PwC’s 2021 Global Crisis Survey: bedrijven willen meer veerkracht en betere crisisparaatheid

Voor de tweede keer onderzoekt PwC met zijn Global Crisis Survey de reactie van de bedrijfswereld op de COVID-19-crisis. Meer dan 2.800 bedrijfsleiders uit 29 sectoren en 73 landen namen aan de survey deel.

Uit de eerste crisissurvey, gepubliceerd in 2019, bleek dat 95% van de respondenten binnen de komende twee jaar een crisis verwachtte, maar geen pandemie – die helemaal was weggevallen uit de lijst van bedreigingen die bedrijfsleiders vreesden. Het afgelopen jaar heeft volgens PwC verduidelijkt dat de uitdaging van crisismanagement niet gaat over het voorspellen van de toekomst, maar over het omgaan met het onvoorspelbare. Bedrijven moeten zich dan ook concentreren op het bouwen van een basisveerkracht om eender welke crisis te doorstaan.
 
Meer dan 70% van de respondenten uit het onderzoek van dit jaar zegt dat hun bedrijf negatieve gevolgen ondervond van de pandemie, terwijl 20% aangeeft dat de crisis over het algemeen een positief effect had op hun organisatie. Organisaties in de technologie- en gezondheidszorgsector ondervonden vaker een positief effect, terwijl de reis- en horecasector het hardst werden getroffen. Organisaties die het goed deden, vertrouwden vaker op een speciaal crisisteam om hun reactie op de crisis te sturen.
 
Verder blijkt uit het onderzoek dat organisaties zelfs met een goed gedefinieerd crisisteam behoefte hebben aan een flexibel crisismanagementprogramma dat zich kan aanpassen aan verschillende soorten verstoringen. Zo gaf maar liefst 95% van de bedrijfsleiders aan dat hun crisisbeheer moet verbeteren. Slechts 35% van de organisaties had een crisisresponsplan dat ‘zeer relevant’ was, wat betekent dat de meerderheid hun plannen niet crisis-aspecifiek hadden opgesteld – een kenmerk van een veerkrachtige organisatie.
 
De vooruitzichten voor 2021 blijken positief. Volgens de 24ste jaarlijkse Global CEO Survey van PwC, die in maart werd gepubliceerd, denkt een recordaantal van 82% van de Belgische CEO’s dat de wereldwijde economische groei in 2021 zal verbeteren. Er is ook grote bereidheid om de ervaring van de crisis goed te gebruiken. Drie op vier respondenten van de 2021 Global Crisis Survey zeggen dat ze er vertrouwen in hebben dat ze de lessen die ze uit de crisis hebben getrokken, met succes kunnen integreren en de veerkracht van hun organisatie kunnen versterken.
 
Ook Belgische bedrijfsleiders zijn vastbesloten lessen te trekken uit de crisis. Uit de CEO-survey blijkt dat 52% pandemieën en andere gezondheidscrisissen uitdrukkelijk in hun strategische risicobeheeractiviteiten integreert en dat 88% meer aandacht besteedt aan de voorbereiding op systeemrisico’s en zogenaamde black swan-gebeurtenissen. Driekwart richt zich steeds meer op aspecten van risicobeperking die traditioneel door regeringen en multilaterale organisaties worden beheerd.
 
Organisaties die zich nu in een betere positie bevinden, zeggen significant vaker dat ze al veel aandacht hebben besteed aan organisatorische veerkracht en dat ze hebben gepland hoe ze moeten reageren op ernstige verstoringen van de bedrijfsvoering. Zeven op de tien organisaties (69%) zijn van plan hun investeringen in het opbouwen van veerkracht te verhogen. Onder risicomanagers is dat aantal zelfs negen op de tien.
Volgens PwC is veerkracht fundamenteel voor de manier waarop een organisatie een verstoring doorstaat en nieuwe kansen creëert. “Voor bedrijven gaat het erom terug te veren na een massale verstoring”, klinkt het. “Maar belangrijker nog, het gaat erom nieuwe manieren te vinden om te voldoen aan de steeds hogere verwachtingen die aan hen worden gesteld, en om het vertrouwen dat de maatschappij in hen stelt te herstellen.”
 
Over PwC’s Global Crisis Survey
De 2021 Global Crisis Survey is een beoordeling van de reactie van het wereldwijde bedrijfsleven op een ongekende sociale, economische en geopolitieke ontwrichting. Tussen 20 augustus 2020 en 25 januari 2021 deelden 2.814 respondenten uit 73 landen en 29 sectoren hun inzichten over de impact van de crisis.
De volledige 2021 Global Crisis Survey leest u hier.

Bron: PwC 2021 Global Crisis Survey

Recente nieuwsberichten

Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor

Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering

MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).

MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot

Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.

Nieuwe FluX 45 van Hubtex verplaatst zowel pallets als lange goederen

Met de FluX 45 introduceert Hubtex zijn nieuwe elektrische meerwegheftruck met contragewicht in het hefcapaciteitsbereik tot 4,5 ton.

De compacte 2-in-1 heftruck is als meerwegzijlader vooral geschikt wanneer de klant overwegend gepalletiseerde ladingen, maar geregeld ook lange lasten zijdelings moet verplaatsen. Typische toepassingsgebieden zijn bouwmarkten of productiebedrijven in de installatie- en machinebouw. “Voornamelijk worden daar conventionele heftrucks ingezet, die gepalletiseerde lasten optimaal kunnen verplaatsen en door hun goede rondomzicht en de rij-eigenschappen bij heftruckchauffeurs erg geliefd zijn. Als het daarentegen transport van lange lasten betreft, wordt het voor conventionele heftrucks problematisch”, klinkt het bij Hubtex. “Ze hebben brede gangen nodig en er ontstaat een verhoogd risico op ongevallen omdat het laadvlak van de lange goederen op de heftruck vaak te klein is of de lange goederen over hindernissen moeten worden getild.”

Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren

Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.

Onderzoek van Getac en IDC toont aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen vergroten

Getac, producent van robuuste technologie, kondigt de bevindingen aan uit ‘Redefining Total Cost of Ownership: Rugged Technologies to Empower Industrial Operations’, de InfoBrief van IDC (International Data Corporation) die in samenwerking met Getac werd geproduceerd. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen binnen industriële organisaties vergroten door activiteiten te stroomlijnen.

Alimerka verbetert efficiëntie en duurzaamheid supply chain met Cimcorp

Alimerka, een supermarktketen in Noord-Spanje die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, wou zijn logistieke operaties – voornamelijk in zijn fruitmagazijn – verbeteren. Om het gebruik van verpakkingsmateriaal te verminderen en de distributie efficiënter te maken, nam de retailer Cimcorp in de arm. De systeemintegrator integreerde er zijn geautomatiseerde oplossingen. Die aanpak is niet alleen goed voor het milieu doordat er minder afval wordt geproduceerd, maar optimaliseert ook de supply chain, waardoor deze flexibeler en efficiënter wordt.

Fleet managers moeten voorbereid zijn op einde van dieselmotor

In januari 2024 bereikte het Europees Parlement overeenstemming over nieuwe regels voor de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen. Die komen erop neer dat elektrische en waterstofmotoren tegen 2040 de dieselmotor in vrachtwagens en bussen vervangen. “Het is dan ook aan wagenparkbeheerders tijdig een elektrificatiestrategie uit te werken”, klinkt het gezamenlijk bij Webfleet en Eaton, twee bedrijven die ondersteuning bieden om op een gestructureerde manier over te schakelen van ICE-voertuigen naar EV’s.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.