Retailers plannen investeringen in IoT voor betere klantenervaring

Dat blijkt uit de ‘Retail Vision Study 2017’, een wereldwijd onderzoek van Zebra Technologies. Hierbij worden de technologische trends geanalyseerd die de toekomst van retail vormgeven en de winkelervaring verbeteren. Volgens het onderzoek zou 70% van de bevraagde retailers klaar zijn voor het Internet of Things (IoT) en is 65% van plan tegen 2021 te investeren in automatische oplossingen voor bijvoorbeeld voorraadbeheer.

De gestage groei van online winkelen daagt retailers uit om het de klant zo comfortabel te maken dat hij hen trouw blijft. Tegen 2021 wil 65% van de retailers innovatieve leverservices onderzoeken, zoals leveren op het werk en zelfs in geparkeerde auto’s. Ook zal tegen 2021 bijna 80% van de retailers het winkelbezoek op maat van de klant afstemmen, aangezien ze perfect zullen weten welke klant in de winkel aanwezig is. Dat wordt gestimuleerd door technologie zoals micro-locationing, zodat retailers meer data, accuraatheid en inzicht in klanten kunnen capteren.
 
Retailers streven tevens naar een naadloze klantenervaring. Zo geeft 78% aan dat ze de integratie van e-commerce en in-store belangrijk vinden. Om de wachtrijen aan de kassa te vermijden, willen retailers ook investeren in mobiele apparaten, kiosken en tablets om de betalingsmogelijkheden uit te breiden. Zo zal tegen 2021 87% van de retailers mobile point-of-sale (MPOS) toestellen gebruiken, die betalingen overal in de winkel mogelijk maken.
 
Het beheer van big data wordt door 73% van de retailers als belangrijk ervaren voor de operaties. Minstens 75% van de retailers verwacht tegen 2021 te investeren in ‘predictive and software analytics’ om de prijzen te optimaliseren. Daarnaast zullen ze ook investeren in camera’s en video analytics om de algemene klantenervaring te verbeteren.
 
Volgens het onderzoek zijn klanten vooral ontevreden als ze een gewenst artikel niet kunnen vinden, ofwel omdat het niet voorradig is ofwel omdat het verkeerd staat in de winkel. Een andere bron van wrevel is als prijzen tussen winkels onderling niet overeenstemmen. Bijna driekwart van de retailers (72%) wil die problemen oplossen door real time visibiliteit in de supply chain via automatisering, sensoren en analytics.

Verder denkt 75% van de retailers dat ze tegen 2021 automatisering zullen inzetten om bestellingen te verpakken en te verzenden, de voorraad op te volgen, het voorraadniveau in de winkel te controleren en de klant te helpen producten te vinden.

Voor dit onderzoek bevroegen online onderzoekspartners Research Now en Qualtrics bijna 1.700 retailers uit Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Zuidoost-Azië en EMEA.

Recente nieuwsberichten

Werkgevers in Transport & Logistiek plannen aanwervingen

Volgens de nieuwste ManpowerGroup Barometer zijn werkgevers in de transport- en logistieke sector van plan het tempo van aanwervingen in het eerste kwartaal van 2022 te versnellen. Van de werkgevers die in oktober 2021 werden bevraagd, is 62% van plan tegen eind maart 2022 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl slechts 3% het wil verminderen, 32% geen verandering verwacht en 4% onbeslist is.

Elmer Spruijt benoemd tot VP Transportmanagement EMEA bij Descartes

Elmer Spruijt (41) vervult sinds november de functie van vice president Transportmanagement bij softwareleverancier Descartes. Eerder was hij werkzaam als VP Growth & Global customers bij Shypple en vervulde hij diverse leidinggevende rollen bij Accenture.

Transporeon breidt visibility netwerk uit door overname Logit One

Om zijn visibility netwerk verder uit te bouwen, heeft Transporeon Logit One overgenomen. Het bedrijf, met hoofdzetel in Geel en een vestiging in Indië, is gespecialiseerd in ‘ocean visibility’ en end-to-end multimodale planning in real time.

Raepers komt onder de vleugels van B-Close

De Belgische onafhankelijke verdeler van heftrucks en magazijntrucks B-Close neemt heftruckspecialist Raepers over. Samen willen beide bedrijven hun marktaandeel aanzienlijk vergroten en ook het aanbod van producten en diensten verder uitbreiden.

TVH is voortaan een Danfoss Authorized Service Center

TVH, leverancier van onderdelen en accessoires voor material handling, industriële, bouw- en landbouwmachines, is nu officieel een Authorized Service Center (ASC) voor BeLux voor Danfoss, een wereldspeler in hydraulische componenten en oplossingen.

SDK en DAS Logistics fuseren tot Naxco Belgium

Voortaan werken de expeditiebedrijven SDK (Sotramar & De Keyser) en DAS Logistics samen onder de nieuwe naam Naxco Belgium. Met de fusie wil Naxco Belgium zich in de markt zetten als een internationale end-to-end logistieke partner voor lucht- en zeevracht.

Phi Data en IFSB boosten samen digitalisering bouwsector

IT-bedrijf Phi Data, gespecialiseerd in de digitalisering van bedrijfsprocessen, slaat de handen in elkaar met opleidingsinstituut IFSB (Institut de Formation Sectoriel du Bâtiment) om de operationele processen van de bouwsector te optimaliseren.

Leroy Merlin in Rusland operationeel met Vanderlande

In Rusland is Leroy Merlin een van de grootste doe-het-zelf-retailers. Om zijn hypermarkten sneller van goederen te kunnen voorzien en het groeiende volume aan online bestellingen efficiënt te beheren, deed de retailer een beroep op Vanderlande.

Herbekijk Optimact op Kanaal Z

(Advertorial) In het programma “Alle zaken op een rijtje” op Kanaal Z presenteerde Optimact zijn visie op hoe bedrijven dienen om te gaan met Deep Data Intelligence   Om dit opnieuw te bekijken, ga naar Optimact on Kanaal Z – OPTIMACT

Peripass en Robovision combineren vision learning met yard management-oplossingen

Peripass, een Belgische provider van yard management-oplossingen, en Robovision, gespecialiseerd in vision learning, bundelen hun krachten om trailers op logistieke sites in realtime te kunnen lokaliseren aan de hand van Realtime Trailer Location Services.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.