Recht van antwoord

Het bericht met de titel ‘JBC stopt samenwerking met Hytchers nu TLV rechtszaak wint’, dat we in onze nieuwsbrief van dinsdag 2 juni 2020 publiceerden, is niet correct. De rechter heeft zich immers nog niet uitgesproken. Zowel JBC als Hytchers eisen dan ook een onmiddellijke rechtzetting.

Feiten en reacties
Ons gepubliceerde bericht werd gebaseerd op een persbericht van TLV met als titel ‘TLV wint juridische veldslag tegen kledingketen JBC – De kledingketen zet de samenwerking met Hytchers stop’. Deze titel was op zijn zachtst uitgedrukt zeer misleidend en laat uitschijnen als zou TLV een rechtszaak tegen JBC hebben gewonnen met als gevolg dat JBC zijn samenwerking met Hytchers moet stoppen.
 
JBC, die net als Hytchers door TLV begin dit jaar werd gedagvaard omdat het zijn retourpakketten via de applicatie van Hytchers door particulieren wilde laten vervoeren, heeft zich onlangs uit deze discussie teruggetrokken. De enige manier om dat te doen, was door de samenwerking met Hytchers ‘on hold’ te zetten zodat de grond van de aanklacht verdween. Over dat terugtrekken staat in het persbericht van TLV dat JBC erkent dat het te ver is gegaan, terwijl JBC naar eigen zeggen helemaal geen fouten heeft erkend en hoopt de samenwerking met Hytchers spoedig te kunnen hervatten.
 
Zowel Hytchers als JBC contacteerden ons onmiddellijk na het verschijnen van de nieuwsbrief en eisen een recht van antwoord waarin ze hun standpunt kunnen verduidelijken. Wij namen contact op met TLV met de vraag waarom zij publiceren dat ze een juridische veldslag hebben gewonnen terwijl er blijkbaar nog geen uitspraak van de rechter is. TLV geeft als antwoord dat het de terugtrekking van JBC beschouwt als het winnen van een juridische veldslag. TLV wijst erop dat er nergens in het bericht expliciet is vermeld dat ze de zaak hebben gewonnen. De uitspraak in kort geding zou overigens tegen het einde van deze maand komen.
 
Recht van antwoord JBC bij monde van Katrien Vangrunderbeeck, woordvoerster bij JBC:
“Het klopt dat TLV omtrent onze samenwerking met Hytchers een rechtszaak in kort geding heeft aangespannen. We geloven in een maatschappij in verbinding en willen conform de wet handelen. Daarom hebben we ons dan ook teruggetrokken uit deze juridische kwestie door onze samenwerking met Hytchers tijdelijk on hold te zetten tot er een definitieve uitspraak volgt van de rechtbank. We vinden het ontzettend jammer dat onze inspanningen om samen met een ecologische, Belgische start-up te streven naar een groenere toekomst onderuit wordt gehaald door TLV. We blijven Hytchers steunen en we blijven geloven in hun duurzaam idee en zijn er dan ook van overtuigd dat we binnenkort weer onze samenwerking kunnen oppakken.”
 

Recht van antwoord door Jonas Douin, algemeen bestuurder van Hytchers SA:
“TLV heeft een claim ingediend tegen JBC en Hytchers. Deze laatste biedt een digitaal logistiek platform aan dat e-commerce spelers, waaronder JBC, in staat moet stellen om de terugkeer van hun pakketten op een ecologische en duurzame manier te verzekeren. In tegenstelling tot wat op de website www.valuechain.be is aangekondigd, is de procedure nog steeds in behandeling bij de rechtbank en heeft JBC haar absoluut vertrouwen in Hytchers herhaald, in afwachting van de beslissing. JBC en Hytchers hebben er alle vertrouwen in dat ze kunnen blijven samenwerken om het duurzame transport van hun pakketten te verzekeren, dankzij Hytchers.”

Recente nieuwsberichten

Cosmeticabedrijf Notino kiest Savoye voor de inrichting van het nieuwe distributiecentrum

(Advertorial) Het nieuwe distributiecentrum staat in Telgate, Noord Italië en werd recent in gebruik genomen. Notino ontstond in 2004 in Tsjechië als een online retailer voor parfums en cosmetica. Vandaag telt het bedrijf 24 miljoen tevreden klanten verspreid door heel Europa.

