Retailers plannen investeringen in IoT voor betere klantenervaring

Dat blijkt uit de ‘Retail Vision Study 2017’, een wereldwijd onderzoek van Zebra Technologies. Hierbij worden de technologische trends geanalyseerd die de toekomst van retail vormgeven en de winkelervaring verbeteren. Volgens het onderzoek zou 70% van de bevraagde retailers klaar zijn voor het Internet of Things (IoT) en is 65% van plan tegen 2021 te investeren in automatische oplossingen voor bijvoorbeeld voorraadbeheer.

De gestage groei van online winkelen daagt retailers uit om het de klant zo comfortabel te maken dat hij hen trouw blijft. Tegen 2021 wil 65% van de retailers innovatieve leverservices onderzoeken, zoals leveren op het werk en zelfs in geparkeerde auto’s. Ook zal tegen 2021 bijna 80% van de retailers het winkelbezoek op maat van de klant afstemmen, aangezien ze perfect zullen weten welke klant in de winkel aanwezig is. Dat wordt gestimuleerd door technologie zoals micro-locationing, zodat retailers meer data, accuraatheid en inzicht in klanten kunnen capteren.
 
Retailers streven tevens naar een naadloze klantenervaring. Zo geeft 78% aan dat ze de integratie van e-commerce en in-store belangrijk vinden. Om de wachtrijen aan de kassa te vermijden, willen retailers ook investeren in mobiele apparaten, kiosken en tablets om de betalingsmogelijkheden uit te breiden. Zo zal tegen 2021 87% van de retailers mobile point-of-sale (MPOS) toestellen gebruiken, die betalingen overal in de winkel mogelijk maken.
 
Het beheer van big data wordt door 73% van de retailers als belangrijk ervaren voor de operaties. Minstens 75% van de retailers verwacht tegen 2021 te investeren in ‘predictive and software analytics’ om de prijzen te optimaliseren. Daarnaast zullen ze ook investeren in camera’s en video analytics om de algemene klantenervaring te verbeteren.
 
Volgens het onderzoek zijn klanten vooral ontevreden als ze een gewenst artikel niet kunnen vinden, ofwel omdat het niet voorradig is ofwel omdat het verkeerd staat in de winkel. Een andere bron van wrevel is als prijzen tussen winkels onderling niet overeenstemmen. Bijna driekwart van de retailers (72%) wil die problemen oplossen door real time visibiliteit in de supply chain via automatisering, sensoren en analytics.

Verder denkt 75% van de retailers dat ze tegen 2021 automatisering zullen inzetten om bestellingen te verpakken en te verzenden, de voorraad op te volgen, het voorraadniveau in de winkel te controleren en de klant te helpen producten te vinden.

Voor dit onderzoek bevroegen online onderzoekspartners Research Now en Qualtrics bijna 1.700 retailers uit Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Zuidoost-Azië en EMEA.

Recente nieuwsberichten

Apple stoot Google van troon in de top 50 van meest innovatieve bedrijven

Nadat het moederbedrijf van Google (Alphabet) vorig jaar voor het eerst op nummer één stond in de top 50 van meest innoverende bedrijven volgens Boston Consulting Group (BCG), moet het bedrijf opnieuw plaats ruimen voor Apple. Alphabet staat nu op nummer twee, gevolgd door Amazon en Microsoft.

Shippeo integreert papierloos transport en geavanceerde palletscanning in real-time visibility plaform

Shippeo heeft een nieuwe mobiele applicatie aangekondigd, die nieuwe mogelijkheden biedt voor verladers en logistieke dienstverleners. De nieuwe functies van de mobiele Shippeo-app omvatten: - Papierloos afleverbewijs De mobiele app integreert de creatie van elektronische vrachtbrieven (of eCMR's) met elektronische handtekeningen.

Picavi Cockpit zoomt dieper in op magazijnprocessen

De analysecomponent in Picavi Cockpit binnen de pick-by-vision oplossing biedt voortaan een nog meer gedetailleerde analyse van de logistieke processen. Deze business intelligence oplossing maakt gebruik van process tracking om het totale proces op te splitsen in kleine stapjes.

Prologis vergroot voetafdruk in belangrijke Belgische logistieke regio’s

Het logistieke vastgoedbedrijf kondigde de acquisitie van zes hoogwaardige logistieke faciliteiten aan – goed voor een totale oppervlakte van 157.500m² - in de logistieke centra van Luik, Beersel en Kontich. De overname omvat 80.000m² grond voor de toekomstige ontwikkeling van 45.000m² logistieke ruimte.

Hein van Rijckevorsel wordt branch director bij DB Schenker Limburg Logistics Center

Begin deze maand is Hein van Rijckevorsel gestart als branch director van DB Schenker Limburg Logistics Center met twee locaties in Venlo (Tradeport Noord en Tjalkkade) en een vestiging in Beringe. Die locaties maken deel uit van de businessunit Contractlogistiek.

Lineas zet rechtstreekse treinverbinding Antwerpen-Lyon op voor intermodale ladingen

De private spoorvrachtoperator biedt voortaan een rechtstreekse treinverbinding voor intermodale volumes tussen Antwerpen in België en Lyon in Frankrijk. Drie rondritten per week verbinden het industrieknooppunt in Lyon met de rest van Europa via het Green Xpress Network van Lineas.

Kuehne+Nagel vestigt zich in nieuw EDC in Tessenderlo

Met de eerste spadesteek op 29 juni 2020 is Weerts Logistics Parks, de logistieke vastgoedtak van Weerts Group, in Tessenderlo gestart met de bouw van een nieuw Europees distributiecentrum dat op termijn 75.000m² groot zal zijn. Het gaat om een investering van 61 miljoen euro.

Scalefactory gaat samenwerking met Delaware aan

Sinds zijn oprichting in 2018 maakt het Gentse Scalefactory een snelle groei mee als aanbieder van end-to-end oplossingen voor de digitale transformatie van productie-, logistieke en hightechbedrijven. Om die groei verder te versnellen en de klanten ‘effortless experience’ oplossingen te bieden, gaat Scalefactory nauw samenwerken met IT- en consultancybedrijf Delaware.

Nasleep van Covid-19 twee jaar lang voelbaar volgens survey PwC

Bijna de helft (43%) van de CFO’s van grote ondernemingen in België verwachten dat hun inkomsten in de komende zes maanden tot 10% zullen dalen en dat de negatieve bedrijfsimpact de komende één à twee jaar voelbaar zal zijn. Hoewel de Belgische regering maatregelen heeft getroffen om die gevolgen op te vangen, heeft slechts 43% van de CFO’s er gebruik van gemaakt.

Engels Group bouwt nieuw distributiecentrum in Malle

Engels groep bouwt een nieuw distributiecentrum op een oppervlakte van 70.000m² op het industrieterrein van Malle. Vanuit dat nieuwe distributiecentrum zullen vanaf 2022 de goederen en producten van de drie businessunits van Engels Group worden verdeeld, zijnde Thermo Comfort (HVAC), Engels Surfaces (solid surface specialist) en Engels Electro Groothandel.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.