PSA Antwerp sluit twee contracten voor vernieuwing Europa Terminal

De Belgische terminaloperator PSA Antwerp heeft twee overeenkomsten getekend om grootschalige werken uit te voeren voor de renovatie van zijn Europa Terminal op de rechteroever van de Schelde. De Haven van Antwerpen en PSAA hebben die renovatie nodig om hun behandelingscapaciteit voor de volgende generatie schepen (Ultra Large Container Vessels – UCLV’s) te vergroten.

De werken moeten de capaciteit van de terminal met 40% verhogen en PSAA helpen zijn duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken om de koolstofuitstoot tegen 2030 met 50% te verminderen ten opzichte van 2019 en tegen 2050 volledig koolstofneutraal te worden. Een van de belangrijke veranderingen in de werking van de terminal is de invoering van elektrische automatische stapelkranen (automated stacking cranes of ASC’s) voor alle yard operaties en de behandeling van vrachtwagens.
 
Een eerste contract is afgesloten met de Oostenrijkse kranenbouwer Kuenz en wereldwijd aanbieder van elektrificatie en automatisering ABB. De overeenkomst omvat de levering van 14 nieuwe automatische stapelkranen voor Europa Terminal. Kuenz zal de ASC’s samen met ABB ontwerpen en produceren. Begin 2024 zullen de producenten de onderdelen van de eerste zes kranen op de Europa Terminal leveren en ter plaatse assembleren. Naar verwachting zal in het derde kwartaal van 2024 met testen kunnen worden begonnen. Daarnaast zullen Kuenz en zijn partners in het derde kwartaal van 2024 beginnen met de bouw van nog vier modules (acht kranen) volgens eenzelfde tijdschema als de eerste lichting.
 
Wanneer de hernieuwing van de Europa Terminal volledig is voltooid, zullen in totaal 48 nieuwe ASC’s de yard bedienen. Het is de eerste keer dat de PSA groep end-load ASC’s bestelt. De nieuwe end-load ASC’s zullen aan het einde van de werken alle yardoperaties en truck handling op zich nemen. Die nieuwe manier van werken zal de capaciteit van Europa Terminal aanzienlijk verhogen aangezien containers in de toekomst zes hoog, in plaats van slechts drie hoog, zullen kunnen worden gestapeld.
 
Het tweede contract is gesloten met de Belgische tijdelijke vennootschap Stadsbader/DSG en behelst de vernieuwing van de civiele en elektrische infrastructuur van Europa Terminal. De werken, die de yard moeten voorbereiden op de komst van de ASC’s, kadekranen en nieuwe vrachtwagenstromen, gaan op 9 januari 2023 van start en zullen naar verwachting tegen het tweede kwartaal van 2025 voltooid zijn.
Foto: Copyrights ‘Europa Terminal’ PSA Antwerp

Recente nieuwsberichten

Tailormade Logistics vergroot hub in Henegouwse Ghlin

Tailormade Logistics (TML) heeft een tweede warehouse in Ghlin, een deelgemeente van Bergen, in gebruik genomen. Het nieuwe warehouse heeft een oppervlakte van 19.000m2 en telt 20 laadkades. Het werd gebouwd naast de bestaande site met een magazijn van 25.000m2, dat vier jaar geleden in gebruik werd genomen.

Bonfix installeert Fastpick-oplossing van Vanderlande

Bonfix is een Nederlandse leverancier van fittingen, kranen, koppelingen en aanverwante producten voor (sanitaire) installaties en cv-installaties. Momenteel laat het familiebedrijf in Zwolle een nieuw distributiecentrum bouwen, dat naar verwachting in de eerste helft van 2023 volledig operationeel zal zijn.

Multimodaal.Vlaanderen rijft verlenging voor vijf jaar binnen

De Vlaamse Regering heeft de verlenging goedgekeurd van de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest en de vzw VIL (Vlaamse innovatiecluster voor de logistiek) voor Multimodaal.Vlaanderen voor de periode 2022-2027.

Toyota breidt met 19.000m² uit op Prologis-site in Willebroek

Toyota Material Handling heeft een nieuw langetermijncontract getekend met Prologis voor de huur van een bijkomende 18.000m² magazijnruimte en 700m² bureauruimte in Willebroek DC1. Vanop die locatie wil Toyota Material Handling zijn logistieke capaciteit aanzienlijk uitbreiden.

CLS iMation lanceert ‘Simulation as a Service’ voor intralogistieke processen

CLS iMation, systeemintegrator en innovatieadviseur, heeft een nieuwe service toegevoegd aan zijn portfolio van ‘Intelligent Solutions for Logistics Automation’, namelijk iMation SaaS (Simulation as a Service). Deze service is ontworpen om de bestaande industriële context van een klant te beoordelen en zo – via simulatie – mogelijke verbeteringen in magazijnfuncties en processen te identificeren.

Mabo Benelux wordt dealer van Hyundai heftrucks in Belux

Hyundai Construction Equipment heeft Mabo Benelux aangeduid als hun exclusieve distributiepartner voor material handling equipment in België en Luxemburg. Mabo Benelux is gespecialiseerd in heftrucks en automatisering. Het bedrijf implementeert logistieke oplossingen, gaande van zijladers en meeneemheftrucks over smallegangenheftrucks tot AGV’s.

Dachser moderniseert filiaal in Moeskroen

Om de vestiging klaar te maken voor de toekomst, heeft logistiek dienstverlener Dachser enkele investeringen in zijn filiaal in Moeskroen afgerond. Zo zijn onder meer de parkeervoorzieningen op het terrein uitgebreid en zijn er nieuwe technologische voorzieningen geïnstalleerd.

IO-Link functiemodules van Leuze vereenvoudigen integratie van apparaatgegevens in PLC-programma’s

Leuze, aanbieder van o.a. schakel- en meetsensoren en identificatiesystemen, introduceert de IO-Link functiemodules. Het betreft een hulpmiddel voor fabrikanten en operators die de integratie van apparaatgegevens in PLC-programma’s moet vereenvoudigen.

Four ways to optimize the shipping process

(Advertorial) Warehouse and logistics managers are typically charged with increasing the efficiency of shipments. But with many aspects to a complicated supply chain, this can be a daunting task to tackle. Experts at nShift, the global leader in delivery management software, have spoken to industry experts to create a list of four ways to optimize the process and help companies ship smarter.

Richard de Haas wordt nieuwe CEO DPD Belux

Op 1 juni 2022 start Richard de Haas (foto) als CEO van DPD Belux. Daarmee volgt hij Silvio Mestdagh op, die sinds november 2015 aan het hoofd van het bedrijf staat en eind dit jaar met pensioen gaat. Richard de Haas (42) was eerder actief als managing director sales bij Fedex Benelux.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.