Recht van antwoord

Het bericht met de titel ‘JBC stopt samenwerking met Hytchers nu TLV rechtszaak wint’, dat we in onze nieuwsbrief van dinsdag 2 juni 2020 publiceerden, is niet correct. De rechter heeft zich immers nog niet uitgesproken. Zowel JBC als Hytchers eisen dan ook een onmiddellijke rechtzetting.

Feiten en reacties
Ons gepubliceerde bericht werd gebaseerd op een persbericht van TLV met als titel ‘TLV wint juridische veldslag tegen kledingketen JBC – De kledingketen zet de samenwerking met Hytchers stop’. Deze titel was op zijn zachtst uitgedrukt zeer misleidend en laat uitschijnen als zou TLV een rechtszaak tegen JBC hebben gewonnen met als gevolg dat JBC zijn samenwerking met Hytchers moet stoppen.
 
JBC, die net als Hytchers door TLV begin dit jaar werd gedagvaard omdat het zijn retourpakketten via de applicatie van Hytchers door particulieren wilde laten vervoeren, heeft zich onlangs uit deze discussie teruggetrokken. De enige manier om dat te doen, was door de samenwerking met Hytchers ‘on hold’ te zetten zodat de grond van de aanklacht verdween. Over dat terugtrekken staat in het persbericht van TLV dat JBC erkent dat het te ver is gegaan, terwijl JBC naar eigen zeggen helemaal geen fouten heeft erkend en hoopt de samenwerking met Hytchers spoedig te kunnen hervatten.
 
Zowel Hytchers als JBC contacteerden ons onmiddellijk na het verschijnen van de nieuwsbrief en eisen een recht van antwoord waarin ze hun standpunt kunnen verduidelijken. Wij namen contact op met TLV met de vraag waarom zij publiceren dat ze een juridische veldslag hebben gewonnen terwijl er blijkbaar nog geen uitspraak van de rechter is. TLV geeft als antwoord dat het de terugtrekking van JBC beschouwt als het winnen van een juridische veldslag. TLV wijst erop dat er nergens in het bericht expliciet is vermeld dat ze de zaak hebben gewonnen. De uitspraak in kort geding zou overigens tegen het einde van deze maand komen.
 
Recht van antwoord JBC bij monde van Katrien Vangrunderbeeck, woordvoerster bij JBC:
“Het klopt dat TLV omtrent onze samenwerking met Hytchers een rechtszaak in kort geding heeft aangespannen. We geloven in een maatschappij in verbinding en willen conform de wet handelen. Daarom hebben we ons dan ook teruggetrokken uit deze juridische kwestie door onze samenwerking met Hytchers tijdelijk on hold te zetten tot er een definitieve uitspraak volgt van de rechtbank. We vinden het ontzettend jammer dat onze inspanningen om samen met een ecologische, Belgische start-up te streven naar een groenere toekomst onderuit wordt gehaald door TLV. We blijven Hytchers steunen en we blijven geloven in hun duurzaam idee en zijn er dan ook van overtuigd dat we binnenkort weer onze samenwerking kunnen oppakken.”
 

Recht van antwoord door Jonas Douin, algemeen bestuurder van Hytchers SA:
“TLV heeft een claim ingediend tegen JBC en Hytchers. Deze laatste biedt een digitaal logistiek platform aan dat e-commerce spelers, waaronder JBC, in staat moet stellen om de terugkeer van hun pakketten op een ecologische en duurzame manier te verzekeren. In tegenstelling tot wat op de website www.valuechain.be is aangekondigd, is de procedure nog steeds in behandeling bij de rechtbank en heeft JBC haar absoluut vertrouwen in Hytchers herhaald, in afwachting van de beslissing. JBC en Hytchers hebben er alle vertrouwen in dat ze kunnen blijven samenwerken om het duurzame transport van hun pakketten te verzekeren, dankzij Hytchers.”

