Renault Group introduceert robots van Exotec in autologistiek
In zijn grootste after sales-magazijn in Villeroy (Frankrijk) heeft Renault Group een nieuwe 100% geautomatiseerde logistieke faciliteit geopend. De vestiging is uitgerust met een systeem van Exotec. De samenwerking met de wereldwijde leverancier van magazijnrobots is een wereldprimeur voor de autoproducent. De Skypod-robots moeten het werk van de operatoren vergemakkelijken door items in de hoogte te picken. De tijd die nodig is om de bestellingen van onderdelen voor te bereiden zou zo tot 6 keer worden verkort. Bovendien optimaliseert het systeem de oppervlakte van de opslagruimte in Villeroy. Volgens Renault Group zou dankzij het Exotec-systeem en het aanwezige personeel het aantal bestellingen met 25% kunnen verhogen.
De logistieke site van Renault in Villeroy verwerkt momenteel tot 40.000 orderlijnen per dag met 110.000 productreferenties, waarvan 20.000 beheerd door de het systeem van Exotec. Het magazijn zet op dit moment 191 robots in om het bedrijf te ondersteunen bij de orderverzameling, inventarisatie, opslag of samenpersing. De robots rijden autonoom dankzij geavanceerde navigatie- en besturingsmogelijkheden. Door hun compacte ontwerp kunnen ze snel en efficiënt bewegen in complexe logistieke omgevingen, ook in de buurt van medewerkers en andere apparatuur. Verder zijn de magazijnrobots van Exotec flexibel en schaalbaar; bij veranderende productiebehoeften kan het systeem in real time worden aangepast door rekken, robots of transportbanden toe te voegen.
De pallets die bestemd zijn voor opslag in de fabriek worden in Exotec-bakken van 60 liter geplaatst. Die bakken worden vervolgens getransporteerd door een robot die ze in de opslagrekken plaatst.
Wanneer de bestellingen van klanten binnenkomen, worden de picktaken aan de pickstations toegewezen. Een robot haalt het referentienummer van de bestelde artikelen op en brengt ze naar de pickstations. Die handeling wordt voor elk artikel in de bestelling herhaald.
Nadat de items zijn voorbereid, worden de pakketten naar de verzendruimte gebracht om in vrachtwagens te worden geladen.
Volgens Renault Group draagt de nieuwe installatie niet alleen bij aan de verbetering van de werkomstandigheden en de veiligheid van de operatoren in Villeroy, maar beantwoordt het systeem ook aan de behoeften van klanten aan kortere levertijden en een steeds efficiëntere dienst na verkoop.
Op zijn hoogtepunt kan de faciliteit in Villeroy bijna 4.000 lijnen per uur voorbereiden met veertien pickstations. De voorbereidingstijd voor een bestelling (van begin tot levering van het pakket tot verzending) bedraagt 20 minuten. Voorheen duurde dat 2 uur.
Door de installatie van Exotec zou het energieverbruik van de locatie met 30% dalen in vergelijking met de traditionele werkwijze, vooral doordat de handlingapparatuur is vervangen door robots die minder energie verbruiken.