Recht van antwoord

Het bericht met de titel ‘JBC stopt samenwerking met Hytchers nu TLV rechtszaak wint’, dat we in onze nieuwsbrief van dinsdag 2 juni 2020 publiceerden, is niet correct. De rechter heeft zich immers nog niet uitgesproken. Zowel JBC als Hytchers eisen dan ook een onmiddellijke rechtzetting.

Feiten en reacties
Ons gepubliceerde bericht werd gebaseerd op een persbericht van TLV met als titel ‘TLV wint juridische veldslag tegen kledingketen JBC – De kledingketen zet de samenwerking met Hytchers stop’. Deze titel was op zijn zachtst uitgedrukt zeer misleidend en laat uitschijnen als zou TLV een rechtszaak tegen JBC hebben gewonnen met als gevolg dat JBC zijn samenwerking met Hytchers moet stoppen.
 
JBC, die net als Hytchers door TLV begin dit jaar werd gedagvaard omdat het zijn retourpakketten via de applicatie van Hytchers door particulieren wilde laten vervoeren, heeft zich onlangs uit deze discussie teruggetrokken. De enige manier om dat te doen, was door de samenwerking met Hytchers ‘on hold’ te zetten zodat de grond van de aanklacht verdween. Over dat terugtrekken staat in het persbericht van TLV dat JBC erkent dat het te ver is gegaan, terwijl JBC naar eigen zeggen helemaal geen fouten heeft erkend en hoopt de samenwerking met Hytchers spoedig te kunnen hervatten.
 
Zowel Hytchers als JBC contacteerden ons onmiddellijk na het verschijnen van de nieuwsbrief en eisen een recht van antwoord waarin ze hun standpunt kunnen verduidelijken. Wij namen contact op met TLV met de vraag waarom zij publiceren dat ze een juridische veldslag hebben gewonnen terwijl er blijkbaar nog geen uitspraak van de rechter is. TLV geeft als antwoord dat het de terugtrekking van JBC beschouwt als het winnen van een juridische veldslag. TLV wijst erop dat er nergens in het bericht expliciet is vermeld dat ze de zaak hebben gewonnen. De uitspraak in kort geding zou overigens tegen het einde van deze maand komen.
 
Recht van antwoord JBC bij monde van Katrien Vangrunderbeeck, woordvoerster bij JBC:
“Het klopt dat TLV omtrent onze samenwerking met Hytchers een rechtszaak in kort geding heeft aangespannen. We geloven in een maatschappij in verbinding en willen conform de wet handelen. Daarom hebben we ons dan ook teruggetrokken uit deze juridische kwestie door onze samenwerking met Hytchers tijdelijk on hold te zetten tot er een definitieve uitspraak volgt van de rechtbank. We vinden het ontzettend jammer dat onze inspanningen om samen met een ecologische, Belgische start-up te streven naar een groenere toekomst onderuit wordt gehaald door TLV. We blijven Hytchers steunen en we blijven geloven in hun duurzaam idee en zijn er dan ook van overtuigd dat we binnenkort weer onze samenwerking kunnen oppakken.”
 

Recht van antwoord door Jonas Douin, algemeen bestuurder van Hytchers SA:
“TLV heeft een claim ingediend tegen JBC en Hytchers. Deze laatste biedt een digitaal logistiek platform aan dat e-commerce spelers, waaronder JBC, in staat moet stellen om de terugkeer van hun pakketten op een ecologische en duurzame manier te verzekeren. In tegenstelling tot wat op de website www.valuechain.be is aangekondigd, is de procedure nog steeds in behandeling bij de rechtbank en heeft JBC haar absoluut vertrouwen in Hytchers herhaald, in afwachting van de beslissing. JBC en Hytchers hebben er alle vertrouwen in dat ze kunnen blijven samenwerken om het duurzame transport van hun pakketten te verzekeren, dankzij Hytchers.”

