Retailers plannen investeringen in IoT voor betere klantenervaring

Dat blijkt uit de ‘Retail Vision Study 2017’, een wereldwijd onderzoek van Zebra Technologies. Hierbij worden de technologische trends geanalyseerd die de toekomst van retail vormgeven en de winkelervaring verbeteren. Volgens het onderzoek zou 70% van de bevraagde retailers klaar zijn voor het Internet of Things (IoT) en is 65% van plan tegen 2021 te investeren in automatische oplossingen voor bijvoorbeeld voorraadbeheer.

De gestage groei van online winkelen daagt retailers uit om het de klant zo comfortabel te maken dat hij hen trouw blijft. Tegen 2021 wil 65% van de retailers innovatieve leverservices onderzoeken, zoals leveren op het werk en zelfs in geparkeerde auto’s. Ook zal tegen 2021 bijna 80% van de retailers het winkelbezoek op maat van de klant afstemmen, aangezien ze perfect zullen weten welke klant in de winkel aanwezig is. Dat wordt gestimuleerd door technologie zoals micro-locationing, zodat retailers meer data, accuraatheid en inzicht in klanten kunnen capteren.
 
Retailers streven tevens naar een naadloze klantenervaring. Zo geeft 78% aan dat ze de integratie van e-commerce en in-store belangrijk vinden. Om de wachtrijen aan de kassa te vermijden, willen retailers ook investeren in mobiele apparaten, kiosken en tablets om de betalingsmogelijkheden uit te breiden. Zo zal tegen 2021 87% van de retailers mobile point-of-sale (MPOS) toestellen gebruiken, die betalingen overal in de winkel mogelijk maken.
 
Het beheer van big data wordt door 73% van de retailers als belangrijk ervaren voor de operaties. Minstens 75% van de retailers verwacht tegen 2021 te investeren in ‘predictive and software analytics’ om de prijzen te optimaliseren. Daarnaast zullen ze ook investeren in camera’s en video analytics om de algemene klantenervaring te verbeteren.
 
Volgens het onderzoek zijn klanten vooral ontevreden als ze een gewenst artikel niet kunnen vinden, ofwel omdat het niet voorradig is ofwel omdat het verkeerd staat in de winkel. Een andere bron van wrevel is als prijzen tussen winkels onderling niet overeenstemmen. Bijna driekwart van de retailers (72%) wil die problemen oplossen door real time visibiliteit in de supply chain via automatisering, sensoren en analytics.

Verder denkt 75% van de retailers dat ze tegen 2021 automatisering zullen inzetten om bestellingen te verpakken en te verzenden, de voorraad op te volgen, het voorraadniveau in de winkel te controleren en de klant te helpen producten te vinden.

Voor dit onderzoek bevroegen online onderzoekspartners Research Now en Qualtrics bijna 1.700 retailers uit Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Zuidoost-Azië en EMEA.

Recente nieuwsberichten

Oceasoft lanceert OCEAlert om temperatuurgevoelige producten te monitoren

De aanbieder van draadloze oplossingen voor de monitoring van temperatuurgevoelige goederen biedt hiermee een nieuwe oplossing die het verlies van producten in de koudeketen moet helpen reduceren. Wanneer dataloggers van Oceasoft onvoorziene omstandigheden detecteren en rapporteren, stuurt OCEAlert, zowel overdag als ’s nachts, via een sms- of voicebericht een waarschuwing naar een vooraf bepaalde lijst met telefoonnummers.

PostNL wordt bezorger van meubels

Post NL heeft JP Haarlem Delivery overgenomen, een full service dienstverlener die zich primair richt op de bezorging en montage van meubels in de Benelux. Het bedrijf bedient met name meubelwinkels in het midden- en hoog segment.Als logistiek e-commerce bedrijf biedt PostNL steeds meer diensten die verder gaan dan bezorging alleen, zoals het aansluiten, installeren en inbouwen van huishoudelijke apparatuur en consumentenelektronica.

PTC stelt nieuwe ThingWorx productieapplicaties voor

De nieuwe applicaties zijn ontwikkeld op basis van het Industrial IoT-platform ThingWorx, dat bedrijven technologieën en tools biedt om applicaties en augmented reality-ervaringen te ontwikkelen en uit te breiden. De applicaties maken deel uit van een nieuwe generatie van online Industrial IoT-applicaties en apps, zoals ThingWorx Navigate.

Bedrijfsleiders niet langer bang voor ‘mens versus machine’

Onderzoek van Avanade toont aan dat bedrijven binnen een tijdsspanne van drie jaar intelligente automatisering zullen moeten toepassen om de productiviteit op te krikken en zichzelf te blijven onderscheiden op innovatievlak. Meer dan de helft van bedrijfsleiders wereldwijd heeft er vertrouwen in dat intelligente automatisering het huidige personeelsbestand eerder zal vergroten dan dat er jobs zullen worden vervangen.

SSCC-code van GS1 gekozen voor unieke identificatie van pakjes

Het CEN (European Committee for Standardisation) heeft de SSCC-code van standaardenorganisatie GS1geselecteerd om elk pakje dat in Europa wordt verzonden, uniek te identificeren. Dat houdt in dat ieder pakje, ongeacht de verzender of de pakjesdienst, een unieke code krijgt volgens dezelfde standaard.

Logistiek vastgoed in Vlaanderen bloeit

Dat blijkt uit een rapport van JLL, dat recent de toestand in kaart bracht van de commerciële vastgoedmarkt in Vlaanderen na de eerste helft van 2017. In 2016 vertegenwoordigde Vlaanderen meer dan 90% van het opnamevolume van logistiek vastgoed in België, goed voor meer dan 1 miljoen vierkante meter.

Gebrek aan visibiliteit in omni-channel retail leidt tot verlies

Recent onderzoek door Sapio Research in opdracht van Zetes en in samenwerking met Zebra Technologies, toont hoe klanten reageren op tegenvallers en hoe retailers volgens hen moeten reageren in alle kanalen.

GLS breidt FlexDeliveryService uit

Om grensoverschrijdende uitwisselingen van pakketten te vergemakkelijken en mee te gaan met de aanhoudende groei van e-commerce, breidt GLS Belgium de mogelijkheden van de FlexDeliveryService uit naar in totaal twaalf Europese landen. Momenteel kan met FlexDeliveryService vanuit België in Frankrijk en de hele Benelux worden geleverd, maar ook in Duitsland, Polen en Oostenrijk.

Still stelt ECU 15 C laagheffende pallettruck voor

De truck is met name bedoeld voor eenvoudige horizontale transporten over korte afstanden en verplaatst lasten tot 1,5 ton. Het lage eigengewicht van 200 kg, inclusief accu, maakt de truck geschikt voor inzet op tussenvloeren, het verplaatsen van goederen via liften en om mee te nemen in de vrachtwagen.

Jan Vercammen nieuwe managing director Dematic Central Europe

Jan Vercammen neemt met onmiddellijke ingang de leiding van het Dematic-team in Centraal-Europa over en vervangt daarmee Barbara Wladarz. Vercammen heeft uitgebreide managementervaring in logistieke automatisering en supply chain optimalisering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.