Retailers plannen investeringen in IoT voor betere klantenervaring

Dat blijkt uit de ‘Retail Vision Study 2017’, een wereldwijd onderzoek van Zebra Technologies. Hierbij worden de technologische trends geanalyseerd die de toekomst van retail vormgeven en de winkelervaring verbeteren. Volgens het onderzoek zou 70% van de bevraagde retailers klaar zijn voor het Internet of Things (IoT) en is 65% van plan tegen 2021 te investeren in automatische oplossingen voor bijvoorbeeld voorraadbeheer.

De gestage groei van online winkelen daagt retailers uit om het de klant zo comfortabel te maken dat hij hen trouw blijft. Tegen 2021 wil 65% van de retailers innovatieve leverservices onderzoeken, zoals leveren op het werk en zelfs in geparkeerde auto’s. Ook zal tegen 2021 bijna 80% van de retailers het winkelbezoek op maat van de klant afstemmen, aangezien ze perfect zullen weten welke klant in de winkel aanwezig is. Dat wordt gestimuleerd door technologie zoals micro-locationing, zodat retailers meer data, accuraatheid en inzicht in klanten kunnen capteren.
 
Retailers streven tevens naar een naadloze klantenervaring. Zo geeft 78% aan dat ze de integratie van e-commerce en in-store belangrijk vinden. Om de wachtrijen aan de kassa te vermijden, willen retailers ook investeren in mobiele apparaten, kiosken en tablets om de betalingsmogelijkheden uit te breiden. Zo zal tegen 2021 87% van de retailers mobile point-of-sale (MPOS) toestellen gebruiken, die betalingen overal in de winkel mogelijk maken.
 
Het beheer van big data wordt door 73% van de retailers als belangrijk ervaren voor de operaties. Minstens 75% van de retailers verwacht tegen 2021 te investeren in ‘predictive and software analytics’ om de prijzen te optimaliseren. Daarnaast zullen ze ook investeren in camera’s en video analytics om de algemene klantenervaring te verbeteren.
 
Volgens het onderzoek zijn klanten vooral ontevreden als ze een gewenst artikel niet kunnen vinden, ofwel omdat het niet voorradig is ofwel omdat het verkeerd staat in de winkel. Een andere bron van wrevel is als prijzen tussen winkels onderling niet overeenstemmen. Bijna driekwart van de retailers (72%) wil die problemen oplossen door real time visibiliteit in de supply chain via automatisering, sensoren en analytics.

Verder denkt 75% van de retailers dat ze tegen 2021 automatisering zullen inzetten om bestellingen te verpakken en te verzenden, de voorraad op te volgen, het voorraadniveau in de winkel te controleren en de klant te helpen producten te vinden.

Voor dit onderzoek bevroegen online onderzoekspartners Research Now en Qualtrics bijna 1.700 retailers uit Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Zuidoost-Azië en EMEA.

Recente nieuwsberichten

Wallonië indexeert kilometerheffing op 1 januari 2023

Vanaf zondag 1 januari 2023 gelden in Wallonië nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing. De tarieven zijn van toepassing op alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.

Optimact heeft sterke Europese ambities

(Advertorial) Al negen jaar begeleidt het Belgische Optimact, opgericht in 2013, de grotere KMO bij hun voorraadbeheer,  forecasting en productieplanning. Optimact ontwikkelt daarbij eigen  tools die klanten toelaten meer controle te krijgen over hun supply chain.

Geavanceerde automatiseringstechnologie voor het nieuwe distributiecentrum van uitgeversgroep Hachette UK

(Video) Hachette UK, de grootste uitgeversgroep in het VK, investeerde in een nieuw en sterk geautomatiseerd centraal distributiecentrum. Het Hely Hutchinson Centre in Didcot (VK) maakt gebruikt van innovatieve automatiseringstechnologie om opslag en picken efficiënter te maken.

Katoen Natie selecteert opnieuw Plug-And-Carry conveyor van Boa Concept

Sinds 2019 staat Katoen Natie in voor de logistiek van de tuinafdeling van het Franse meubel- en decoratiemerk Alinea. In een tweede fase krijgt de 3PL de volledige logistiek van de winkels en e-commerce van het Franse merk toegewezen. In 2021 werd speciaal voor Alinea een magazijn van 66.000m² gebouwd.

Bezoek BITO op Logistica Next

(Advertorial) Start het plannen van uw warehouse met een bezoek aan de BITO-stand op Logistica Next en bespreek vrijblijvend uw project. In overleg vinden we een passende oplossing. Plan alvast een meeting met onze adviseur op onze beursstand: hal 4, stand 04.A068   Plan alvast uw bezoek:   https://www.bito.com/nl-be/contact/contacteer-ons/

Meer bedrijven sluiten aan bij CULT voor duurzame en efficiënte stadsdistributie in Antwerpen

AS Adventure, Ecomat, Fnac Belgium, Vanden Borre, Krëfel en Lombardia Food Creator sluiten aan bij het CULT-samenwerkingsverband in Antwerpen. CULT (Collaborative Urban Logistics & Transport) verzamelt de bestellingen voor winkelpunten en particulieren aan de rand van de stad om deze dan gebundeld en duurzaam de stad binnen te rijden.

Qimarox brengt verticale transporteur voor AMR’s op de markt

Qimarox, fabrikant van componenten voor material handling systemen, stelt de Prorunner PR12 voor. Deze verticale transporteur kan automatisch geleide voertuigen (AGV’s) en autonome mobiele robots (AMR’s), met of zonder lading, tussen verschillende verdiepingen transporteren en kan bijgevolg het bereik van die toestellen significant vergroten.

4 Goede redenen om uw verpakkingsproces te automatiseren

(Advertorial) Het uitgangspunt Verpakkingen spelen een essentiële rol in de logistiek, niet alleen in het magazijn, maar vooral bij de verzending van de producten naar hun eindbestemming. Een goede verpakking beschermt, is herbruikbaar en moet het retourproces vergemakkelijken.

Boa Concept breidt aanbod uit na overname van RobOptic

Boa Concept, aanbieder van intralogistieke oplossingen voor o.a. e-commerce bedrijven, neemt 100% van het kapitaal van RobOptic over, een ingenieursbedrijf uit Saint-Etienne (FR) dat zich toelegt op robotica en visiesystemen. Door de aanvulling met RobOptic kan Boa Concept naar eigen zeggen nieuwe innovatieve robotoplossingen voor de intralogistieke markt ontwikkelen.

Mainfreight vestigt zich in loods van Versluys Logistics op luchthaven Oostende-Brugge

Mainfreight is een wereldwijd logistiek dienstverlener met vestigingen in land van oprichting Nieuw-Zeeland, Amerika, Australië, Azië en Europa. In België is het bedrijf actief op zes locaties, waaronder Oostende. In de badstad is Mainfreight intussen uitgegroeid tot een van de toonaangevende bedrijven, met een totale magazijnoppervlakte van meer dan 100.000m² in het industriepark aan de A10 autosnelweg.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.