniseert nieuw Home Shop Center van Albert Heijn

Begin december 2023 gaat het nieuwe, gemechaniseerde Home Shop Center (HSC) van Albert Heijn in het Nederlandse Barendrecht van start. Het project, dat tot stand kwam in samenwerking met Swisslog, heeft geleid tot de automatisering van het magazijn met behulp van een Autostore-systeem. In het HSC rollen de producten in bakken automatisch over een geautomatiseerd netwerk van rails om bij elkaar te komen in de blauwe boodschappenkratten waarin klanten van Albert Heijn hun boodschappen thuisbezorgd krijgen. Het nieuwe Home Shop Center zal wekelijks 45.000 bestellingen verzorgen.

Dematic voltooit zijn grootste AMR-project bij Radial in Nederland

Radial Europe, een e-commerce fulfilment-bedrijf van BTC en dochteronderneming van Bpostgroup, heeft zijn logistieke centrum in het Nederlandse Groningen uitgerust met 299 autonome mobiele robots van Dematic. De AMR’s worden er ingezet om pallets en bakken te verplaatsen naar overslagstations en verzamelstations. Voor Dematic, dat intelligente automatiseringsoplossingen ontwerpt, installeert en ondersteunt, vertegenwoordigt dit project de grootste AMR-opdracht tot nu toe wereldwijd.

Jungheinrich lanceert nieuwe elektrische vorkheftruck EFG 435

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, introduceert de elektrische vorkheftruck EFG 435. De heftruck, die volgens Jungheinrich efficiëntie, precisie en veelzijdigheid combineert, kan in diverse industrieën worden ingezet. Dankzij de krachtige elektromotor en geavanceerde technologieën kan de EFG 435 lasten tot 3,5 ton veilig heffen en vervoeren. De snelle acceleratie en soepele bediening moeten zorgen voor een efficiëntere materiaalbehandeling en bijgevolg een verhoogde productiviteit in magazijnen.

Langeafstandsvluchten met drones boven de Noordzee

Het aantal economisch interessante toepassingen van drones in onze samenleving neemt razendsnel toe. Daarom gingen de nationale luchtverkeersautoriteit Skeyes en POM West-Vlaanderen een samenwerkingsverband aan. Met hun partnership willen ze de weg vrijmaken voor dronevluchten over lange afstand boven de Noordzee en tussen de regionale luchthavens van Oostende en Kortrijk-Wevelgem.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.