Radial verhuisd naar nieuw fulfilmentcenter in Groningen

Radial, een aanbieder van b2c e-commerce orderfulfilmentoplossingen die deel uitmaakt van Bpostgroup, heeft zijn – te klein geworden – bestaande magazijn overgeheveld naar een modern fulfilmentcenter in het Nederlandse Groningen. Het magazijn van 26.000m² moet ervoor zorgen dat de ordervoorbereiding voor webwinkels zo efficiënt en effectief mogelijk verloopt. Daarbij gaan mens en robotica hand in hand.

De locatie op het bedrijventerrein Westpoort langs de A7 in Groningen is speciaal uitgerust om te voldoen aan de toenemende consumentenvraag en om plaats te bieden aan een brede waaier productvarianten. De ‘cut-off’-tijden blijven ongewijzigd voor klanten. De locatie is volgens Radial gunstig gelegen, vooral voor zendingen vanuit de VS. Pallets van klanten uit de VS worden vervoerd naar de centrale hub in Groningen, van waaruit ze naadloos kunnen worden vervoerd naar Radials netwerk van magazijnen in België, Duitsland, Italië, het VK en Polen.
 
De nieuwe faciliteit heeft twee verschillende opslagsecties: één met gecondenseerde bakkenopslag en één met palletopslag. In het geautomatiseerde deel van het magazijn worden oplossingen als ‘bin-to-person’- en ‘pallet-to-person’-robotica gebruikt, terwijl in een ander deel van het magazijn manuele activiteiten plaatsvinden.
 
AS/RS (automated storage and retrieval systems) monitoren de opslag en het ophalen van eenheidsladingen en stroomlijnen het orderpicking-, verpakkings- en verzendproces. Die systemen werken samen met warehouse management systemen om de productopslag te optimaliseren, de doorloopcapaciteit te verhogen en efficiënte orderpickingstrategieën toe te passen. De dagelijkse planning van het magazijn wordt ondersteund door diverse softwareoplossingen, zoals Manhattan en Mercury, zodat de middelen optimaal kunnen worden ingezet voor specifieke wensen van klanten.
 
In het geautomatiseerde gedeelte werken 299 robots zij aan zij met de medewerkers. Bin-to-person-robotica houdt in dat robots zich door specifieke gangpaden voortbewegen en gestandaardiseerde bakken met items transporteren naar medewerkers bij de pickingstations. Robots voor het verplaatsen van pallets werken op dezelfde manier, maar transporteren volledige pallets. Transportrobots brengen de dozen naar verpakkingsmachines, waar ze worden verzegeld, gewogen en gelabeld voor verzending. Vervolgens transporteren ze de verzegelde en gelabelde dozen naar verzenders. Medewerkers helpen de robots om dozen te vullen, retourstromen te beheren en goederen in ontvangst te nemen. Alle andere processen binnen de vestiging verlopen volledig geautomatiseerd.
 
Het nieuwe magazijn is ontworpen met de nadruk op duurzaamheid en bevat verschillende geïntegreerde elementen die de ecologische voetafdruk moeten minimaliseren. Het magazijn kreeg de BREEAM-score ‘Very Good’.
Foto: Radial

Recente nieuwsberichten

Swisslog en Kuka lanceren samen robotgebaseerde palletiseeroplossing

De robotgebaseerde ACPaQ-oplossing automatiseert een van de belangrijkste activiteiten voor succesvol retailen: uit homogene, single-SKU pallets klantspecifieke mixed pallets samenstellen voor individuele winkels. Het innovatieve palletiseersysteem heeft een erg modulair ontwerp en kan worden ingezet in zowel kamer- of omgevingstemperatuur als in gekoelde zones.

Getronics voltooit overname van Pomeroy

Getronics heeft Pomeroy overgenomen, een Amerikaanse marktleider op het vlak van digitale transformatie van de werkplek. Deze nieuwe onderneming, met een gezamenlijke omzet van ongeveer 1,3 miljard dollar, wordt zo een leidende wereldspeler op het vlak van Managed Digital Workspace, Applications, Industry Specific Software Solutions, Multi-Cloud Management en Unified Communications.

Manhattan Associates opent nieuw kantoor in Duitsland

Manhattan Associates heeft de opening van een nieuw kantoor in Düsseldorf aangekondigd. Met de uitbreiding vergroot het bedrijf de mogelijkheden om met Manhattan Active Solutions klanten ter plaatse te helpen bij het ontwerpen van succesvolle strategieën voor digitale commerce en supply chain.

Prettige vakantie!

Na een mooie eerste jaarhelft knijpt het Value Chain-team er even tussenuit. Dit is meteen ook de laatste nieuwsbrief voor onze zomerstop. Vanaf dinsdag 21 augustus gaan we opnieuw uit de startblokken met telkens een nieuwsbrief op dinsdag en donderdag.

Nieuwste cabineoptie voor Hyster RS46 Reachstacker verbetert zicht voor havens en terminals

Er is een nieuwe cabineoptie beschikbaar voor de Hyster RS46 ReachStacker. Men kan nu opteren voor een nieuwe, scharnierende en hefbare cabine. Dit biedt een optimaal zicht en meer comfort bij veeleisende toepassingen in havens en terminals.

Mattex kiest Infor CloudSuite voor digitale transformatie

Aanbieder van cloudoplossingen Infor maakt bekend dat de Mattex Group de oplossingen Infor CloudSuite Fashion, Infor CloudSuite HCM en de business intelligence-oplossing Birst heeft gekozen als onderdeel van zijn digitale transformatie. Als die is voltooid, zal het nieuwe cloudplatform Mattex helpen zijn activiteiten op te opschalen voor toekomstige groei.

Eerste praktische toepassing van genetwerkte vrachtwagenkonvooien gaat van start in Duitsland

Logistieke dienstverlener DB Schenker heeft samen met zijn partners MAN Truck & Bus en de Universiteit voor toegepaste wetenschappen Hochschule Fresenius 2 digitaal genetwerkte vrachtwagens ingezet voor tests in een praktijkomgeving op de A9-snelweg.

JLL verwacht stijgende automatiseringsgraad in magazijnen

Naar jaarlijkse gewoonte belicht vastgoedspecialist een belangrijke markttrend in de logistiek. Dit jaar nam de organisatie de automatisering van de logistieke distributie onder de loep. Uit het rapport ‘Labour & Automation’ blijkt dat in België logistieke activiteiten steeds vaker geautomatiseerd worden, al dan niet met robots voor eenvoudige repetitieve handelingen.

Gefco pakt uit met stemgestuurde track & trace tool

Gefco, gespecialiseerd in autologistiek en industriële supply chain diensten, werkt met Smart Speaker-technologie voor de lancering van een unieke trackingtool. Die wordt aangestuurd door stemgeluid in combinatie met logistieke software Cargowise.

Avanade België krijgt nieuwe Country Manager

Avanade, IT-consultancybedrijf en dochteronderneming van Accenture en Microsoft, heeft Johann Corlemeijer aangeduid als nieuwe Country Manager van Avanade België. De huidige Head of Sales voor Avanade Nederland startte in 2005 bij Avanade.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.