Retailers plannen investeringen in IoT voor betere klantenervaring

Dat blijkt uit de ‘Retail Vision Study 2017’, een wereldwijd onderzoek van Zebra Technologies. Hierbij worden de technologische trends geanalyseerd die de toekomst van retail vormgeven en de winkelervaring verbeteren. Volgens het onderzoek zou 70% van de bevraagde retailers klaar zijn voor het Internet of Things (IoT) en is 65% van plan tegen 2021 te investeren in automatische oplossingen voor bijvoorbeeld voorraadbeheer.

De gestage groei van online winkelen daagt retailers uit om het de klant zo comfortabel te maken dat hij hen trouw blijft. Tegen 2021 wil 65% van de retailers innovatieve leverservices onderzoeken, zoals leveren op het werk en zelfs in geparkeerde auto’s. Ook zal tegen 2021 bijna 80% van de retailers het winkelbezoek op maat van de klant afstemmen, aangezien ze perfect zullen weten welke klant in de winkel aanwezig is. Dat wordt gestimuleerd door technologie zoals micro-locationing, zodat retailers meer data, accuraatheid en inzicht in klanten kunnen capteren.
 
Retailers streven tevens naar een naadloze klantenervaring. Zo geeft 78% aan dat ze de integratie van e-commerce en in-store belangrijk vinden. Om de wachtrijen aan de kassa te vermijden, willen retailers ook investeren in mobiele apparaten, kiosken en tablets om de betalingsmogelijkheden uit te breiden. Zo zal tegen 2021 87% van de retailers mobile point-of-sale (MPOS) toestellen gebruiken, die betalingen overal in de winkel mogelijk maken.
 
Het beheer van big data wordt door 73% van de retailers als belangrijk ervaren voor de operaties. Minstens 75% van de retailers verwacht tegen 2021 te investeren in ‘predictive and software analytics’ om de prijzen te optimaliseren. Daarnaast zullen ze ook investeren in camera’s en video analytics om de algemene klantenervaring te verbeteren.
 
Volgens het onderzoek zijn klanten vooral ontevreden als ze een gewenst artikel niet kunnen vinden, ofwel omdat het niet voorradig is ofwel omdat het verkeerd staat in de winkel. Een andere bron van wrevel is als prijzen tussen winkels onderling niet overeenstemmen. Bijna driekwart van de retailers (72%) wil die problemen oplossen door real time visibiliteit in de supply chain via automatisering, sensoren en analytics.

Verder denkt 75% van de retailers dat ze tegen 2021 automatisering zullen inzetten om bestellingen te verpakken en te verzenden, de voorraad op te volgen, het voorraadniveau in de winkel te controleren en de klant te helpen producten te vinden.

Voor dit onderzoek bevroegen online onderzoekspartners Research Now en Qualtrics bijna 1.700 retailers uit Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Zuidoost-Azië en EMEA.

Recente nieuwsberichten

Eqeep optimaliseert last mile met WorkWave Route Manager

Het Nederlandse IT-bedrijf Eqeep, aanbieder van oplossingen voor field service management (FSM) en ERP, wil met het pakket Route Manager van de Zweedse IFS-dochter WorkWave inspelen op de problematiek van de ‘last mile’. Zo wil het leveranciers in staat stellen ook die laatste stap in het leverproces – het bezorgen van producten aan consumenten of bedrijven – te automatiseren en te optimaliseren.

Storopack beschermt zware goederen tijdens transport met nieuw systeem

Met zijn nieuwe PAPERplus Coiler²-systeem mikt Storopack op fabrikanten en dienstverleners die grote, zware en breekbare producten moeten verzenden. De machine verwerkt het opvulpapier voorgevormd met de PAPERplus Classic, PAPERplus Crossover of PAPERplus Track-papiermachines tot stevige papieren coilers.

UPS breidt elektrische vloot uit met 10.000 bestelwagens

UPS Ventures, de durfkapitaalafdeling van UPS, heeft zopas een minderheidsinvestering in Arrival afgerond. Arrival produceert platforms voor elektrische voertuigen (EV) en op maat gemaakte voertuigen die een competitief voordeel moeten bieden in vergelijking met zowel traditionele verbrandingsmotorvoertuigen als bestaande EV’s.

Heylen Warehouses en AG Real Estate bouwen krachtig zonnedak

Het Belgische bedrijf voor logistiek vastgoed Heylen Warehouses gaat een joint venture aan met AG Real Estate. Op de logistieke site VE Commerce Campus in het Nederlandse Venlo bouwen zij samen een zonnedak met een oppervlakte van 12.6 hectare (ongeveer 20 voetbalvelden) en met een gezamenlijke capaciteit van meer dan 18 Megawattpiek.

Buck Consultants International stelt visie op ‘verdozing’ van Nederland voor en pleit voor Nationale Taskforce

In 2019 zag Nederland 19 megadistributiecentra (elk meer dan 40.000m2) hun deuren openen. Daarnaast werden nog eens 12 XXL-dc’s aangekondigd. Dat levert Nederland sinds 2013 maar liefst 101 XXL-dc’s op. De totale oppervlakte van de in 2019 nieuw opgeleverde en aangekondigde distributiecentra bedraagt ruim 2 miljoen vierkante meter.

Shippeo haalt investering van 20 miljoen euro binnen

Shippeo, de Europese start-up actief in supply chain visibility, heeft een Series B-ronde van 20 miljoen euro afgerond, geleid door de investeerders NGP Capital en ETF Partners, in samenwerking met Bpifrance Digital Venture en Partech. Shippeo biedt voorspellend en realtime inzicht in de levering van goederen.

Koch Industries neemt Infor over

Infor, wereldwijde leverancier van branchespecifieke cloudoplossingen, heeft bekendgemaakt dat Koch Industries het resterende aandelenbelang dat in handen is van Golden Gate Capital, overneemt. Na het afronden van de overeenkomst zal Infor een zelfstandige dochteronderneming van Koch Industries zijn.

Prologis vastgoedportefeuille in België volledig verhuurd

Prologis, dienstverlener in logistiek en industrieel vastgoed, heeft nieuwe huurovereenkomsten voor in totaal 45.000m² in Willebroek en Bornem getekend. Daarmee is het logistiek vastgoedportfolio van Prologis in België volledig verhuurd. Van de 45.000m² is 17.000m² voor Toyota Material Handling, die in Willebroek de verkoop en verhuur van het gamma heftrucks concentreert.

Meer dan 30 uiteenzettingen op Supply Chain Innovations

Het seminarprogramma op Supply Chain Innovations is ook dit jaar 'outstanding'. Opnieuw zijn we erin geslaagd om een interessante mix te maken tussen nieuwe concepten en cases. De uiteenzettingen belichten de vele verschillende facetten van supply chain management.

Renault Trucks levert 20 elektrische trucks aan de Carlsberg Groep

Renault Trucks heeft een contract getekend met de Carlsberg Groep voor de levering van twintig D Wide Z.E. trucks. Deze 100% elektrische vrachtwagens met een GVW van 26 ton worden nog dit jaar geleverd en zullen worden ingezet door de Feldschlösschen-brouwerij, de Zwitserse dochteronderneming van de Carlsberg Groep.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.