Reisorganisatie Dufry digitaliseert inventarisatie met Zetes voor realtime visibility
Dufry is een toonaangevende reisretailer met wereldwijd 2,5 miljard potentiële klanten. Onder de merknaam World Duty Free biedt de organisatie in het Verenigd Koninkrijk reisproducten in 112 winkels in 43 steden. Om aan de eisen van de moderne retailsector te kunnen voldoen, had Dufry behoefte aan een flexibele, geautomatiseerde oplossing voor een nauwkeurige voorraadtelling. De onderneming werkte al meer dan tien jaar samen met technologiebedrijf Zetes en besloot daarom in alle vestigingen in het VK de nieuwste generatie van de ZetesAthena-oplossing te implementeren.
Verschillende onderdelen van het proces die voorheen handmatig werden uitgevoerd, zijn nu geautomatiseerd om de arbeidstijd te verkorten en de kosten van handmatige telling te elimineren. De oplossing geeft het team meer zicht op de voorraden, zodat problemen vroegtijdig worden herkend en niet-afgestemde tellingen snel kunnen worden geïdentificeerd. Dankzij de verbeterde automatisering en zichtbaarheid hoeven voorraadcontroles minder vaak te worden herhaald en worden onnodige accijnsbetalingen als gevolg van telfouten vermeden. De nieuwe oplossing zou ook de arbeidsproductiviteit verhogen, doordat het team de voorraad sneller kan inventariseren.
Naast het nieuwe inventarisatiesysteem heeft Dufry ook de connectiviteit binnen de winkels uitgebreid. Met behulp van mobiele apparaten kunnen medewerkers de voorraadgegevens tijdens de telling rechtstreeks naar het systeem uploaden, waardoor knelpunten worden geëlimineerd en er minder apparaten nodig zijn. Als cloudgebaseerde oplossing geeft ZetesAthena vanaf elke locatie in real time toegang tot de resultaten van de voorraadtellingen, met naadloze integratie in het ERP-systeem van Dufry. De grotere nauwkeurigheid en de realtime rapportage moet Dufry meer controle over de voorraden bieden, waardoor er geen blinde vlekken meer zijn tussen de ontvangst van producten in de winkel en het verkoopmoment.
Foto: Zetes / Dufry