Renault Group introduceert robots van Exotec in autologistiek

Foto: Exotec / Renault Group

In zijn grootste after sales-magazijn in Villeroy (Frankrijk) heeft Renault Group een nieuwe 100% geautomatiseerde logistieke faciliteit geopend. De vestiging is uitgerust met een systeem van Exotec. De samenwerking met de wereldwijde leverancier van magazijnrobots is een wereldprimeur voor de autoproducent. De Skypod-robots moeten het werk van de operatoren vergemakkelijken door items in de hoogte te picken. De tijd die nodig is om de bestellingen van onderdelen voor te bereiden zou zo tot 6 keer worden verkort. Bovendien optimaliseert het systeem de oppervlakte van de opslagruimte in Villeroy. Volgens Renault Group zou dankzij het Exotec-systeem en het aanwezige personeel het aantal bestellingen met 25% kunnen verhogen.

De logistieke site van Renault in Villeroy verwerkt momenteel tot 40.000 orderlijnen per dag met 110.000 productreferenties, waarvan 20.000 beheerd door de het systeem van Exotec. Het magazijn zet op dit moment 191 robots in om het bedrijf te ondersteunen bij de orderverzameling, inventarisatie, opslag of samenpersing. De robots rijden autonoom dankzij geavanceerde navigatie- en besturingsmogelijkheden. Door hun compacte ontwerp kunnen ze snel en efficiënt bewegen in complexe logistieke omgevingen, ook in de buurt van medewerkers en andere apparatuur. Verder zijn de magazijnrobots van Exotec flexibel en schaalbaar; bij veranderende productiebehoeften kan het systeem in real time worden aangepast door rekken, robots of transportbanden toe te voegen.

De pallets die bestemd zijn voor opslag in de fabriek worden in Exotec-bakken van 60 liter geplaatst. Die bakken worden vervolgens getransporteerd door een robot die ze in de opslagrekken plaatst.

Wanneer de bestellingen van klanten binnenkomen, worden de picktaken aan de pickstations toegewezen. Een robot haalt het referentienummer van de bestelde artikelen op en brengt ze naar de pickstations. Die handeling wordt voor elk artikel in de bestelling herhaald.

Nadat de items zijn voorbereid, worden de pakketten naar de verzendruimte gebracht om in vrachtwagens te worden geladen.

Volgens Renault Group draagt de nieuwe installatie niet alleen bij aan de verbetering van de werkomstandigheden en de veiligheid van de operatoren in Villeroy, maar beantwoordt het systeem ook aan de behoeften van klanten aan kortere levertijden en een steeds efficiëntere dienst na verkoop.

Op zijn hoogtepunt kan de faciliteit in Villeroy bijna 4.000 lijnen per uur voorbereiden met veertien pickstations. De voorbereidingstijd voor een bestelling (van begin tot levering van het pakket tot verzending) bedraagt 20 minuten. Voorheen duurde dat 2 uur.

Door de installatie van Exotec zou het energieverbruik van de locatie met 30% dalen in vergelijking met de traditionele werkwijze, vooral doordat de handlingapparatuur is vervangen door robots die minder energie verbruiken.

Recente nieuwsberichten

Gofo Netherlands breidt uit met twee nieuwe sorteercentra

Gofo, een last-mile-bezorgbedrijf met vestigingen in de VS, Frankrijk, Nederland en Italië, opende zijn eerste sorteercentrum in Amsterdam in april 2025. Recent breidde het bedrijf zijn netwerk in Nederland uit met twee nieuwe sorteercentra. Daarmee vergroot Gofo niet alleen zijn nationale dekking, maar wil het ook de dagelijkse bezorgcapaciteit verhogen en klanten en partners snellere en meer praktische bezorgopties bieden.

Zuivelbedrijf Nöm wordt toekomstbestendig met Kardex Mlog

Het Oostenrijkse zuivelbedrijf Nöm AG, gevestigd in Baden bij Wenen, heeft ongeveer 1.000 artikelen in zijn assortiment en levert aan klanten in heel Europa. De meeste producten gaan naar het oosten van Oostenrijk en naar Noord-Italië. Nu er gemiddeld 2.200 pallets per dag worden verwerkt, heeft het magazijn zijn grenzen bereikt. De bouw van een nieuw verzendmagazijn moet dan ook het dynamisch groeiende bestelvolume en de gestegen eisen aan snelheid en precisie in de supply chain opvangen.

