PwC’s 2021 Global Crisis Survey: bedrijven willen meer veerkracht en betere crisisparaatheid

Voor de tweede keer onderzoekt PwC met zijn Global Crisis Survey de reactie van de bedrijfswereld op de COVID-19-crisis. Meer dan 2.800 bedrijfsleiders uit 29 sectoren en 73 landen namen aan de survey deel.

Uit de eerste crisissurvey, gepubliceerd in 2019, bleek dat 95% van de respondenten binnen de komende twee jaar een crisis verwachtte, maar geen pandemie – die helemaal was weggevallen uit de lijst van bedreigingen die bedrijfsleiders vreesden. Het afgelopen jaar heeft volgens PwC verduidelijkt dat de uitdaging van crisismanagement niet gaat over het voorspellen van de toekomst, maar over het omgaan met het onvoorspelbare. Bedrijven moeten zich dan ook concentreren op het bouwen van een basisveerkracht om eender welke crisis te doorstaan.
 
Meer dan 70% van de respondenten uit het onderzoek van dit jaar zegt dat hun bedrijf negatieve gevolgen ondervond van de pandemie, terwijl 20% aangeeft dat de crisis over het algemeen een positief effect had op hun organisatie. Organisaties in de technologie- en gezondheidszorgsector ondervonden vaker een positief effect, terwijl de reis- en horecasector het hardst werden getroffen. Organisaties die het goed deden, vertrouwden vaker op een speciaal crisisteam om hun reactie op de crisis te sturen.
 
Verder blijkt uit het onderzoek dat organisaties zelfs met een goed gedefinieerd crisisteam behoefte hebben aan een flexibel crisismanagementprogramma dat zich kan aanpassen aan verschillende soorten verstoringen. Zo gaf maar liefst 95% van de bedrijfsleiders aan dat hun crisisbeheer moet verbeteren. Slechts 35% van de organisaties had een crisisresponsplan dat ‘zeer relevant’ was, wat betekent dat de meerderheid hun plannen niet crisis-aspecifiek hadden opgesteld – een kenmerk van een veerkrachtige organisatie.
 
De vooruitzichten voor 2021 blijken positief. Volgens de 24ste jaarlijkse Global CEO Survey van PwC, die in maart werd gepubliceerd, denkt een recordaantal van 82% van de Belgische CEO’s dat de wereldwijde economische groei in 2021 zal verbeteren. Er is ook grote bereidheid om de ervaring van de crisis goed te gebruiken. Drie op vier respondenten van de 2021 Global Crisis Survey zeggen dat ze er vertrouwen in hebben dat ze de lessen die ze uit de crisis hebben getrokken, met succes kunnen integreren en de veerkracht van hun organisatie kunnen versterken.
 
Ook Belgische bedrijfsleiders zijn vastbesloten lessen te trekken uit de crisis. Uit de CEO-survey blijkt dat 52% pandemieën en andere gezondheidscrisissen uitdrukkelijk in hun strategische risicobeheeractiviteiten integreert en dat 88% meer aandacht besteedt aan de voorbereiding op systeemrisico’s en zogenaamde black swan-gebeurtenissen. Driekwart richt zich steeds meer op aspecten van risicobeperking die traditioneel door regeringen en multilaterale organisaties worden beheerd.
 
Organisaties die zich nu in een betere positie bevinden, zeggen significant vaker dat ze al veel aandacht hebben besteed aan organisatorische veerkracht en dat ze hebben gepland hoe ze moeten reageren op ernstige verstoringen van de bedrijfsvoering. Zeven op de tien organisaties (69%) zijn van plan hun investeringen in het opbouwen van veerkracht te verhogen. Onder risicomanagers is dat aantal zelfs negen op de tien.
Volgens PwC is veerkracht fundamenteel voor de manier waarop een organisatie een verstoring doorstaat en nieuwe kansen creëert. “Voor bedrijven gaat het erom terug te veren na een massale verstoring”, klinkt het. “Maar belangrijker nog, het gaat erom nieuwe manieren te vinden om te voldoen aan de steeds hogere verwachtingen die aan hen worden gesteld, en om het vertrouwen dat de maatschappij in hen stelt te herstellen.”
 
Over PwC’s Global Crisis Survey
De 2021 Global Crisis Survey is een beoordeling van de reactie van het wereldwijde bedrijfsleven op een ongekende sociale, economische en geopolitieke ontwrichting. Tussen 20 augustus 2020 en 25 januari 2021 deelden 2.814 respondenten uit 73 landen en 29 sectoren hun inzichten over de impact van de crisis.
De volledige 2021 Global Crisis Survey leest u hier.

Bron: PwC 2021 Global Crisis Survey

Recente nieuwsberichten

Zetes verwerft 50% in AMR-bedrijf Robotize

Robotize, opgericht in 2016 in Lyngby (Denemarken), wordt intussen in diverse sectoren als partner betrokken, waaronder voedingsmiddelen en dranken, zware machines en reinigingsapparatuur. De AMR’s van Robotize zijn ontworpen voor geautomatiseerde materiaaltransporten in productie- en logistieke omgevingen. De oplossingen zijn schaalbaar en gebruikersvriendelijk, wat ze volgens Zetes de perfecte aanvulling maakt op diens Collaborative Supply Chain-suite.

De teams van Zetes en Robotize zullen oplossingen ontwikkelen die geavanceerde toepassingen voor mobiliteit, veiligheid en supply chain executie combineren, zo luidt het. Dat moet zorgen voor meer efficiëntie en productiviteit in logistieke operaties, terwijl het de algehele inzet van medewerkers verbetert en de groeiende uitdagingen zoals personeelstekort aanpakt.

