Retailers plannen investeringen in IoT voor betere klantenervaring

Dat blijkt uit de ‘Retail Vision Study 2017’, een wereldwijd onderzoek van Zebra Technologies. Hierbij worden de technologische trends geanalyseerd die de toekomst van retail vormgeven en de winkelervaring verbeteren. Volgens het onderzoek zou 70% van de bevraagde retailers klaar zijn voor het Internet of Things (IoT) en is 65% van plan tegen 2021 te investeren in automatische oplossingen voor bijvoorbeeld voorraadbeheer.

De gestage groei van online winkelen daagt retailers uit om het de klant zo comfortabel te maken dat hij hen trouw blijft. Tegen 2021 wil 65% van de retailers innovatieve leverservices onderzoeken, zoals leveren op het werk en zelfs in geparkeerde auto’s. Ook zal tegen 2021 bijna 80% van de retailers het winkelbezoek op maat van de klant afstemmen, aangezien ze perfect zullen weten welke klant in de winkel aanwezig is. Dat wordt gestimuleerd door technologie zoals micro-locationing, zodat retailers meer data, accuraatheid en inzicht in klanten kunnen capteren.
 
Retailers streven tevens naar een naadloze klantenervaring. Zo geeft 78% aan dat ze de integratie van e-commerce en in-store belangrijk vinden. Om de wachtrijen aan de kassa te vermijden, willen retailers ook investeren in mobiele apparaten, kiosken en tablets om de betalingsmogelijkheden uit te breiden. Zo zal tegen 2021 87% van de retailers mobile point-of-sale (MPOS) toestellen gebruiken, die betalingen overal in de winkel mogelijk maken.
 
Het beheer van big data wordt door 73% van de retailers als belangrijk ervaren voor de operaties. Minstens 75% van de retailers verwacht tegen 2021 te investeren in ‘predictive and software analytics’ om de prijzen te optimaliseren. Daarnaast zullen ze ook investeren in camera’s en video analytics om de algemene klantenervaring te verbeteren.
 
Volgens het onderzoek zijn klanten vooral ontevreden als ze een gewenst artikel niet kunnen vinden, ofwel omdat het niet voorradig is ofwel omdat het verkeerd staat in de winkel. Een andere bron van wrevel is als prijzen tussen winkels onderling niet overeenstemmen. Bijna driekwart van de retailers (72%) wil die problemen oplossen door real time visibiliteit in de supply chain via automatisering, sensoren en analytics.

Verder denkt 75% van de retailers dat ze tegen 2021 automatisering zullen inzetten om bestellingen te verpakken en te verzenden, de voorraad op te volgen, het voorraadniveau in de winkel te controleren en de klant te helpen producten te vinden.

Voor dit onderzoek bevroegen online onderzoekspartners Research Now en Qualtrics bijna 1.700 retailers uit Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Zuidoost-Azië en EMEA.

Recente nieuwsberichten

Een efficiënte methode om Goods-to-person systemen te vergelijken

(Advertorial) De technologische vooruitgang van de afgelopen jaren heeft vooral geleid tot verbeterde prestaties bij het orderverzamelen. Opvallend zijn de geavanceerde Goods-to-Person orderverzamelsystemen die steeds meer worden toegepast en bij voorkeur passen bij magazijnen die op zoek zijn naar hoge prestaties, kwalitatief hoogwaardig orderverzamelen en een lagere belasting voor de medewerkers.

Postgraduaat Smart Logistics - nieuwe editie start 23 september 2022

(Advertorial) Deze opleiding geeft je multidisciplinair inzicht in diverse aspecten van smart logistics: supply chain management, multimodaal transport en nieuwe technologieën. Lees meer...

ID Logistics neemt fijnmazige colli-distributienetwerk van Audax Logistiek over

Vanaf 1 juli 2022 neemt ID Logistics de regie van het fijnmazige netwerk van Audax Logistiek over. Audax Logistiek maakt deel uit van het Nederlandse familiebedrijf Audax, dat zich richt op vier kernactiviteiten: uitgeven, commerciële distributie, logistiek en retail.

Elho group en Dollevoet openen duurzaam DC op Prologis Park Tilburg

Elho group, producent van o.a. duurzame kunststof plantenpotten, en Dollevoet, dat zorgt voor het transport, de opslag en de distributie van Elho-producten hebben een nieuw warehouse in gebruik genomen: Prologis Park Tilburg DC5. Het zou gaan om het meest duurzame warehouse van Prologis in de Benelux.

Luc Merigneux gestart als country director France bij Montea

Montea heeft Luc Merigneux aangesteld als country director France. Met die aanstelling wil Montea de groei van zijn Franse portefeuille – vandaag goed voor 13% van de totale vastgoedportefeuille van Montea – versnellen. Luc Merigneux heeft ruim 14 jaar ervaring in de vastgoedsector.

Chep ontwikkelt intelligente track & trace pallets

Chep, aanbieder van duurzame supply chain-oplossingen en gespecialiseerd in palletpooling, heeft samen met BXB Digital (evenals Chep een dochterbedrijf van de Brambles-groep) een track & trace-systeem ontwikkeld dat de bewegingen en locatie van zijn blauwe pallets in het poolingsysteem volgt.

Interroll en Viastore gaan nauwer samenwerken

Interroll, aanbieder van material handling oplossingen, en Viastore, leverancier van o.a. kant-en-klare intralogistieke systemen en software, hebben een overeenkomst gesloten om in de toekomst nauwer samen te werken op het gebied van conveyor technologie.

Danfoss transformeert naar digitaal magazijn met ZetesMedea

Het Deense Danfoss is wereldwijd een belangrijke fabrikant van systemen voor warmteoverdracht zoals platenwarmtewisselaars. In 2016 nam het bedrijf integraal Sondex Holding A/S over. Door die fusie moest Sondex de digitaliseringsstandaarden aan de Danfoss Group aanpassen en de bestaande papieren systemen vervangen.

Distrilog Group opent in Willebroek zijn 20ste site

Naast zijn bestaande sites aan de Koningin Astridlaan en de Victor Dumonlaan, heeft Distrilog Group een bijkomende site in Willebroek aan zijn portfolio toegevoegd. Daarmee komt de teller van Distrilog-sites op 20 te staan. De nieuwe site, die luistert naar de naam ‘Triton’, is gelegen in het business park De Hulst aan het kanaal in Willebroek.

Sales & Operations Planning meer dan actueel

(Advertorial) De huidige volatiliteit die we meemaken bij klanten, leveranciers en service bedrijven heeft een onmiddellijke impact op onze werking. Meer dan ooit is het dus belangrijk om correct af te stemmen tussen de verschillende afdelingen van de onderneming en samen duidelijke richtingen te bepalen om de problemen aan te pakken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.