Retailers plannen investeringen in IoT voor betere klantenervaring

Dat blijkt uit de ‘Retail Vision Study 2017’, een wereldwijd onderzoek van Zebra Technologies. Hierbij worden de technologische trends geanalyseerd die de toekomst van retail vormgeven en de winkelervaring verbeteren. Volgens het onderzoek zou 70% van de bevraagde retailers klaar zijn voor het Internet of Things (IoT) en is 65% van plan tegen 2021 te investeren in automatische oplossingen voor bijvoorbeeld voorraadbeheer.

De gestage groei van online winkelen daagt retailers uit om het de klant zo comfortabel te maken dat hij hen trouw blijft. Tegen 2021 wil 65% van de retailers innovatieve leverservices onderzoeken, zoals leveren op het werk en zelfs in geparkeerde auto’s. Ook zal tegen 2021 bijna 80% van de retailers het winkelbezoek op maat van de klant afstemmen, aangezien ze perfect zullen weten welke klant in de winkel aanwezig is. Dat wordt gestimuleerd door technologie zoals micro-locationing, zodat retailers meer data, accuraatheid en inzicht in klanten kunnen capteren.
 
Retailers streven tevens naar een naadloze klantenervaring. Zo geeft 78% aan dat ze de integratie van e-commerce en in-store belangrijk vinden. Om de wachtrijen aan de kassa te vermijden, willen retailers ook investeren in mobiele apparaten, kiosken en tablets om de betalingsmogelijkheden uit te breiden. Zo zal tegen 2021 87% van de retailers mobile point-of-sale (MPOS) toestellen gebruiken, die betalingen overal in de winkel mogelijk maken.
 
Het beheer van big data wordt door 73% van de retailers als belangrijk ervaren voor de operaties. Minstens 75% van de retailers verwacht tegen 2021 te investeren in ‘predictive and software analytics’ om de prijzen te optimaliseren. Daarnaast zullen ze ook investeren in camera’s en video analytics om de algemene klantenervaring te verbeteren.
 
Volgens het onderzoek zijn klanten vooral ontevreden als ze een gewenst artikel niet kunnen vinden, ofwel omdat het niet voorradig is ofwel omdat het verkeerd staat in de winkel. Een andere bron van wrevel is als prijzen tussen winkels onderling niet overeenstemmen. Bijna driekwart van de retailers (72%) wil die problemen oplossen door real time visibiliteit in de supply chain via automatisering, sensoren en analytics.

Verder denkt 75% van de retailers dat ze tegen 2021 automatisering zullen inzetten om bestellingen te verpakken en te verzenden, de voorraad op te volgen, het voorraadniveau in de winkel te controleren en de klant te helpen producten te vinden.

Voor dit onderzoek bevroegen online onderzoekspartners Research Now en Qualtrics bijna 1.700 retailers uit Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Zuidoost-Azië en EMEA.

Recente nieuwsberichten

De Belg is slecht in back-uppen

Naar aanleiding van World Backup Day op 31 maart, deed Seagate Technology, actief op het gebied van opslagoplossingen, in samenwerking met onafhankelijk onderzoeksbureau iVox, onderzoek naar het back-upgedrag bij 2000 Belgen, Nederlanders en Duitsers.

TGW implementeert strategisch project voor Zwitserse food retailer Coop

(Advertorial) De Zwitserse voedingsmiddelengigant Coop centraliseert haar drie regionale distributiecentra op één enkele locatie. Om de 350 supermarkten in de omgeving van Zürich, in Noordwest-Zwitserland en in Centraal-Zwitserland beter te bedienen, worden de bestaande faciliteiten in Schafisheim uitgebreid.

Linde lanceert volgende generatie elektrische handpallettrucks

Linde Material Handling heeft zijn assortiment pallettrucks met staplatform – ook wel ‘riders’ genoemd – uitgebreid met een instapmodel dat een laadvermogen van 1,4 ton heeft en een grotere variant met een hefvermogen van 2,5 ton, om het bestaande 2 ton-model aan te vullen.

Staci en Kreasales CPM sluiten overeenkomst

Kreasales CPM, actief in het outsourcen van vertegenwoordigers, merchandisers en winkelpromotoren op korte of lange termijn, doet voortaan een beroep op de logistieke dienstverlening van Staci om zich beter te kunnen focussen op zijn core business, namelijk de juiste vertegenwoordigers op de juiste plaats inzetten.

DSV Solutions bouwt nieuw distributiecentrum in haven van Gent

De Deense logistiek- en transportgroep breidt zijn activiteiten in zijn Belgische hoofdkwartier in de Gentse haven verder uit. Vorig jaar nog werd een hoogbouwmagazijn met een oppervlakte van 45.000m² opgeleverd als uitbreiding van de bestaande faciliteiten in Gent.

Transporeon lanceert vernieuwde Mobile Order Management-app

Mobile Order Management (MOM) is een applicatie waarmee realtime verzendingsstatussen, elektronische documentatie en automatisch geschatte aankomsttijden kunnen worden beheerd aan de hand van slimme algoritmes. Na vier jaar gebruik door klanten, heeft Transporeon nu de mogelijkheden van zijn cloudgebaseerde oplossing uitgebreid.

Picnic krijgt kapitaalinjectie van 100 miljoen euro

Vier Nederlandse familiefondsen investeren in totaal honderd miljoen euro in de online supermarkt Picnic. Het gaat om NPM Capital, De Hoge Dennen, Hoyberg en Finci.Picnic startte anderhalf jaar geleden in Nederland met de gratis thuisbezorging van kruidenierswaren en andere dagelijkse benodigdheden en maakt sindsdien een explosieve groei mee.

WDP heeft 115.000m² aan nieuwe dc’s in aanbouw in Roemenië

Deze voorverhuurde panden brengen de vastgoedportefeuille in Roemenië naar een totale oppervlakte van circa 280.000m² aan opslag- en productieruimtes, gelijk aan een waarde van ongeveer 145 miljoen euro. Naast eerder aangekondigde nieuwe sites wordt momenteel de bestaande site in Aricestii Rahtivani (regio Ploiesti) uitgebreid met een nieuwbouwmagazijn met kantoren van ongeveer 4.500m² voor Kamtec, specialist in auto-onderdelen.

Linde introduceert ‘Flybox’ drone voor inventarisatie

De Flybox drone – die voortspruit uit de samenwerking van Linde Material Handling en Balyo – moet de inventarisatie van voorraadgoederen in de toekomst een stuk eenvoudiger maken. De Flybox drone wordt begeleid door een geautomatiseerde Linde stapelaar, de L-Matic.

Proefproject gemeenschappelijke trailerparking evolueert naar duurzame oplossing

Jaarlijks verliest een Belgisch transportbedrijf gemiddeld 335 uren per trekker doordat vrachtwagens vast staan in de file. Met een economische waarde van 50 euro per uur, betekent dat een verlies van 16.750 euro per trekker per jaar. Uit een onderzoek van Smart Mobility (voorheen Vlaams Instituut voor Mobiliteit), een expertisecentrum van Antwerp Management School, blijkt dat een gemeenschappelijke trailerparking een groot deel van de verloren uren kan opvangen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.