Retailers plannen investeringen in IoT voor betere klantenervaring

Dat blijkt uit de ‘Retail Vision Study 2017’, een wereldwijd onderzoek van Zebra Technologies. Hierbij worden de technologische trends geanalyseerd die de toekomst van retail vormgeven en de winkelervaring verbeteren. Volgens het onderzoek zou 70% van de bevraagde retailers klaar zijn voor het Internet of Things (IoT) en is 65% van plan tegen 2021 te investeren in automatische oplossingen voor bijvoorbeeld voorraadbeheer.

De gestage groei van online winkelen daagt retailers uit om het de klant zo comfortabel te maken dat hij hen trouw blijft. Tegen 2021 wil 65% van de retailers innovatieve leverservices onderzoeken, zoals leveren op het werk en zelfs in geparkeerde auto’s. Ook zal tegen 2021 bijna 80% van de retailers het winkelbezoek op maat van de klant afstemmen, aangezien ze perfect zullen weten welke klant in de winkel aanwezig is. Dat wordt gestimuleerd door technologie zoals micro-locationing, zodat retailers meer data, accuraatheid en inzicht in klanten kunnen capteren.
 
Retailers streven tevens naar een naadloze klantenervaring. Zo geeft 78% aan dat ze de integratie van e-commerce en in-store belangrijk vinden. Om de wachtrijen aan de kassa te vermijden, willen retailers ook investeren in mobiele apparaten, kiosken en tablets om de betalingsmogelijkheden uit te breiden. Zo zal tegen 2021 87% van de retailers mobile point-of-sale (MPOS) toestellen gebruiken, die betalingen overal in de winkel mogelijk maken.
 
Het beheer van big data wordt door 73% van de retailers als belangrijk ervaren voor de operaties. Minstens 75% van de retailers verwacht tegen 2021 te investeren in ‘predictive and software analytics’ om de prijzen te optimaliseren. Daarnaast zullen ze ook investeren in camera’s en video analytics om de algemene klantenervaring te verbeteren.
 
Volgens het onderzoek zijn klanten vooral ontevreden als ze een gewenst artikel niet kunnen vinden, ofwel omdat het niet voorradig is ofwel omdat het verkeerd staat in de winkel. Een andere bron van wrevel is als prijzen tussen winkels onderling niet overeenstemmen. Bijna driekwart van de retailers (72%) wil die problemen oplossen door real time visibiliteit in de supply chain via automatisering, sensoren en analytics.

Verder denkt 75% van de retailers dat ze tegen 2021 automatisering zullen inzetten om bestellingen te verpakken en te verzenden, de voorraad op te volgen, het voorraadniveau in de winkel te controleren en de klant te helpen producten te vinden.

Voor dit onderzoek bevroegen online onderzoekspartners Research Now en Qualtrics bijna 1.700 retailers uit Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Zuidoost-Azië en EMEA.

Recente nieuwsberichten

Airbnb voor magazijnen, nu ook in België

Vastgoedgroep Montea lanceert als eerste in ons land een Airbnb voor de logistieke sector. Bedrijven die opslagruimte op overschot hebben, kunnen die voortaan via het online platform Stockspots aanbieden aan bedrijven die er nood aan hebben.

E-commerce ready?

(advertorial) Papierloos orderverzamelen én sneller verzamelen. Er zijn meerdere manieren van papierloos orderverzamelen ingeburgerd, bvb. orderpicken met de handscanner; zo kan zelfs bij een chaotische opslag elk artikel snel gevonden worden.

Branson bouwt futuristische cargotrein met snelheden tot ruim 1.220 km/uur

We staan aan de vooravond van een nieuwe omwenteling in transporttechnologie. Binnenkort zal immers een futuristische trein letterlijk goederen doorheen Azië en Europa kunnen blazen. Daartoe hebben de Londense architecten van Foster and Partners zwevende ‘pods’ ontworpen die cargo kunnen transporteren aan een snelheid van maar liefst 1.220 km/uur.

Hyster introduceert meerijstapelaar voor multifunctionele inzet

De nieuwe rider stacker (RS)1.6 van Hyster vervoegt de familie van de eerder geïntroduceerde rider pallettruck (RP). De meerijstapelaar is breed inzetbaar en moet uitkomst bieden in sectoren als de levensmiddelenindustrie, distributie, retail en logistiek.

C.H. Robinson lanceert Trans-Euraziatische spoorvrachtdienst

De nieuwe vrachtlijn van C.H. Robinson verbindt acht afgifteterminals in China met acht bestemmingen in Europa en vormt zo een aanvulling op de lucht- en zeevrachtdiensten van het 3PL-bedrijf om Europa en Azië te verbinden. Elke vrachttrein heeft zo’n 18 tot 20 dagen nodig voor de reis tussen de terminals in Zhengzhou, Zushou, Wuhan, Yiwu, Xiamen, Shenzen, Guangzhou en Chongqing in China, naar de steden Melaszewicze, Hamburg, Duisburg, Milaan, Tilburg, Lyon en Parijs in Europa en Barking in het Verenigd Koninkrijk.

Logistieke sector moet alert blijven voor innovaties zoals truck platooning

ABN AMRO heeft na onderzoek in kaart gebracht hoe ondernemers de impact en kansen inschatten van zes innovaties in de logistieke sector: blockchain, truck platooning, business intelligence, digitale platforms, verduurzaming en robotisering.

Juice-Pack gaat live met Star Flow voor supply chain tracking

Juice-Pack is een jong bedrijf uit Rotterdam dat zich richt op de handling en control van milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal voor bulktransport. De onderneming produceert de Octobox, een achthoekige container van plywood en polypropylene, in een eigen fabriek in Engeland.

België is ideale logistieke uitvalsbasis voor Amerikaanse bedrijven

Het strategische belang van België voor logistieke operaties van Amerikaanse bedrijven is in de afgelopen vijf jaar toegenomen. Dat meldt 56,4% van de respondenten in recent onderzoek van de Amerikaanse Kamer van Koophandel in België (AmCham Belgium).

Nieuwe countrymanager voor UPS Benelux

Ufku Akaltan wordt benoemd tot de nieuwe countrymanager van UPS in de Benelux. Hij vervangt daarmee Fernando Falcón (België en Luxemburg), die countrymanager wordt in Spanje en Portugal, en Tim Helsen (Nederland), die gepromoveerd is tot vicepresident Finance & Accounting voor UPS Europe.

Digitale transformatie rukt op in transport en logistiek

Uit het onderzoeksrapport ‘The Future of IoT in Enterprise’ van Inmarsat blijkt dat transport- en logistieke ondernemingen nu volop investeren in slimme technologieën op basis van IoT (Internet of Things) om aan efficiëntie te winnen in de hele supply chain.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.