Retailers plannen investeringen in IoT voor betere klantenervaring

Dat blijkt uit de ‘Retail Vision Study 2017’, een wereldwijd onderzoek van Zebra Technologies. Hierbij worden de technologische trends geanalyseerd die de toekomst van retail vormgeven en de winkelervaring verbeteren. Volgens het onderzoek zou 70% van de bevraagde retailers klaar zijn voor het Internet of Things (IoT) en is 65% van plan tegen 2021 te investeren in automatische oplossingen voor bijvoorbeeld voorraadbeheer.

De gestage groei van online winkelen daagt retailers uit om het de klant zo comfortabel te maken dat hij hen trouw blijft. Tegen 2021 wil 65% van de retailers innovatieve leverservices onderzoeken, zoals leveren op het werk en zelfs in geparkeerde auto’s. Ook zal tegen 2021 bijna 80% van de retailers het winkelbezoek op maat van de klant afstemmen, aangezien ze perfect zullen weten welke klant in de winkel aanwezig is. Dat wordt gestimuleerd door technologie zoals micro-locationing, zodat retailers meer data, accuraatheid en inzicht in klanten kunnen capteren.
 
Retailers streven tevens naar een naadloze klantenervaring. Zo geeft 78% aan dat ze de integratie van e-commerce en in-store belangrijk vinden. Om de wachtrijen aan de kassa te vermijden, willen retailers ook investeren in mobiele apparaten, kiosken en tablets om de betalingsmogelijkheden uit te breiden. Zo zal tegen 2021 87% van de retailers mobile point-of-sale (MPOS) toestellen gebruiken, die betalingen overal in de winkel mogelijk maken.
 
Het beheer van big data wordt door 73% van de retailers als belangrijk ervaren voor de operaties. Minstens 75% van de retailers verwacht tegen 2021 te investeren in ‘predictive and software analytics’ om de prijzen te optimaliseren. Daarnaast zullen ze ook investeren in camera’s en video analytics om de algemene klantenervaring te verbeteren.
 
Volgens het onderzoek zijn klanten vooral ontevreden als ze een gewenst artikel niet kunnen vinden, ofwel omdat het niet voorradig is ofwel omdat het verkeerd staat in de winkel. Een andere bron van wrevel is als prijzen tussen winkels onderling niet overeenstemmen. Bijna driekwart van de retailers (72%) wil die problemen oplossen door real time visibiliteit in de supply chain via automatisering, sensoren en analytics.

Verder denkt 75% van de retailers dat ze tegen 2021 automatisering zullen inzetten om bestellingen te verpakken en te verzenden, de voorraad op te volgen, het voorraadniveau in de winkel te controleren en de klant te helpen producten te vinden.

Voor dit onderzoek bevroegen online onderzoekspartners Research Now en Qualtrics bijna 1.700 retailers uit Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Zuidoost-Azië en EMEA.

Recente nieuwsberichten

Alpega neemt Wtransnet over om territorium voor vrachtuitwisseling uit te breiden

Wtransnet is een steeds groeiend platform voor vrachtuitwisselingen in Spanje en Portugal, met ook toenemende activiteiten in o.a. Italië, Frankrijk en Duitsland. Wtransnet is eigendom van Wotrant SL, met hoofdzetel in Terrassa, Spanje. Teleroute, Bursa en 123cargo, de uitwisselingsplatformen voor vrachtvervoer van het Belgische softwarebedrijf Alpega, richten zich op andere geografische gebieden waaronder Frankrijk, de Benelux en Roemenië.

Bleu Libellule ziet in Boa Concept de geknipte automatiseringspartner

Bleu Libellule, een Franse distributeur van professionele kappersproducten, heeft Boa Concept in de arm genomen om zijn verpakkingslijn te automatiseren. Daarbij werden het modulaire Plug-and-Carry conveyorsysteem van Boa Concept en verpakkingsmachines geïnstalleerd.

Euro Pool System tipt politie bij diefstal verskratten

Euro Pool System, logistiek dienstverlener voor herbruikbare standaardverpakkingen voor verse en verpakte levensmiddelen, werkt al geruime tijd samen met verzekeraars om diefstal van verskratten (die o.a. voor groenten en fruit worden gebruikt) tegen te gaan.

Nieuwe serie midden- tot hoog-niveau orderverzamelaars bij Mitsubishi

De VELiA EX-serie van Mitsubishi Forklift Trucks omvat een heavy-duty 48volt-model dat een capaciteit van 1250 kg biedt. Bij het ontwerp van de orderverzamelaars werd veel aandacht besteed aan gebruikersgemak. Zo werd de bestuurderscabine van deze serie ontworpen om orderverzamelaars continu te laten verzamelen, zelfs tijdens langste diensten.

Hong Kong opent eerste onbemand automatisch warehouse

Hong Kong Science and Technology Parks Corporation (HKSTP) en RV Automation Technology Company Limited (RV Automation), een partnerbedrijf van HKSTP, openen in het Hong Kong Science Park het ‘RobEx Centre’, het eerste volledig geautomatiseerde en onbemande warehouse van Hong Kong.

Delaware neemt Aztalan over

IT-dienstverlener Delaware heeft een akkoord bereikt voor de overname van het Gentse Aztalan. Al vijf jaar legt Aztalan zich toe op consultancy, de implementatie en de ontwikkeling van business management oplossingen voor kmo’s, in het bijzonder voor professionele dienstverleners.

Nieuwe regional director Benelux bij Infor

Infor, leverancier van branchespecifieke cloudapplicaties, heeft Kees van den Houten aangesteld als regional director Benelux. Kees Van den Houten (56) trad in augustus 2017 in dienst bij Infor als senior account executive. Voor zijn komst naar Infor was hij sales director digital finance & supply chain solutions bij Oracle, waar hij ruim 20 jaar werkzaam was in diverse consulting-, sales- en sales management-rollen.

LEVV’s als efficiënt alternatief voor bestelwagens in de stad

Lichte elektrische vrachtvoertuigen, kortweg LEVV’s, kunnen een duurzame oplossing betekenen voor stadsdistributie, zo blijkt uit recent Nederlands onderzoek. Een LEVV is een fiets, bromvoertuig of compact voertuig met elektrische ondersteuning of aandrijving, ontworpen voor de distributie van goederen in de openbare ruimte met beperkte snelheid.

Phoenix Contact breidt automatisch kleingoedmagazijn uit met Witron

Phoenix Contact, een wereldspeler op het gebied van elektrotechniek, elektronica en automatisering, gaat het automatische kleingoedmagazijn (AKL) bij zijn hoofdvestiging in het Duitse Blomberg opnieuw uitbreiden. De uitbouw van de logistieke capaciteit werd vooral noodzakelijk doordat het aantal kleine opdrachten blijft groeien en klanten steeds kortere levertijden willen.

Coca-Cola European Partners investeert 13,7 miljoen euro in Antwerpen

Coca-Cola European Partners, wereldwijd de grootste bottelaar van de producten van The Coca-Cola Company, gaat 13,7 miljoen euro investeren in zijn Antwerpse productie- en distributievestiging. Die financiële injectie wordt aangewend voor de uitbreiding van het automatische hoogbouwmagazijn, waar de dranken zijn opgeslagen en op distributie wachten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.