Renovatie en uitbreiding River Terminal Wielsbeke gestart

De Vlaamse Waterweg nv en POM West-Vlaanderen zijn van start gegaan met de verdere renovatie en uitbreidingswerken van de binnenvaartterminal in Wielsbeke.

River Terminal Wielsbeke is een regionaal overslagcentrum langs de Leie. In dit overslagcentrum worden goederen gestockeerd en wisselen ze van transportmiddel, bijvoorbeeld van vrachtwagen naar binnenschip of omgekeerd. Daarnaast is de river terminal een multipurpose terminal. Dat houdt in dat er verschillende soorten ladingdragers worden behandeld, zoals containers, bulk en pallets. Daarmee is het overslagcentrum van groot belang voor de binnenvaart in Vlaanderen. De renovatie en uitbreiding van de River Terminal in Wielsbeke maakt dan ook deel uit van Seine Schelde Vlaanderen, een grootscheeps Europees gesubsidieerd binnenvaartproject dat van de binnenvaart een volwaardig alternatief voor wegvervoer wil maken.
 
Vanaf 4 mei 2020 wordt het overslagcentrum zowel gerenoveerd als uitgebreid. De huidige kaaimuur van 255 meter wordt onder handen genomen en er komt nog eens 70 meter extra kaaimuur bij. Daarnaast wordt ook het kaaiplateau hersteld en komt er 5.000m² bij. Om die aanpassingen te realiseren, werken De Vlaamse Waterweg nv en POM West-Vlaanderen samen. “Met het binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen wordt de komende jaren prioritair ingezet op investeringswerken op de Leie-as, waar nu reeds 10 miljoen ton goederen per jaar via de binnenvaart worden vervoerd”, klinkt het. “De containerterminal in Wielsbeke vormt een belangrijke hub in het logistiek netwerk van en naar onze Vlaamse zeehavens, wat met de verbinding tussen Seine en Schelde, over de Leie, nog verder zal kunnen toenemen.”
 
Eind 2021 zullen de werken afgerond zijn. De totale kostprijs van de werken wordt op 4,6 miljoen euro geraamd.

Recente nieuwsberichten

Slechts 5% van de bedrijven benut voordelen digitalisering in supply chain

Digitalisering transformeert de supply chain volledig. Toch geeft maar liefst 95% van de bedrijven aan dat ze in hun bedrijfsvoering en supply chain strategieën nog onvoldoende de volledige voordelen benutten van de nieuwe fysieke en analytische technologieën, zoals big data-analyses, AI, blockchain en robotica.

Hyster brengt nieuwe reeks compacte stapelaars voor krappe ruimtes

De nieuwe stapelaars uit de S1.0E-1.2E-serie kunnen ladingen tot 1,2 ton tot een hoogte van 2,38 meter heffen, of lichtere ladingen tot een hoogte van maximaal 4,18 meter. De toestellen zijn eenvoudig te bedienen en te manoeuvreren in toepassingen waar weinig ruimte beschikbaar is, vooral in smalle gangpaden.

BITO doorrolstellingen voor uw fast movers

(advertorial) Efficiënter orderverzamelen, reductie op looptijden en minder oppervlakte nodig. Dit zijn slechts enkele voordelen van doorrolstellingen… Grote volumes, hoge omloopsnelheden, korte doorlooptijden, dit zijn slechts enkele eigenschappen van een moderne logistieke operatie.

UniCarriers introduceert Ergologic-joystick besturing op heftrucks

UniCarriers biedt een nieuwe ergonomische besturingsfunctie voor de heftruckrange. Vanaf mei is de TX-serie als eerste leverbaar met de Ergologic-joystick. Daarmee wordt de keuze uit de bestaande besturingsmogelijkheden – vingertip, kruishendel en mechanische hendels – uitgebreid met een vierde alternatief.

Volvo Trucks stelt eerste volledig elektrische truck voor

Volvo Trucks introduceert de eerste geheel elektrische truck voor commercieel gebruik: de Volvo FL Electric voor onder andere stedelijke distributie en afvalinzameling. De eerste trucks in de reeks Volvo FL Electric worden nu in bedrijf genomen door klanten in Göteborg, de thuisbasis van Volvo Trucks.

Dematic lanceert nieuw Goods-to-Person orderpickingsysteem

Dematic, de wereldwijde leverancier van geïntegreerde automatiseringstechnologie die Egemin heeft overgenomen, stelt met GTP een nieuw orderpickingsysteem voor waarmee magazijnmedewerkers bestellingen sneller, slimmer en ergonomischer kunnen verwerken.

DHL Parcel bouwt mega-sorteercentrum voor e-commerce in Zaltbommel

De pakketbezorger investeert 84 miljoen euro in de bouw van wat naar eigen zeggen het grootste sorteercentrum voor online bestellingen in Nederland wordt. De bouwwerken, op een perceel van 90.000m² op bedrijventerrein ‘De Wildeman’, starten deze maand nog en moeten in het najaar van 2019 afgerond zijn.

Koopman past blockchain-technologie toe in automotive supply chain

Koopman Logistics Group zet als eerste logistieke automotive-dienstverlener in Europa blockchain-technologie in om logistieke processen in het vervoer en opslag van nieuwe en gebruikte auto’s volledig te digitaliseren.

Udea schakelt Vanderlande in voor mechanisatie nieuw distributiecentrum

Het Nederlandse Udea, de biologische groothandel achter onder andere de Ekoplaza supermarkten, heeft zijn buurman Vanderlande geselecteerd voor de mechanisatie van zijn nieuwe distributiecentrum in Veghel. Momenteel beschikt Udea nog over twee distributiecentra omdat de vers- en droogwaren apart zijn ondergebracht, maar in 2019 wordt dat allemaal gecentreerd op één nieuwe locatie op het Foodpark in Veghel.

Logistieke sector snakt naar hoogopgeleide profielen

De logistieke sector heeft nood aan hogeropgeleide professionals. Vooral de vraag naar analytische profielen blijft stijgen terwijl het steeds moeilijker wordt om geschikte kandidaten te vinden. Volgens Hays Purchasing & Logistics ligt het probleem bij het tekort aan opleidingen en het imago van de sector.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.