Praktische voordelen doen consument voor fysieke winkel kiezen
Wie aan shoppen in de winkelstraat denkt, linkt dat misschien aan een gezellig dagje uit. Maar dat blijkt niet de belangrijkste reden voor consumenten om een fysieke winkel te verkiezen boven de webshop. Belgische consumenten blijken vooral in de fysieke winkel te shoppen vanwege praktische voordelen als snelle levering en zekerheid. Dat blijkt uit recent onderzoek van Manhattan Associates onder ruim 500 consumenten in België.
Het product na aankoop direct in handen hebben is voor de Belgische consument de belangrijkste reden om naar de winkel te trekken. Voor zo’n 54% van de Belgische consumenten is dat een doorslaggevend argument. Ook het uitproberen van het product wordt gezien als groot voordeel in vergelijking met webshops (52%). Het sociale aspect van winkelen heeft duidelijk een lagere prioriteit: ‘gezellig winkelen’ wordt door slechts 20% van Belgische consumenten als reden genoemd om naar de fysieke winkel te gaan.
Oog voor service
Toch hebben door de opkomst van webshops veel winkeliers hun omzet zien dalen of stagneren. Een van de grote problemen voor fysieke winkels is dat ze het lastig hebben om met webshops te concurreren, aangezien die vaak een groter afzetgebied en lagere vestigingskosten hebben. Toch betekent dat niet dat er geen toekomst is voor de fysieke winkel, als er tenminste goed wordt geanticipeerd op de wensen van de klant. Uit het onderzoek blijkt dat een consument die naar een winkel gaat, de aankoop het liefst direct afhandelt. Als een product niet onmiddellijk leverbaar is, wil zo’n 35% van de Belgische consumenten graag dat een winkelmedewerker uitzoekt of een product bij een nabijgelegen winkel op voorraad is. Artikelen thuis laten bezorgen of afhalen in de winkel is voor 28% van de Belgische consumenten een goede oplossing als een product niet voorradig is. Slechts een kleine minderheid (14%) kiest ervoor het product alsnog zelf online aan te schaffen.
Verder is het belangrijk dat de winkelmedewerker over voldoende kennis beschikt, wat blijkbaar een pijnpunt is. Maar liefst driekwart van de Belgische consumenten ondervindt dat zij meer kennis hebben dan de winkelmedewerker. Retailers met een fysieke winkel doen er dan ook goed aan te investeren in de opleiding van winkelpersoneel en het beschikbaar stellen van de juiste informatie en tools om de klant zo goed mogelijk van dienst te zijn.
Verder geeft 47% van de consumenten aan dat exclusieve aanbiedingen als onderdeel van een loyaliteitsprogramma een reden vormen om een fysieke winkel vaker te bezoeken. Voor 10% van de Belgische consumenten zijn de diverse leveringsopties een reden om loyaal te zijn aan een retailer.
Of retailers nu verkopen via fysieke winkels, via de webshop of via beide kanalen, ze moeten er sowieso naar streven het de klant op alle fronten zo eenvoudig mogelijk te maken. Samengevat willen consumenten een snelle levering, de zekerheid dat zij het juiste product kopen en een goede service. Daarom moeten retailers zorgen dat de volledige keten van bestelling tot aan levering inzichtelijk en zo efficiënt mogelijk is. Voor de fysieke winkel in het bijzonder zullen retailers meer moeten investeren in verkoopondersteunende technologie om hun verkoopkansen nog beter te benutten.