Recente nieuwsberichten

Agrifirm kiest voor binnenvaart

Binnen de Royal Agrifirm Group zet Nuscience Belgium een volgende belangrijke stap richting duurzaam transport. De nieuwe exportfabriek voor concentraten in Grobbendonk zal een groot deel van zijn export in containers via de vlakbij gelegen DLCT-terminal per binnenschip naar de Antwerpse haven vervoeren.

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie. Daifuku’s all-in dienstverlening start reeds vanaf de initiële planning en omvat analyse, voorstel, ontwerp, fabricage, opbouw, integratie, aftersales en modernisering.

Jumbo automatiseert ook logistiek voor vers voedsel met Witron

De Nederlandse retailer Jumbo realiseert in Nieuwegein een van de modernste geautomatiseerde distributiecentra voor vers voedsel in Europa. Vanaf begin 2024 voorziet de 40.000m² grote faciliteit alle Jumbowinkels in Nederland en België van bijna 2900 verschillende verse artikelen: zuivelproducten, kazen, vleesproducten, tapas, salades, gekoelde dranken en nog veel meer artikelen met een houdbaarheid van minstens 8 dagen.

VIL test met succes intern transport op waterstof

Waterstof is geen verre droom meer. Dat is de conclusie van VIL, dat met het project Hydrolog gedurende zes weken een waterstof aangedreven terminaltractor en een vorkheftruck testte op twee terminals in de Antwerpse haven. De demonstraties tonen aan dat waterstof als zero-emissie brandstof op een veilige en performante wijze kan worden ingezet voor de aandrijving van zwaar logistiek equipment.

Scotch & Soda krijgt meer zicht op voorraad met RFID-tags van Checkpoint Systems

Scotch & Soda, met 166 winkels in meer dan 70 landen, maakt al meer dan 10 jaar gebruik van de kledinglabels van Checkpoint Systems, leverancier van RFID-oplossingen. Nu gaat het modemerk een stap verder in zijn samenwerking door de nieuwste generatie RFID-labels (het Njord-label met de Impinj M750-chip) toe te passen op al zijn producten wereldwijd.

Böwe Systec wordt Bowe Group

Böwe Systec, met hoofdkantoor in Augsburg (Duitsland), is wereldwijd aanbieder van oplossingen voor procesautomatisering die zijn gebaseerd op het vullen, sorteren van enveloppen en pakketten en intralogistiek. Böwe Systec is nu de Bowe Group geworden.

Savoye stelt Alain Kaddoum aan als managing director Midden-Oosten

Savoye, internationaal producent en system integrator van intralogistieke systemen en -software heeft Alain Kaddoum aangesteld als managing director voor het kantoor in Dubai. Alain Kaddoum werkte ruim zes jaar als professional in de intralogistiek in het Midden-Oosten en heeft een commercieel/technische achtergrond opgebouwd op het gebied van automatisering en magazijnmanagement.

Axens installeert Plug-and-Carry Heavy Load van Boa Concept

Boa Concept heeft de fabriek van Axens in Salindres (in de Gard, Frankrijk), uitgerust met een geautomatiseerde Plug-and-Carry Heavy Load lijn. Axens produceert en verkoopt katalysatoren en absorptiemiddelen voor de raffinage-industrie, de petrochemie en de behandeling van water en gas.

Montea zet voet op Duitse bodem

Vastgoedonderneming Montea zet de eerste stappen op Duitse bodem met de aankoop van een terrein van 83.000m² in Mannheim. Het terrein is voor 8,5 jaar verhuurd aan de Duitse FDT Flachdach. Als die huurovereenkomst afloopt, wordt het greyfield terrein herontwikkeld tot een duurzame logistieke ruimte.

Dematic verhuist om verder uit te breiden

Dematic NV is verhuisd van Zwijndrecht naar een groter en CO2-neutraal kantoor in Antwerpen Linkeroever. De verhuizing is naar eigen zeggen een eerste fase in het strategisch plan van het bedrijf in intralogistiek om verder met dubbele cijfers te blijven groeien.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.