Radial verhuisd naar nieuw fulfilmentcenter in Groningen

Radial, een aanbieder van b2c e-commerce orderfulfilmentoplossingen die deel uitmaakt van Bpostgroup, heeft zijn – te klein geworden – bestaande magazijn overgeheveld naar een modern fulfilmentcenter in het Nederlandse Groningen. Het magazijn van 26.000m² moet ervoor zorgen dat de ordervoorbereiding voor webwinkels zo efficiënt en effectief mogelijk verloopt. Daarbij gaan mens en robotica hand in hand.

De locatie op het bedrijventerrein Westpoort langs de A7 in Groningen is speciaal uitgerust om te voldoen aan de toenemende consumentenvraag en om plaats te bieden aan een brede waaier productvarianten. De ‘cut-off’-tijden blijven ongewijzigd voor klanten. De locatie is volgens Radial gunstig gelegen, vooral voor zendingen vanuit de VS. Pallets van klanten uit de VS worden vervoerd naar de centrale hub in Groningen, van waaruit ze naadloos kunnen worden vervoerd naar Radials netwerk van magazijnen in België, Duitsland, Italië, het VK en Polen.
 
De nieuwe faciliteit heeft twee verschillende opslagsecties: één met gecondenseerde bakkenopslag en één met palletopslag. In het geautomatiseerde deel van het magazijn worden oplossingen als ‘bin-to-person’- en ‘pallet-to-person’-robotica gebruikt, terwijl in een ander deel van het magazijn manuele activiteiten plaatsvinden.
 
AS/RS (automated storage and retrieval systems) monitoren de opslag en het ophalen van eenheidsladingen en stroomlijnen het orderpicking-, verpakkings- en verzendproces. Die systemen werken samen met warehouse management systemen om de productopslag te optimaliseren, de doorloopcapaciteit te verhogen en efficiënte orderpickingstrategieën toe te passen. De dagelijkse planning van het magazijn wordt ondersteund door diverse softwareoplossingen, zoals Manhattan en Mercury, zodat de middelen optimaal kunnen worden ingezet voor specifieke wensen van klanten.
 
In het geautomatiseerde gedeelte werken 299 robots zij aan zij met de medewerkers. Bin-to-person-robotica houdt in dat robots zich door specifieke gangpaden voortbewegen en gestandaardiseerde bakken met items transporteren naar medewerkers bij de pickingstations. Robots voor het verplaatsen van pallets werken op dezelfde manier, maar transporteren volledige pallets. Transportrobots brengen de dozen naar verpakkingsmachines, waar ze worden verzegeld, gewogen en gelabeld voor verzending. Vervolgens transporteren ze de verzegelde en gelabelde dozen naar verzenders. Medewerkers helpen de robots om dozen te vullen, retourstromen te beheren en goederen in ontvangst te nemen. Alle andere processen binnen de vestiging verlopen volledig geautomatiseerd.
 
Het nieuwe magazijn is ontworpen met de nadruk op duurzaamheid en bevat verschillende geïntegreerde elementen die de ecologische voetafdruk moeten minimaliseren. Het magazijn kreeg de BREEAM-score ‘Very Good’.
Foto: Radial

Recente nieuwsberichten

Nieuwe locatie voor DB Schenker Zeevracht in Rotterdam

De zeevrachtafdeling van Schenker Logistics Nederland verhuist per 14 mei van de huidige locatie Rotterdam Botlek naar een nieuw kantoor aan de Scheepsbouwweg 65 in Rotterdam Heijplaat. De volgende jaren komen ook andere Benelux-vestigingen van Schenker in aanmerking voor verbeteringen en modernisering.

Kilometerheffing zorgde voor 3,2% meer ontvangsten in 2017

De kilometerheffing voor vrachtwagens in België heeft vorig jaar 676 miljoen euro opgebracht. In totaal reden de vrachtwagens van meer dan 3,5 ton 6,13 miljard kilometer op betalende tolwegen. Het maandelijks gemiddelde aantal verreden kilometers steeg in 2017 met 3,41%, terwijl de maandelijks geïnde tolgelden met 3,17% toenamen.

Toyota presenteert de nieuwe Traigo 80 elektrische heftruck voor zware toepassingen

Met het nieuwe gamma zware 80-volt trucks wil Toyota Material Handling een volwaardig alternatief bieden voor trucks met een contragewicht en een verbrandingsmotor. Het Traigo 80 gamma vervangt de huidige Traigo HT serie en bestaat uit modellen van 6, 7 en 8 ton, waarvan het laatste nu ook verkrijgbaar is met het lastzwaartepunt op 900 mm.

CMA CGM koopt zich voor een kwart in Ceva Logistics in

De Franse rederij heeft een akkoord bereikt om een aandeel te verwerven van bijna 25 procent in logistiek dienstverlener Ceva Logistics, dat onlangs aankondigde naar de Zwitserse beurs te trekken.

Active Nutrition International brengt producten online met Descartes pixi* WMS

Active Nutrition International uit München heeft in Duitsland en Oostenrijk twee nieuwe webshops gelanceerd. Om de orderafhandeling voor zijn sportvoedingsmerken PowerBar en Dymatize te ondersteunen, maakt de onderneming gebruik van de Descartes pixi* Warehouse Management Solution.

Beumer Group lanceert BG Sorter

De nieuwste ontwikkeling van Beumer Group omvat zowel cross-belt sorteersystemen (BG Sorter CB) als tilt tray sorteersystemen (BG Sorter ET). De BG Sorter CB kan uiteenlopende items sorteren, zoals pakketten of goederen in zakken. Het ‘full cross belt design’ garandeert de maximale breedte van de band, waardoor klanten meer bruikbare bandoppervlakte ter beschikking hebben met dezelfde omvang van sorter.

Montea tekent nieuwe huurovereenkomsten voor Liege Airport en verwerft dc bij Roissy Charles de Gaulle

Zoals eerder bericht is Montea op Liege Airport gestart met de ontwikkeling van circa 20.000m² aan magazijnunits en bijhorende kantoren op de site Flexport City. In fase 1 en 2 wordt zo’n 12.200m² ontwikkeld waarvan 5.200m² al werd verhuurd aan Malysse-Sterima (fase 1).

Zwitsers bouwen aan ondergronds transportsysteem

In hun zoektocht naar een oplossing om de steeds groeiende verkeersstromen en de navenante kosten te vermijden, hebben enkele Zwitserse bedrijven samen het project Cargo Sous Terrain (CST) in het leven geroepen.

Still lanceert nieuw gamma meeloopstapelaars

De nieuwe range ECV-meeloopstapelaars van Still telt in totaal drie modellen. Naast de basisuitvoering, de ECV 10, zijn er een compacte C-variant en een stapelaar met initiaalheffing, de ECV 10i. De nieuwe stapelaars zijn speciaal ontworpen voor de lichtere inzet, bijvoorbeeld in de detailhandel, of – als instapmodel – voor sporadisch gebruik in een magazijnomgeving.

Nieuwe managing director voor Yusen Logistics Benelux

Per 25 juni 2018 treedt Bruno Jacques (44) bij Yusen Logistics in dienst als managing director voor de Benelux en de Nordics. Voor zijn indiensttreding bij Yusen Logistics bekleedde Bruno Jacques bijna negen jaar de functie van managing director België en Luxemburg bij Panalpina.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.