Recht van antwoord

Het bericht met de titel ‘JBC stopt samenwerking met Hytchers nu TLV rechtszaak wint’, dat we in onze nieuwsbrief van dinsdag 2 juni 2020 publiceerden, is niet correct. De rechter heeft zich immers nog niet uitgesproken. Zowel JBC als Hytchers eisen dan ook een onmiddellijke rechtzetting.

Feiten en reacties
Ons gepubliceerde bericht werd gebaseerd op een persbericht van TLV met als titel ‘TLV wint juridische veldslag tegen kledingketen JBC – De kledingketen zet de samenwerking met Hytchers stop’. Deze titel was op zijn zachtst uitgedrukt zeer misleidend en laat uitschijnen als zou TLV een rechtszaak tegen JBC hebben gewonnen met als gevolg dat JBC zijn samenwerking met Hytchers moet stoppen.
 
JBC, die net als Hytchers door TLV begin dit jaar werd gedagvaard omdat het zijn retourpakketten via de applicatie van Hytchers door particulieren wilde laten vervoeren, heeft zich onlangs uit deze discussie teruggetrokken. De enige manier om dat te doen, was door de samenwerking met Hytchers ‘on hold’ te zetten zodat de grond van de aanklacht verdween. Over dat terugtrekken staat in het persbericht van TLV dat JBC erkent dat het te ver is gegaan, terwijl JBC naar eigen zeggen helemaal geen fouten heeft erkend en hoopt de samenwerking met Hytchers spoedig te kunnen hervatten.
 
Zowel Hytchers als JBC contacteerden ons onmiddellijk na het verschijnen van de nieuwsbrief en eisen een recht van antwoord waarin ze hun standpunt kunnen verduidelijken. Wij namen contact op met TLV met de vraag waarom zij publiceren dat ze een juridische veldslag hebben gewonnen terwijl er blijkbaar nog geen uitspraak van de rechter is. TLV geeft als antwoord dat het de terugtrekking van JBC beschouwt als het winnen van een juridische veldslag. TLV wijst erop dat er nergens in het bericht expliciet is vermeld dat ze de zaak hebben gewonnen. De uitspraak in kort geding zou overigens tegen het einde van deze maand komen.
 
Recht van antwoord JBC bij monde van Katrien Vangrunderbeeck, woordvoerster bij JBC:
“Het klopt dat TLV omtrent onze samenwerking met Hytchers een rechtszaak in kort geding heeft aangespannen. We geloven in een maatschappij in verbinding en willen conform de wet handelen. Daarom hebben we ons dan ook teruggetrokken uit deze juridische kwestie door onze samenwerking met Hytchers tijdelijk on hold te zetten tot er een definitieve uitspraak volgt van de rechtbank. We vinden het ontzettend jammer dat onze inspanningen om samen met een ecologische, Belgische start-up te streven naar een groenere toekomst onderuit wordt gehaald door TLV. We blijven Hytchers steunen en we blijven geloven in hun duurzaam idee en zijn er dan ook van overtuigd dat we binnenkort weer onze samenwerking kunnen oppakken.”
 

Recht van antwoord door Jonas Douin, algemeen bestuurder van Hytchers SA:
“TLV heeft een claim ingediend tegen JBC en Hytchers. Deze laatste biedt een digitaal logistiek platform aan dat e-commerce spelers, waaronder JBC, in staat moet stellen om de terugkeer van hun pakketten op een ecologische en duurzame manier te verzekeren. In tegenstelling tot wat op de website www.valuechain.be is aangekondigd, is de procedure nog steeds in behandeling bij de rechtbank en heeft JBC haar absoluut vertrouwen in Hytchers herhaald, in afwachting van de beslissing. JBC en Hytchers hebben er alle vertrouwen in dat ze kunnen blijven samenwerken om het duurzame transport van hun pakketten te verzekeren, dankzij Hytchers.”

Recente nieuwsberichten

Beiersdorf optimaliseert zeetransport met Transportation Management Platform van Transporeon

Met merken als Nivea, Eucerin en Hansaplast staat Beiersdorf AG al meer dan 140 jaar bekend voor zijn huidverzorgingsproducten en huidonderzoek. Om zijn transportactiviteiten te optimaliseren, klopte het bedrijf aan bij Trimble-dochter Transporeon dat via zijn Transportation Management Platform een end-to-end systeem implementeerde voor het boeken en beheren van zeevracht.

