Radial verhuisd naar nieuw fulfilmentcenter in Groningen

Radial, een aanbieder van b2c e-commerce orderfulfilmentoplossingen die deel uitmaakt van Bpostgroup, heeft zijn – te klein geworden – bestaande magazijn overgeheveld naar een modern fulfilmentcenter in het Nederlandse Groningen. Het magazijn van 26.000m² moet ervoor zorgen dat de ordervoorbereiding voor webwinkels zo efficiënt en effectief mogelijk verloopt. Daarbij gaan mens en robotica hand in hand.

De locatie op het bedrijventerrein Westpoort langs de A7 in Groningen is speciaal uitgerust om te voldoen aan de toenemende consumentenvraag en om plaats te bieden aan een brede waaier productvarianten. De ‘cut-off’-tijden blijven ongewijzigd voor klanten. De locatie is volgens Radial gunstig gelegen, vooral voor zendingen vanuit de VS. Pallets van klanten uit de VS worden vervoerd naar de centrale hub in Groningen, van waaruit ze naadloos kunnen worden vervoerd naar Radials netwerk van magazijnen in België, Duitsland, Italië, het VK en Polen.
 
De nieuwe faciliteit heeft twee verschillende opslagsecties: één met gecondenseerde bakkenopslag en één met palletopslag. In het geautomatiseerde deel van het magazijn worden oplossingen als ‘bin-to-person’- en ‘pallet-to-person’-robotica gebruikt, terwijl in een ander deel van het magazijn manuele activiteiten plaatsvinden.
 
AS/RS (automated storage and retrieval systems) monitoren de opslag en het ophalen van eenheidsladingen en stroomlijnen het orderpicking-, verpakkings- en verzendproces. Die systemen werken samen met warehouse management systemen om de productopslag te optimaliseren, de doorloopcapaciteit te verhogen en efficiënte orderpickingstrategieën toe te passen. De dagelijkse planning van het magazijn wordt ondersteund door diverse softwareoplossingen, zoals Manhattan en Mercury, zodat de middelen optimaal kunnen worden ingezet voor specifieke wensen van klanten.
 
In het geautomatiseerde gedeelte werken 299 robots zij aan zij met de medewerkers. Bin-to-person-robotica houdt in dat robots zich door specifieke gangpaden voortbewegen en gestandaardiseerde bakken met items transporteren naar medewerkers bij de pickingstations. Robots voor het verplaatsen van pallets werken op dezelfde manier, maar transporteren volledige pallets. Transportrobots brengen de dozen naar verpakkingsmachines, waar ze worden verzegeld, gewogen en gelabeld voor verzending. Vervolgens transporteren ze de verzegelde en gelabelde dozen naar verzenders. Medewerkers helpen de robots om dozen te vullen, retourstromen te beheren en goederen in ontvangst te nemen. Alle andere processen binnen de vestiging verlopen volledig geautomatiseerd.
 
Het nieuwe magazijn is ontworpen met de nadruk op duurzaamheid en bevat verschillende geïntegreerde elementen die de ecologische voetafdruk moeten minimaliseren. Het magazijn kreeg de BREEAM-score ‘Very Good’.
Foto: Radial

Recente nieuwsberichten

Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Still breidt productgamma uit met NXV smallegangentruck

Met de NXV lanceert Still een nieuwe man-down smallegangentruck. Daarbij zet de producent hoog in op ergonomie. Zo is de truck voorzien van een ergonomische bestuurdersstoel met optionele kanteltechnologie, proportionele stoel- en voetplaatverstelling en de mogelijkheid om alle bedieningselementen aan de behoeften van de bestuurder aan te passen.

Logistics Capital Partners koopt logistieke site voor speculatief ontwikkelingsproject

Een jaar na de ontwikkeling van zijn eerste Belgische magazijn in Nijvel verwerft Logistics Capital Partners, een pan-Europees platform voor logistieke ontwikkeling en asset management, 6,6 hectare in Bilzen voor de speculatieve ontwikkeling van 42.100m².

DSV behaalt ROI van minder dan 6 maanden met Storeganizer

DSV, wereldwijde leverancier van transport- en logistieke oplossingen, heeft in zijn multi-client magazijn in het Nederlandse Tholen het Storeganizer-opslagsysteem geïntegreerd. Storeganizer, dat wordt ondersteund door het Belgische conTeyor, is een opslagsysteem dat magazijnen in staat moet stellen meer kleine artikelen per oppervlakte op te slaan door het gebruik van de rackruimte te optimaliseren.

Descartes neemt last mile-dienstverlener GreenMile over

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft last mile-dienstverlener GreenMile overgenomen voor 30 miljoen dollar. GreenMile, met hoofdkantoor in Orlando, Florida, levert cloudgebaseerde mobiele oplossingen voor routeplanning in de levensmiddelensector, zoals mobiele applicaties waarmee chauffeurs hun productiviteit kunnen verbeteren.

Kasper Deforche wordt nieuwe CEO voor JLL Belux

Vanaf 1 november 2021 zal Kasper Deforche de functie van CEO voor België en Luxemburg invullen bij vastgoedbedrijf JLL. Kasper Deforche is voormalig CEO van Wereldhave Belgium, een Gereglementeerde Vastgoed-vennootschap (GVV) genoteerd op Euronext Brussel, en was er verantwoordelijk voor het uitschrijven en aansturen van de strategie in een snel veranderende winkelvastgoedmarkt en het recente crisisbeheer tijdens de COVID-19-pandemie.

H.Essers betrekt duurzame nieuwe hoofdzetel

Vorige maand nam H.Essers zijn nieuwe hoofdzetel in gebruik. Het nieuwe hoofdkantoor biedt plaats aan 135 medewerkers, maar kan zonder verbouwingen worden uitgebreid tot 185 medewerkers. Het gebouw bevindt zich op de bestaande site van de logistiek dienstverlener in Genk Noord.

Komatsu breidt wisselstukken magazijn uit

Komatsu is een Japanse producent van bouwmachines. Hun magazijn in België levert wisselstukken over heel Europa, Afrika en Midden-Oosten. Om de opslagcapaciteit van hun magazijn te verhogen, plaatste Komatsu in het verleden reeds 12 verticale plateauliften van Vanas.

Fost Plus zet met MyFost nieuwe stap in digitale transformatie van recyclageketen

Fost Plus heeft onder de naam MyFost een volledig vernieuwd aangiftesysteem gelanceerd. MyFost omvat een set tools en features waarmee bedrijven kunnen aangeven welke verpakkingen ze op de markt brengen. Op die manier dekken ze de kosten gelinkt aan de selectieve inzameling, sortering en recyclage van hun verpakkingen.

De vijf meest voorkomende problemen bij automatisering en hun oplossing

Vroeger waren geautomatiseerde processen leuk om te hebben, tegenwoordig struikelen we over praktische vraagstukken omdat we automatisering over de hele organisatie willen uitrollen. Volgens Claudia Lannes, solution engineering manager bij Celonis, bestaat het pad over het algemeen uit vijf stappen en uitdagingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.