Retailers plannen investeringen in IoT voor betere klantenervaring

Dat blijkt uit de ‘Retail Vision Study 2017’, een wereldwijd onderzoek van Zebra Technologies. Hierbij worden de technologische trends geanalyseerd die de toekomst van retail vormgeven en de winkelervaring verbeteren. Volgens het onderzoek zou 70% van de bevraagde retailers klaar zijn voor het Internet of Things (IoT) en is 65% van plan tegen 2021 te investeren in automatische oplossingen voor bijvoorbeeld voorraadbeheer.

De gestage groei van online winkelen daagt retailers uit om het de klant zo comfortabel te maken dat hij hen trouw blijft. Tegen 2021 wil 65% van de retailers innovatieve leverservices onderzoeken, zoals leveren op het werk en zelfs in geparkeerde auto’s. Ook zal tegen 2021 bijna 80% van de retailers het winkelbezoek op maat van de klant afstemmen, aangezien ze perfect zullen weten welke klant in de winkel aanwezig is. Dat wordt gestimuleerd door technologie zoals micro-locationing, zodat retailers meer data, accuraatheid en inzicht in klanten kunnen capteren.
 
Retailers streven tevens naar een naadloze klantenervaring. Zo geeft 78% aan dat ze de integratie van e-commerce en in-store belangrijk vinden. Om de wachtrijen aan de kassa te vermijden, willen retailers ook investeren in mobiele apparaten, kiosken en tablets om de betalingsmogelijkheden uit te breiden. Zo zal tegen 2021 87% van de retailers mobile point-of-sale (MPOS) toestellen gebruiken, die betalingen overal in de winkel mogelijk maken.
 
Het beheer van big data wordt door 73% van de retailers als belangrijk ervaren voor de operaties. Minstens 75% van de retailers verwacht tegen 2021 te investeren in ‘predictive and software analytics’ om de prijzen te optimaliseren. Daarnaast zullen ze ook investeren in camera’s en video analytics om de algemene klantenervaring te verbeteren.
 
Volgens het onderzoek zijn klanten vooral ontevreden als ze een gewenst artikel niet kunnen vinden, ofwel omdat het niet voorradig is ofwel omdat het verkeerd staat in de winkel. Een andere bron van wrevel is als prijzen tussen winkels onderling niet overeenstemmen. Bijna driekwart van de retailers (72%) wil die problemen oplossen door real time visibiliteit in de supply chain via automatisering, sensoren en analytics.

Verder denkt 75% van de retailers dat ze tegen 2021 automatisering zullen inzetten om bestellingen te verpakken en te verzenden, de voorraad op te volgen, het voorraadniveau in de winkel te controleren en de klant te helpen producten te vinden.

Voor dit onderzoek bevroegen online onderzoekspartners Research Now en Qualtrics bijna 1.700 retailers uit Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Zuidoost-Azië en EMEA.

Recente nieuwsberichten

Jungheinrich neemt meerderheidsbelang in ISI Automation

Jungheinrich staat op het punt het Duitse ISI Automation, een aanbieder van kant-en-klare automatiseringsoplossingen, over te nemen. De ISIPlus- en ISIPro-producten van het bedrijf zullen het assortiment van de groep uitbreiden in het gebied tussen ERP en de werkvloer.

Panalpina buigt zich over gewijzigd overnamebod van DSV

Panalpina bevestigt eerdere berichtgeving in de media dat er onderhandelingen lopen over een fusie met Agility Group uit Koeweit. Daarbij zou Panalpina de Koeweitse logistieke groep overnemen en zou Agility een participatie in Panalpina nemen.

H.Essers en Lineas sporen rechtstreeks tussen Genk en Triëst

Logistiek dienstverlener H.Essers en de private spoorwegmaatschappij Lineas Intermodal starten samen een rechtstreekse treinverbinding voor goederenvervoer tussen Genk en Triëst, een van de drukste havens van Italië. De nieuwe lijn is de eerste rechtstreekse treinverbinding van België naar dit belangrijke knooppunt aan de Adriatische Zee.

CooperVision focust op de toekomst met Savoye

CooperVision, producent en distributeur van zachte contactlenzen, bedient vanuit zijn distributiecentrum in het Belgische Herstal dagelijks klanten van Scandinavië tot het zuiden van Italië. Het paneuropese dc telt 120.000 referenties en behandelt 30.000 bestellingen per dag, die worden geleverd volgens het D+1 of D+2 principe.

Dematic levert nieuw automatisch hoogbouwmagazijn voor Agristo

Voor de uitbreiding van zijn site in Wielsbeke doet Agristo, producent van voorgebakken en diepgevroren aardappelproducten, voor de vierde keer op rij een beroep op zijn automatiseringspartner Dematic. Naast het bestaande volautomatische hoogbouw-diepvriesmagazijn van Agristo komt een nieuw hoogbouwmagazijn, uitgerust met een modern transportsysteem en acht kraangangen.

iFacto Group opent vestiging in Kortrijk

iFacto, implementatiepartner voor ERP, CRM en e-commerce-software gebaseerd op Microsoft Dynamics 365, NAV of AX, ambieert voor de komende vijf jaar niet alleen verdere groei, maar wil zich bovendien in West-Vlaamse grond verankeren. Daartoe opent het in 2019 een extra vestiging in Kortrijk.

Cargill en Skretting passen deeleconomie in logistiek toe

De twee Noorse concurrenten Cargill en Skretting zullen voortaan onder de naam ‘Fjordfrende’ (fjordvriend) samenwerken voor de aanvoer van vis in Noorwegen. Concreet houdt de samenwerking in dat beide bedrijven eenzelfde vloot van schepen zullen delen, in plaats van elk afzonderlijk met eigen schepen langs de Noorse kust te varen.

DSV en Slimstock, partners in voorraadoptimalisering

Logistiek dienstverlener DSV Global Transport & Logistics heeft een partnerovereenkomst gesloten met Slimstock, leverancier van software voor voorraadoptimalisering. Met die strategische partnerovereenkomst wil DSV voorraadoptimalisering voortaan integraal onderdeel van zijn dienstverlening laten uitmaken.

Nieuw warehouse en hoofdkantoor voor Yusen Logistics Benelux

Yusen Logistics Benelux betrekt op korte termijn een nieuw logistiek centrum in Moerdijk. Het recent opgeleverde multi-customer warehouse heeft een oppervlakte van ca. 30.000m², aangevuld met ca. 900m² kantooroppervlakte. Toegang tot het warehouse wordt verschaft via 30 laaddokken.

Van Moer Logistics neemt Antwerp East NV Terminal over van DP World

De terminal van Antwerp East is strategisch gelegen langs het Albertkanaal in het hart van de snelgroeiende industriezone in Grobbendonk. In 2013 werd de terminal als een greenfield ontwikkeling gelanceerd en de voorbije jaren heeft de terminal zich ontwikkeld als inland hub voor maritieme containertrafieken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.