HGT stroomlijnt processen met Aptean Food & Beverage ERP

Horeca Groothandel Tilburg (HGT), een familiegroothandel die food en non-food producten levert aan zowel de horeca, als bakkerijen en groente- en vleesverwerkers, heeft de cloud-gebaseerde Food & Beverage ERP-oplossing van Aptean gekozen om zijn operationele efficiëntie te verbeteren en de klantenservice te verhogen.

Frank Hamerlinck wordt CEO van Flanders Technology & Innovation

FTI, een publiek-private samenwerking tussen de Vlaamse overheid en zeven private partners, stelt Frank Hamerlinck (foto) aan als CEO.

Manutan test groene last-mile leveringen

Als B2B e-commercebedrijf gespecialiseerd in artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterreinen biedt Manutan zijn klanten een assortiment van meer dan 200.000 producten. Uit recent onderzoek dat Manutan voerde, bleek dat twee op de vijf consumenten meer tevreden zouden zijn over het bedrijf als ze meer duurzame en verantwoorde bezorgmethoden konden kiezen. Omdat Manutan inziet dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt bij consumenten en bedrijven, lanceerde het B2B e-commerceplatform in Gent een proefproject voor groene last mile-leveringen. Daarbij werden producten geleverd met elektrische fietsen, cargofietsen of kleine elektrische voertuigen. Naar aanleiding van het pilootproject bekeek Manutan ook de verschillende manieren waarop bedrijven hun transport meer klimaatvriendelijk kunnen organiseren.

Het project in Gent was alvast een succes; niet alleen neemt het voertuigen weg uit de stadskernen, het bespaart ook nog eens 30,6 kilogram CO2 per geleverd pakket. Dat is het equivalent van 1,22 bomen per jaar.

Stijgende tewerkstellingsvooruitzichten in transport en logistiek

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de rekruteringsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het tweede kwartaal van 2024 toenemen. Van de werkgevers in deze sector die in januari zijn bevraagd, verwacht 40% het personeelsbestand tegen het einde van juni 2024 uit te breiden, terwijl 15% van plan is dat te verminderen. Bij 43% van de werkgevers wordt geen verandering verwacht. De ‘nettotewerkstellingsprognose’ van ManpowerGroup (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage werkgevers dat mensen wil ontslaan) bereikt daarmee een bemoedigende +25%. Dat betekent een stijging van 6 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en 8 punten ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023.

Thyssenkrupp versnelt leveringen dankzij volautomatisch opslagsysteem voor platen

Thyssenkrupp Materials Nederland is een toonaangevende servicegroothandel voor materialen in staal, RVS en aluminium, die klanten uit alle sectoren van de metaalverwerkende industrie bedient. Thyssenkrupp Materials Nederland biedt daarbij een uitgebreid assortiment platte producten, rondstaf, profielen en buizen, evenals een breed scala aan maatwerkoplossingen en technische innovaties in de hele keten.

Chep stelt met ZirConic-container nieuwe norm voor duurzaamheid

De Pallecon-divisie van Chep Europe introduceert de vouwbare ZirConic container. De ‘dry container’ is voor 97% gemaakt van ‘post-consumer’ plastic en stelt zo een nieuwe norm voor duurzaamheid. Chep levert de ZirConic-container via zijn circulaire poolingservice voor sectoren als packaging, adhesives, e-commerce en co-packing. De container moet de efficiëntie verhogen dankzij de hogere laadcapaciteit en een geoptimaliseerde vouwbaarheid.

Yusen Logistics plant overname PartsExpress

Logistiek dienstverlener Yusen Logistics (Benelux) B.V. heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van PartsExpress B.V., een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Whitepaper: Letterlijk én figuurlijk op hoog niveau werken

Ons land geraakt hoe langer hoe meer volgebouwd, en grondprijzen worden steeds duurder. Verticale opslagruimte wordt dus almaar interessanter, maar heeft u daarvoor ook het juiste transport in huis?

Wat heeft een zonsverduistering te maken met een laadperron?

De iets vriendelijkere energiekosten deze winter zijn geen reden om de teugels te laten vieren bij het in de hand houden van de kosten. De vele nieuwe magazijnen willen juist voldoen aan allerlei verschillende energie labels om zich zowel duurzaam als kostenbesparend te presenteren. Bij de oudere, bestaande magazijnen blijft men zoeken naar mogelijk efficiencyverbeteringen en na drie kwartalen van krimp in onze economie zorgen de CFO’s ervoor dat iedereen de energiekosten zo goed mogelijk blijft beteugelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.