Recente nieuwsberichten

Cenntro investeert in e-bakfietsontwikkelaar Antric

Antric GmbH is een spin-off van de universiteit van Bochum. De startup onder leiding van Moritz Heibrock en Eric Diederich heeft de ‘Antric One’ ontwikkeld, een e-bakfiets met vier wielen. Hij is al succesvol getest in Europa. De Antric One is speciaal afgestemd op bezorgdiensten en het transport van stukgoed.

Nieuwe uiterst stille transpalletten van Linde Material Handling

De nieuwe Linde T14-T20 elektrische transpalletten zijn uiterst compacte toestellen die ook in de smalste ruimtes kunnen worden ingezet. Deze categorie omvat enkele van de stilste transpalletten op de markt die uiterst geschikt zijn voor inzet in stedelijke omgevingen, zelfs ’s avonds of in het midden van de nacht.

OMP kondigt strategische alliantie met EY aan

Het was OMP die de alliantie met Ernst & Young LLP (EY US) aankondigde. Die moet organisaties helpen om hun supply chain transformaties te versnellen, planners bij te scholen en nieuwe operationele modellen uit te bouwen. De alliantie is ook actief in België, waar OMP zijn hoofdkantoor heeft.

Nieuw kantoor met Training & Experience Center voor SSI Schäfer Nederland

Onlangs heeft SSI Schäfer in Oosterhout officieel haar deuren voor het publiek geopend van het nieuwe Nederlandse hoofdkantoor met inhouse customer Training & Experience Center. Het nieuwe kantoor biedt plaats aan verschillende afdelingen voor de Belgische en Nederlandse medewerkers van SSI Schäfer.

Evonik gebruikt autonome robot voor onderhouds- en inspectietaken

In het kader van een innovatieproject maakt Evonik, actief in de gespecialiseerde chemische industrie, gebruik van een autonome robot bij het verrichten van onderhouds- en inspectietaken op kritieke locaties. Het project wordt geïmplementeerd in een van Evoniks chemische fabrieken, in samenwerking met drie partners van het bedrijf.

Rijnberg Transport automatiseert magazijn voor Elopak met Swisslog

Swisslog heeft de opdracht gekregen om het bijna 25 meter hoge magazijn van Rijnberg Transport in Terneuzen te automatiseren. Concreet zal Swisslog er automatische kranen van meer dan 20 meter hoog en transportbanen plaatsen voor de in- en uitvoer van het gereed product voor drankkartonfabrikant Elopak.

Klimaatneutraal goederentransport via het water uitgetest in Gent

Urban Waterway Logistics, POM Oost-Vlaanderen en Provincie Oost-Vlaanderen hebben in het centrum van Gent een testvaart met bouwmaterialen georganiseerd. Er werd gebruikgemaakt van een zero-emissie stadsboot, met een laadvermogen van 25 ton.

Contargo breidt containerterminal in de haven van Voerde-Emmelsum uit

Logistiek dienstverlener Contargo gaat zijn containerterminal in de haven van Voerde-Emmelsum met 11.000m² uitbreiden. Er wordt zo’n 15 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding van onze terminal en de overslagcapaciteit. Zo zal onder meer een tweede overslagkraan in gebruik worden genomen.

Uturn introduceert shipment notifier

Met de shipment notifier wil het platform voor containertransport Unifier ervoor zorgen dat elke containervervoerder in Europa zijn planning optimaal kan matchen met de vraag van opdrachtgevers. Zo krijgt de vervoerder voortaan automatisch ritten te zien die in de planning passen, waardoor hij niet meer door het platform hoeft te scrollen.

Drie kwart van de consumenten ervaart leveringsfouten bij online bestellingen

Maar liefst 77% van de Belgische en Nederlandse consumenten heeft de afgelopen drie maanden een leveringsfout ervaren. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Descartes. Het onderzoek moet retailers en logistieke organisaties inzicht bieden in de voorkeuren en zorgen van consumenten over hun aankopen en bezorgingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.