Ceva Logistics rekent op cloud-native oplossingen van Manhattan

Als onderdeel van een wereldwijde strategie gericht op het opbouwen van een toekomstbestendige technologie-stack gaat 3rd party logistics dienstverlener Ceva Logistics cloud-native oplossingen van Manhattan Associates inzetten. Concreet gaat het om de implementatie van Manhattan Active Warehouse Management en Manhattan Active Order Management. Daarmee wil de logistiek dienstverlener veerkrachtiger kunnen inspelen op de veranderende en uiteenlopende behoeften van zijn internationale klantenbestand.

Bluepath Robotics koppelt AMR’s aan laadsysteem van Wiferion

Het Turkse Bluepath Robotics ontwikkelt en produceert autonome mobiele robots (AMR) voor allerlei intralogistieke toepassingen. Het portfolio van het bedrijf uit Istanbul omvat momenteel meer dan tien verschillende AGV- en AMR-modellen. De robots zijn vaak de klok rond in gebruik en moeten continu van energie worden voorzien. Om een maximale uptime voor de robots te garanderen, had Bluepath Robotics nood aan een betrouwbare en krachtige stroomvoorziening. De keuze viel op het inductieve laadsysteem etaLINK3000 van Wiferion.

ABB Robotics komt in handen van Softbank Group

ABB, de Zweeds-Zwitserse multinational die actief is in producten voor het transport van elektriciteit en in automatisering, heeft een overeenkomst aangekondigd om zijn Robotics-divisie af te stoten aan Softbank Group. Dat betekent dat ABB afziet van zijn eerdere voornemen om ABB Robotics af te splitsen als een afzonderlijk beursgenoteerde onderneming.

Transportmanagement steeds vaker wapen in concurrentiestrijd

Bedrijven wereldwijd dichten transportmanagement een steeds grotere strategische rol toe. Dat blijkt uit de negende jaarlijkse Global Transportation Management Benchmark Survey van Descartes Systems Group. Voor dat onderzoek gaven 616 logistiek dienstverleners en verladers in de VS, Canada en Europa aan hoe ze de rol van transportmanagement zien, welke technologieën en strategieën het meest impact hebben en waar toekomstige investeringen plaatsvinden. Ruim acht op de tien verladers en logistiek dienstverleners (81%) zien transportmanagement inmiddels als een onderscheidende factor of zelfs een concurrentiewapen. Dat is het hoogste percentage sinds de start van het onderzoek en wijst volgens Descartes op de toenemende impact van transport op bedrijfsresultaten en klantwaarde.

Intelligente software verhoogt efficiëntie en vermindert handwerk in foodretail

(Advertorial) De foodretail staat onder constante druk door de toenemende complexiteit van producten, snellere leveringen en hoge verwachtingen van klanten . Efficiënte full case-handling vraagt daarom om krachtige oplossingen waarbij slimme software de sleutel vormt.

Transport & Logistics 2025: Het kloppend hart van de sector

(Advertorial) Wie telt in de logistieke, transport- en maritieme wereld, komt op 14, 15 of 16 oktober naar Antwerp Expo. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontmoet u meer dan 15.000 professionals: van supply chain managers en expediteurs tot logistiek vastgoedontwikkelaars, rederijen en innovatieve start-ups. Het is dé plek waar beslissingsnemers, beleidsmakers en pioniers samenkomen om kennis te delen en nieuwe samenwerkingen te smeden.

Dexion België presenteert MOVO verrijdbare palletstellingen op Transport & Logistics Antwerpen 2025

(Advertorial) Dexion België is opnieuw aanwezig op Transport & Logistics Antwerpen, hét toonaangevende evenement voor transport, distributie en warehousing in België. Van 14 tot en met 16 oktober 2025 kunnen bezoekers Dexion vinden in Antwerp Expo, Hal 1 – stand 1.12, waar MOVO, Dexions verrijdbare palletstelling, centraal staat.

Uw gratis tickets voor Demand Driven Days: Twee dagen leren over en ervaren van Demand Driven MRP!

(Advertorial) DDDays is hét evenement voor planners en supply chain managers die op zoek zijn naar meer intelligente planning processen. Leer over een nieuwe planningsaanpak door middel van concrete implementaties waar DDMRP en AI elkaar ontmoeten en samenwerken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.