Retailers plannen investeringen in IoT voor betere klantenervaring

Dat blijkt uit de ‘Retail Vision Study 2017’, een wereldwijd onderzoek van Zebra Technologies. Hierbij worden de technologische trends geanalyseerd die de toekomst van retail vormgeven en de winkelervaring verbeteren. Volgens het onderzoek zou 70% van de bevraagde retailers klaar zijn voor het Internet of Things (IoT) en is 65% van plan tegen 2021 te investeren in automatische oplossingen voor bijvoorbeeld voorraadbeheer.

De gestage groei van online winkelen daagt retailers uit om het de klant zo comfortabel te maken dat hij hen trouw blijft. Tegen 2021 wil 65% van de retailers innovatieve leverservices onderzoeken, zoals leveren op het werk en zelfs in geparkeerde auto’s. Ook zal tegen 2021 bijna 80% van de retailers het winkelbezoek op maat van de klant afstemmen, aangezien ze perfect zullen weten welke klant in de winkel aanwezig is. Dat wordt gestimuleerd door technologie zoals micro-locationing, zodat retailers meer data, accuraatheid en inzicht in klanten kunnen capteren.
 
Retailers streven tevens naar een naadloze klantenervaring. Zo geeft 78% aan dat ze de integratie van e-commerce en in-store belangrijk vinden. Om de wachtrijen aan de kassa te vermijden, willen retailers ook investeren in mobiele apparaten, kiosken en tablets om de betalingsmogelijkheden uit te breiden. Zo zal tegen 2021 87% van de retailers mobile point-of-sale (MPOS) toestellen gebruiken, die betalingen overal in de winkel mogelijk maken.
 
Het beheer van big data wordt door 73% van de retailers als belangrijk ervaren voor de operaties. Minstens 75% van de retailers verwacht tegen 2021 te investeren in ‘predictive and software analytics’ om de prijzen te optimaliseren. Daarnaast zullen ze ook investeren in camera’s en video analytics om de algemene klantenervaring te verbeteren.
 
Volgens het onderzoek zijn klanten vooral ontevreden als ze een gewenst artikel niet kunnen vinden, ofwel omdat het niet voorradig is ofwel omdat het verkeerd staat in de winkel. Een andere bron van wrevel is als prijzen tussen winkels onderling niet overeenstemmen. Bijna driekwart van de retailers (72%) wil die problemen oplossen door real time visibiliteit in de supply chain via automatisering, sensoren en analytics.

Verder denkt 75% van de retailers dat ze tegen 2021 automatisering zullen inzetten om bestellingen te verpakken en te verzenden, de voorraad op te volgen, het voorraadniveau in de winkel te controleren en de klant te helpen producten te vinden.

Voor dit onderzoek bevroegen online onderzoekspartners Research Now en Qualtrics bijna 1.700 retailers uit Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Zuidoost-Azië en EMEA.

Recente nieuwsberichten

VIL past principe van deeleconomie toe op logistieke assets

Met het Sharing Logistics-project heeft VIL de principes van de deeleconomie toegepast op de logistieke sector. Dat leverde een platform op dat bedrijven de mogelijkheid biedt elkaars onderbenutte assets en diensten te gebruiken door vraag en aanbod te matchen.

Descartes neemt Portrix Logistics Software over

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft Portrix Logistics Software overgenomen voor de som van 22 miljoen euro. Portrix levert al meer dan tien jaar multimodale oplossingen voor tariefbeheer aan logistiek dienstverleners.

Generix Group opent nieuwe entiteit in Nederland

Generix Group, aanbieder van collaboratieve SaaS-oplossingen voor de supply chain, industrie en retail ecosystemen, is via zijn filialen en partners al in bijna 60 landen aanwezig. Nu komt er ook een nieuwe entiteit in Nederland. Het nieuwe filiaal in ’s Hertogenbosch moet niet alleen de nabijheid tot de Nederlandse klanten versterken, maar ook de ontwikkeling van Generix Group in de Benelux versnellen, waar de provider recent een aantal belangrijke contracten sloot voor Supply Chain Execution oplossingen voor FMCG en industriële klanten.

Leuze lanceert slimme rollenbaan-sensorset voor detectie van onderaf

Leuze heeft een sensorset ontwikkeld voor transportsystemen (rollenbanen) waarbij detectie van onderaf gebeurt, zoals bij palletdetectie. De montagebeugels zijn zo ontworpen dat ze perfect passen bij de 25C-sensorserie. Doordat de montagebeugels al in de fabriek worden gemonteerd, verliest de klant geen tijd en geld met montage en fijnafstelling van de sensoren.

Loxam stuurt B2B-magazijn aan met WMS van Savoye

Loxam is een verhuurbedrijf van machines en apparatuur aan professionals in de bouw, hoveniers, infrastructuur, industrie en events. De Europese speler is actief in 30 landen en beschikt over een netwerk van 1.100 vestigingen om zowel algemene als gespecialiseerde klanten te bedienen.

Optimaliseer uw laad- en losproces met een flexibele rollenbaan

(Advertorial) Het laden en lossen van containers of vrachtwagens kan behoorlijk wat tijd in beslag nemen. Medewerkers moeten vaak meerdere keren heen en weer lopen, met heftrucks rondrijden of zware goederen heffen. Met een correct laad- en lossysteem kan u deze situatie vermijden en een snel, efficiënt en ergonomisch proces garanderen.

Online supermarkt Picnic gaat de Franse toer op

Na twee jaar voorbereiding breidt de Nederlandse online supermarkt Picnic uit naar Frankrijk. Enkele weken geleden startte het bedrijf een besloten pilot in de noordelijke regio Valenciennes, dicht bij de Belgische grens. Na de pilot komt de app waarmee klanten boodschappen kunnen bestellen beschikbaar voor alle inwoners van de stad, die gefaseerd toe worden gelaten.

Nieuwe mobiele computer van Datalogic biedt extra ver leesbereik

Datalogic, aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, lanceert met de Skorpio X5 XLR een nieuwe mobiele computer die de uitleesafstand opvallend vergroot. Door zijn extra kracht kan de mobiele computer nu snel op heel korte en heel lange afstand barcodes lezen.

Online dierenapotheek Medpets bouwt nieuw magazijn met Vanas

Met meer dan 15.000 producten voor grote en kleine huisdieren in zijn assortiment is Medpets de grootste online dierenapotheek in Nederland en België. Om de groeiende vraag te kunnen volgen, moest het bedrij verhuizen naar een groter magazijn.

9altitudes voegt het Deense Bredana Solutions aan de groep toe

Na de overname van Optimate in februari van dit jaar voegt 9altitudes met de acquisitie van Bredana Solutions opnieuw een Deense onderneming aan de groep toe. Daarmee zet de leverancier van digitale projecten in CRM, ERP, PLM, IoT, BI en DMS, zijn Europese groeiambities verder kracht bij.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.