Retailers plannen investeringen in IoT voor betere klantenervaring

Dat blijkt uit de ‘Retail Vision Study 2017’, een wereldwijd onderzoek van Zebra Technologies. Hierbij worden de technologische trends geanalyseerd die de toekomst van retail vormgeven en de winkelervaring verbeteren. Volgens het onderzoek zou 70% van de bevraagde retailers klaar zijn voor het Internet of Things (IoT) en is 65% van plan tegen 2021 te investeren in automatische oplossingen voor bijvoorbeeld voorraadbeheer.

De gestage groei van online winkelen daagt retailers uit om het de klant zo comfortabel te maken dat hij hen trouw blijft. Tegen 2021 wil 65% van de retailers innovatieve leverservices onderzoeken, zoals leveren op het werk en zelfs in geparkeerde auto’s. Ook zal tegen 2021 bijna 80% van de retailers het winkelbezoek op maat van de klant afstemmen, aangezien ze perfect zullen weten welke klant in de winkel aanwezig is. Dat wordt gestimuleerd door technologie zoals micro-locationing, zodat retailers meer data, accuraatheid en inzicht in klanten kunnen capteren.
 
Retailers streven tevens naar een naadloze klantenervaring. Zo geeft 78% aan dat ze de integratie van e-commerce en in-store belangrijk vinden. Om de wachtrijen aan de kassa te vermijden, willen retailers ook investeren in mobiele apparaten, kiosken en tablets om de betalingsmogelijkheden uit te breiden. Zo zal tegen 2021 87% van de retailers mobile point-of-sale (MPOS) toestellen gebruiken, die betalingen overal in de winkel mogelijk maken.
 
Het beheer van big data wordt door 73% van de retailers als belangrijk ervaren voor de operaties. Minstens 75% van de retailers verwacht tegen 2021 te investeren in ‘predictive and software analytics’ om de prijzen te optimaliseren. Daarnaast zullen ze ook investeren in camera’s en video analytics om de algemene klantenervaring te verbeteren.
 
Volgens het onderzoek zijn klanten vooral ontevreden als ze een gewenst artikel niet kunnen vinden, ofwel omdat het niet voorradig is ofwel omdat het verkeerd staat in de winkel. Een andere bron van wrevel is als prijzen tussen winkels onderling niet overeenstemmen. Bijna driekwart van de retailers (72%) wil die problemen oplossen door real time visibiliteit in de supply chain via automatisering, sensoren en analytics.

Verder denkt 75% van de retailers dat ze tegen 2021 automatisering zullen inzetten om bestellingen te verpakken en te verzenden, de voorraad op te volgen, het voorraadniveau in de winkel te controleren en de klant te helpen producten te vinden.

Voor dit onderzoek bevroegen online onderzoekspartners Research Now en Qualtrics bijna 1.700 retailers uit Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Zuidoost-Azië en EMEA.

Recente nieuwsberichten

CargoSnap breidt app uit met nieuwe functies

CargoSnap is een startup uit Utrecht die een foto-applicatie ontwikkelde om in het logistiek proces ‘Proof of Condition’ documentatie vast te leggen, te archiveren en te delen. Denk maar aan de inhoud van een doos of container, een vrachtbrief of exportdocument of schade aan producten of goederen.

Cargotec ontwikkelt intelligente vrachtafhandeling met IoT-connectiviteit van Orange

Orange Business Services en het Finse Cargotec, leverancier van oplossingen voor vracht- en laadverwerking, hebben een driejarige miljoenenovereenkomst getekend voor wereldwijde IoT-connectiviteit waarmee Cargotec goederen op een efficiënte en veilige manier in beweging kan houden.

Een kwart van de Nederlanders koopt kerstmenu online

Uit onderzoek van Manhattan Associates blijkt dat 8 op de 10 Nederlanders die al eerder online boodschappen deden, dit jaar ook hun kerstboodschappen online doen. Maar liefst 17,4% van de bevraagde Nederlanders die hun kerstdiner dit jaar via het internet bestellen, heeft echter nog nooit eerder online boodschappen gedaan.

BDO en CROSSROAD bundelen krachten

BDO Belgium neemt alle aandelen van Crossroad over. BDO België verleent advies aan bedrijven o.a. op het vlak van ‘audit & assurance’, ‘accounting & reporting’, ‘tax & legal’, digitalisering en innovatie, operationeel management, human capital en interimmanagement.

UniCarriers breidt zijn assortiment elektrische meelooppallettrucks uit

Met de MDW en de MDE presenteert UniCarriers voor het eerst een elektrische meelooppallettruck met een centraal geplaatste dissel en middenwiel. De compacte elektrische meelooppallettrucks zijn geschikt voor diverse toepassingen als intern transport op de korte afstand, orderverzamelen en voor gebruik op de vrachtwagen.

Fileschade door vrachtverkeer in Nederland bedraagt ruim 1 miljard euro

Transport en Logistiek Nederland (TLN) waarschuwt dat Nederland dringend extra moet investeren in infrastructuur. De noodzaak voor investeringen in knelpunten op de Nederlandse wegen neemt namelijk toe nu de filedruk opnieuw flink stijgt, tot op het niveau van vóór de crisisjaren.

Benelux-proefproject met digitale CMR-vrachtbrief gestart

Op 1 december is een driejarig proefproject gestart met het grensoverschrijdend gebruik van digitale vrachtbrieven (zogenaamde e-CMR’s) in de Benelux. Volgens Transport en Logistiek Nederland, de Nederlandse ondernemersorganisatie voor wegtransportbedrijven en logistiek dienstverleners, betekent dat een belangrijke stap voorwaarts naar meer efficiency en duurzaamheid in de logistieke sector.

SAP en Microsoft bundelen de krachten op cloudgebied

Om de voordelen van digitale transformatie te benutten, verplaatsen steeds meer bedrijven hun bedrijfskritische systemen naar de cloud. Teneinde klanten in hun digitale transformatie te begeleiden, zullen SAP en Microsoft voortaan elkaars cloudoplossingen gebruiken en integreren, samen nieuwe oplossingen ontwikkelen en deze op de markt brengen.

Nieuw hoofdkantoor voor Coolblue in Post X Berchem

Coolblue heeft zijn intrek genomen in een nieuw hoofdkantoor in het Antwerpse kantorencomplex Post X. Het nieuwe 1.269m² grote hoofdkwartier maakt deel uit van Post X, het duurzame kantoorproject aan het NMBS-station Antwerpen-Berchem. Het betreft een ontwikkeling van negen gebouwen rond een centraal binnenplein met een totaal van 130.000m² bovengronds.

Alcorta traceert auto-onderdelen met Zetes-serialisatieoplossing

De Alcorta Forging Group ontwikkelt en produceert auto-onderdelen. Om zijn productieproces volledig onder controle te krijgen, was Alcorta op zoek naar een oplossing voor traceerbaarheid tijdens het hele productieproces, van de basismaterialen in de fabriek tot aan de levering van het eindproduct.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.