AI forecasting pionier Garvis komt in handen van Logility

Het Amerikaanse Logility, Inc., leverancier van oplossingen voor supply chain planning, neemt het Belgische Garvis over. Garvis is een Belgische SaaS-startup die grote taalmodellen (ChatGPT) combineert met AI-native demand forecasting. Logility zal dankzij de overname naar eigen zeggen een nieuw supply chain planningskader mogelijk maken dat beter en sneller dan met conventionele methoden vraag en voorraad op elkaar afstemt.

Bedrijven in transport en logistiek blijven rekruteren

Volgens de recentste Jobbarometer van ManpowerGroup zullen bedrijven in de sector transport en logistiek verder jobs blijven creëren. Van de in juli 2023 door ManpowerGroup bevraagde werkgevers in deze sector is 46% van plan zijn personeelsbestand tegen het einde van het jaar uit te breiden, terwijl 11% van plan is dat te verminderen.

Contargo neemt HE-Logistics B.V. over

Sinds 1 september 2023 maakt de Nederlandse transportonderneming HE-Logistics B.V. deel uit van Contargo Road Logistics. Met de overname breidt Contargo zijn positie op het gebied van containervervoer door middel van directe truckverbindingen binnen de Benelux verder uit.

Cebeo opent nieuw distributiecentrum in Blandain (Doornik)

Cebeo, met hoofdzetel in Waregem, is een toonaangevende distributeur van elektrotechnisch materiaal en oplossingen voor bouwprofessionals die actief zijn in de residentiële, tertiaire en industriële markt. De voorraad omvat meer dan 50.000 referenties, die de volgende dag geleverd kunnen worden.

Lyko ondersteunt uitbreiding met Fastpick van Vanderlande

Om de snelle groei aan te kunnen en om door te kunnen breken in opkomende Europese markten, ging de Zweedse haar- en schoonheidsspecialist Lyko op zoek naar een nieuwe oplossing die kan zorgen voor meer efficiëntie en capaciteit en op een kleine oppervlakte kan worden geïnstalleerd.

Delhaize en Montea bouwen e-commerce home delivery center in Vorst

Vastgoedinvesteerder Montea bouwt voor Delhaize een nieuw home shop center op de voormalige Lipton-site in Vorst. De site aan de rand van Brussel, waar Delhaize een groot Home Delivery-klantenbestand heeft, is volgens de retailer de ideale uitvalsbasis om zijn klanten in het Brusselse beter te bedienen met nog versere producten, door de kortere afstand die moet worden afgelegd en producten die daardoor minder lang onderweg zijn.

‘Pallet Control Tower Online’ voor EPAL europallets is live

Pallet Control Tower (PCTO) is live gegaan. Het betreft een 24/7 online platform dat ‘collection’, ‘delivery’ en ‘matching’ van EPAL europallets zowel virtueel als fysiek mogelijk maakt, mede dankzij de in eigen huis ontwikkelde btw-vrije e-Credit.

Roboticaonderneming Magazino 100% in handen van Jungheinrich

Leverancier van intralogistieke oplossingen Jungheinrich neemt zijn landgenoot Magazino, een roboticaspecialist uit München, volledig over. Sinds 2020 bezit Jungheinrich aandelen van Magazino. Na de uitbreiding in 2022 waar het aandeelhouderschap tot 21,7% werd verhoogd, verwerft Jungheinrich nu alle aandelen van de oprichters en de voormalige medeaandeelhouders, waaronder Cellcom, Fiege Logistik en Körber.

Schoonmaakbedrijf Group-f beheert wagenpark met Webfleet

Group-f, gevestigd in Kontich, specialiseert zich naast particuliere schoonmaak en de reiniging van kantoren ook in de verhuur van hoogwerkers. De vloot van het familiebedrijf telt niet minder dan 250 voertuigen, waaronder bestelwagens, hoogwerkers, vrachtwagens en assets.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.