Dachser optimaliseert zijn rolcontainer voor winkelleveringen

Dachser Fashion Logistics ontwikkelde een speciale rolcontainer voor hangende en gevouwen kledingstukken. De Retail Box (voorheen Roll&GOH) moet ervoor zorgen dat kleding zonder kreuken of vouwen naar de winkels wordt gebracht. De container kan samen met andere goederen op pallets makkelijk in de laadruimte van de vrachtwagen worden vervoerd en kan door de chauffeur gemakkelijk naar de winkel worden gerold. De logistiek dienstverlener lanceerde deze container ongeveer vijf jaar geleden al, maar heeft hem nu verder geoptimaliseerd. Bij de verbeteringen heeft Dachser ook rekening gehouden met het gebruik van de box in andere sectoren waarbij de te bevoorraden winkels zich vaak in stadscentra bevinden, bijvoorbeeld de cosmetica-industrie en, in toenemende mate, de elektronicasector. Er zijn geen plannen om de box te gebruiken voor het verzenden van levensmiddelen.

IFS Ultimo versnelt probleemoplossing en verkort reparatietijd met AI-integratie

IFS Ultimo, leverancier van EAM-software (enterprise asset management), heeft AI-functionaliteit geïntegreerd in zijn volgende generatie EAM-platform. De bedoeling is probleemoplossing te verbeteren en bedrijven in staat te stellen de gemiddelde reparatietijd (MTTR) van hun assets te verkorten. Door gebruik te maken van AI zullen EAM-toolsets intuïtiever, toegankelijker en voorspellender worden, wat moet leiden tot hogere efficiëntie in asset management praktijken.

STEF Nederland beantwoordt groeiende marktvraag met uitbreiding warehouse

STEF Nederland breidt zijn warehouse in Zeewolde uit, goed voor een investering van 5 miljoen euro. De logistiek dienstverlener is begonnen met de bouw van een extra deel van 7.000m² dat medio 2025 klaar zal zijn. Daardoor wordt het totale oppervlak van het logistieke centrum meer dan 62.000m². Met de uitbreiding wil STEF inspelen op de groeiende vraag naar opslagruimte voor levensmiddelen die op kamertemperatuur moeten worden bewaard. Er komen 12.000 extra palletplaatsen bij.

Yusen Logistics rust Brits DC uit met Manhattan Active Warehouse Management

Logistiek dienstverlener Yusen Logistics, onderdeel van de Japanse Nippon Yusen Kabushiki Kaisha-group (NYK), gaat in zijn nieuwe distributiecentrum in Northampton het warehouse management system Manhattan Active Warehouse Management implementeren. De nieuwe vestiging in het Verenigd Koninkrijk gaat naar verwachting in januari 2026 open.

Exotec behaalt ISO-certificering voor cyberbeveiliging

Exotec, wereldwijde leverancier van magazijnrobotica, heeft de internationale beveiligingsstandaard ISO 27001:2002 certificering behaald. De wereldwijde standaard definieert de vereisten waaraan beheersystemen voor informatiebeveiliging moeten voldoen en biedt richtlijnen voor het opzetten, implementeren, onderhouden en voortdurend verbeteren van systemen om informatiebeveiliging te beheren.

Eutraco neemt intrek in verdeelcentrum van Decathlon in Willebroek

Logistiek dienstverlener Eutraco neemt in Willebroek bijna 60.000m² aan nieuwe opslagruimte in gebruik. Het gaat om het verdeelcentrum van Decathlon aan de Schoondonkweg, dat de sportwinkelketen tegen eind 2024 grotendeels verlaat. De locatie bestaat uit 41.000m² aan opslagruimte en 18.000m² mezzanine. “Na enkele kleine aanpassingen aan de inrichting van het gebouw zullen we rond de jaarwisseling klaar zijn om er onze logistieke activiteiten in onder te brengen. Dat gaat over ontvangst van goederen, opslag, distributie en verzending voor onze klanten in tal van sectoren”, aldus Serge Gregoir, CEO van Eutraco (foto).

VIL maakt duurzaamheidsrapporteringen eenvoudig met BI-tools

VIL (Vlaanderen, Innovatie en Logistiek) heeft recent de resultaten van het BILOG-project voorgesteld. “Bedrijven met logistieke operaties zitten op een goudmijn aan operationele data die ze halen uit boordcomputers, IoT-systemen en managementsoftware voor transport en warehousing. Alleen benutten ze die data vaak onvoldoende”, zo blijkt. VIL roept ondernemingen dan ook op die data slim in te zetten met business intelligence (BI) tools en zo klaar te zijn voor de verplichte CO2-rapporteringen volgens de Europese CSRD-wetgeving. Uit het project blijkt ook dat de sleutel tot succes niet alleen ligt in de technologie, maar vooral in de juiste aanpak, betrokkenheid van gebruikers en de kwaliteit van de data.

Jungheinrich stelt ETV serie 2i reachtrucks voor

De nieuwe lithium-ion heftruck van Jungheinrich is ontwikkeld voor lichte tot middelzware toepassingen en voor klanten die hun truck ongeveer vijf bedrijfsuren per dag of minder nodig hebben. De modellen ETV 214i en ETV 216i bieden draagvermogens van respectievelijk 1.400kg en 1.600kg tot een maximale hefhoogte van 10.700mm. De ETV serie 2i is volgens de leverancier bewust ontworpen met het oog op kosten- en energie-efficiëntie. Voor zijn nieuwste generatie reachtrucks ontwikkelde Jungheinrich een compleet nieuw aandrijfsysteem met een nieuwe rijmotor, transmissie en aandrijfwiel en een nieuwe generatie zelf ontworpen omvormers.

Descartes neemt Sellercloud over

Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft Sellercloud overgenomen, een leverancier van omnichannel e-commerce-oplossingen met hoofdkantoor in New Jersey, VS.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.