Radial orkestreert fulfilment met 299 autonome mobiele robots
Dematic realiseert intralogistieke automatisering in nieuw DC

Dries De Love, executive vice president Europe bij Radial Europe: “E-commerce fulfilment voor de modesector is behoorlijk complex. We beheren in Groningen 20.000 SKU’s. Elke week komen er nieuwe bij.”
In zijn jongste distributiecentrum in Groningen koos Radial niet voor een vaste installatie met conveyors, maar voor 299 autonome mobiele robots die nauw samenwerken met de orderverzamelaars. Met die aanpak zorgt Dematic bij Radial voor een hoge graad van flexibiliteit. Klanten van een moderetailer – een van de klanten waarvoor Radial in Groningen werkt – kunnen tot laat op de avond bestellingen doorgeven en hun pakje al de volgende dag ontvangen.
Radial is een dochteronderneming van Bpostgroup. Het bedrijf is actief als ‘third party service provider’ en biedt op maat ontwikkelde, gepersonaliseerde en schaalbare geïntegreerde fulfilmentoplossingen aan groeiende e-commercebedrijven in Europa en Noord-Amerika. “We halen bij onze klanten een ‘net promoter score’ van 38, of drie keer hoger dan het gemiddelde in onze sector”, vertelt Dries De Love, executive vice president Europe bij Radial Europe, tijdens Supply Chain Innovations 2024 in Antwerpen. De klanten van Radial zijn voornamelijk spelers uit de mode-, de gezondheids- en de schoonheidsindustrie.
Focus op klant en consument
De eisen van de klanten – en de consument – nemen toe en veranderen. Net daarom besliste Radial zijn manuele distributiecentrum van 14.000 vierkante meter in Ommen, in het oosten van Nederland, te verlaten. Een van de klanten uit de modesector vraagt immers niet alleen een late ‘cut-off’, maar heeft ook producten die snel roteren. “Het gaat om zowat 20.000 SKU’s”, aldus Dries De Love. “Maar daar komen elke week nieuwe SKU’s bij.”
De klanten van Radial hebben een sterke focus op de consument. Vertaald naar e-commerce betekent het een zo laat mogelijke cut-off voor bestellingen, maar toch met levering de volgende dag, op tijd en zonder fouten. Radial coördineert daarbij een uitgebreid assortiment met niet alleen een groot aantal SKU’s, maar ook een hoge graad van volatiliteit. Een grote verantwoordelijkheid, want het werk van Radial – de bestellingen verwerken en op tijd bij de consument afleveren – draagt rechtstreeks bij tot de klantenervaring, de geloofwaardigheid en de reputatie van Radials opdrachtgever.

Dematic implementeerde bij Radial in Groningen 299 autonome mobiele robots (AMR’s) van leverancier Quicktron.
AMR’s vervangen conveyors
In zijn nieuwste distributiecentrum, net buiten Groningen, beschikt Radial over 26.000 vierkante meter: genoeg plaats voor 65.000 bakken in rekken en 600 palletlocaties. Aan de ontvangstzijde zijn er tien stations voor de receptie van kleine goederen en drie stations voor de ontvangst van pallets. Aan de uitgaande zijde beschikt het distributiecentrum over tien pickingstations, zo dicht mogelijk bij de bufferzone en de racks, en een verpakkingszone.
Voor het nieuwe distributiecentrum koos Radial niet voor een vaste installatie met conveyors, maar voor de nauwe samenwerking tussen de orderpickers en 299 autonome mobiele robots (AMR’s) van leverancier Quicktron.
Drie AMR-types
In het distributiecentrum in Groningen zijn er een vijftigtal AMR’s van het type C56 in gebruik. Die AMR’s nemen bakken uit de rekken en zetten ze neer, bijvoorbeeld op een bufferlocatie.
Vandaar brengt een AMR van het type M5(X) – daarvan zijn er ruim tweehonderd in gebruik – de bakken tot bij het pickingstation. Het zijn snelle AMR’s – ze rijden aan twee meter per seconde – met een laadvermogen van dertig kilogram. Ondersteund door een pick-to-light-systeem neemt de picker het product uit de bak en legt het in de orderbak. Het is een manier van werken die de foutenlast tot een absoluut minimum beperkt en snel nieuwe medewerkers toelaat. Tot slot rijden er nog een veertigtal AMR’s van het type M60 rond. Zij verbinden de picking- en de verpakkingszones en kunnen tot zeshonderd kilogram vervoeren.

AMR’s brengen de bakken met producten tot bij de pickingstations.
Vlakke vloer
Radial schakelde Dematic in om het distributiecentrum ‘up and running’ te krijgen. En dat was geen kleine uitdaging. “We moesten een kraan huren om de C56’s rechtop te plaatsen”, zegt Dries De Love. Ook de aanvoer van de bakken – liefst 65.000 stuks – bleek een logistieke puzzel. “Het ging uiteindelijk om 1.800 pallets vol bakken.”
Radial werkt in het DC met hoge rekken. Een kleine afwijking aan de vloer zorgt onderaan het rek voor een klein verschil, maar bovenaan het rek loopt die afwijking snel op, wat de goede werking van de AMR hindert. Om die afwijkingen weg te werken, waren er op sommige plaatsen aanpassingen aan de rekken nodig. “Het is een leerpunt dat we zeker meenemen”, zegt Dries De Love. “Bij een volgend project in een magazijn met AMR’s zullen we de vloer eerst schuren, zodat die perfect horizontaal is.” Die vloer dient vervolgens als de basis waarop alle software is ingesteld.
Stapsgewijze optimalisering
Na de voltooiing van het distributiecentrum hebben Radial en Dematic de robots intensief getest. Connectiviteit bleek cruciaal, naast de nauwkeurige programmering van de AMR’s. “We hebben bijvoorbeeld ervaren dat het meer tijd vraagt om een AMR twee keer na elkaar een kwartslag te laten draaien, dan het toestel in één keer een bocht te laten nemen. Maar dat moet je dan natuurlijk wel nauwkeurig programmeren.”
Zo wist Radial stap voor stap de werking van het DC te optimaliseren. “We hebben dat bewust zo aangepakt en niet voor een ‘big bang’ gekozen.” Geen onverstandige keuze, want tegelijk ondernam het bedrijf ook de migratie van Manhattan 14 naar het Manhattan Active Platform. Het geheel zorgt voor een omgeving die Radial toelaat efficiënter de wensen van de eindklant waar te maken: de consument die online iets heeft aangekocht en de volgende dag zijn pakje verwacht…
DVD

In Groningen beschikt Radial over 26.000 vierkante meter: genoeg plaats voor 65.000 bakken in rekken en 600 palletlocaties.
Inloggen/registreren
Om deze content te lezen, moet u zich inloggen.
Log in of registeer nu via onderstaande knop en krijg toegang tot deze inhoud.