Port of Antwerp lanceert met partners end-to-end LoRaWAN-gebaseerde monitoringdienst voor vrachttemperatuur

Port of Antwerp, Europa’s tweede grootste container hub, heeft in samenwerking met drie partners een service aangekondigd die de vrachttemperatuur monitort voor logistieke activa en vracht. De drie partners zijn Foodcareplus, een geïntegreerde logistiek dienstverlener die gespecialiseerde diensten in de voedingsmiddelenindustrie aanbiedt; Dockflow die een van de eerste geïntegreerde logistieke ‘enablement’ platform bouwde, een digitale ruggengraat die verspreide data in wereldwijde logistieke netwerken met elkaar verweeft; en TrakAssure, een leverancier van oplossingen voor vrachtmonitoring op basis van het steeds groeiende wereldwijde LoRaWAN IoT-netwerk.

De nieuwe service maakt gebruik van de bestaande LoRaWAN-infrastructuur in de haven, waar TrakAssure-monitors worden geïnstalleerd op de laadlocatie en de gegevens via API’s naar de servers van Dockflow worden gestreamd, zodat ze kunnen worden gedeeld met de relevante stakeholders in de koudeketen.
“Met deze oplossing kunnen we grotere volumes bij uitzondering controleren en beheren, waardoor we minder manuren aan die specifieke taak hoeven te besteden en onze klanten een betere kwaliteit kunnen bieden”, aldus Steve Alaerts, directeur bij Foodcareplus.
 
Volgens Michiel Valee, medeoprichter bij Dockflow, is nu ‘management by exception’ mogelijk op basis van realtime data. “We kunnen het via ons enablement platform delen zodat we volgens de behoefte middelen kunnen inzetten om bijzondere aandacht te besteden aan containers die temperatuurschommelingen vertonen”, zegt hij.
 
Don Miller, bestuurslid bij TrakAssure, geeft toe dat vrachtmonitoringoplossingen al lange tijd bestaan “maar veel van de processen voor het ophalen van dataloggers zijn tijdrovend en arbeidsintensief en bieden slechts zicht aan de achterkant met veel verborgen kosten”, meent hij. “Met deze nieuwe technologie kan TrakAssure wereldwijd realtime gegevens leveren, verbonden via verschillende publieke of private LoRaWAN gateways over de hele wereld. We kunnen dit niveau van zichtbaarheid bereiken terwijl we de kosten laag kunnen houden op een niveau dat kan wedijveren met de prijzen van traditionele dataloggers. We verwachten dat de haven van Antwerpen model zal staan voor veel meer wereldhavens die deze diensten aanbieden om volumes te verhogen en een betere kwaliteit van dienstverlening te bieden aan de intermodale gemeenschap."
 
“In de haven van Antwerpen willen we onze volumes laten groeien en diensten aanbieden die betekenisvol zijn voor onze klanten en partners”, besluit Stef Wilrycx, marketing expert bij Port of Antwerp. “Door netwerkconnectiviteit in de haven mogelijk te maken, stellen we ons ecosysteem in staat zich te ontwikkelen en te engageren terwijl we data delen in een open en transparante omgeving die door innovatie een hogere kwaliteit bevordert.”
 
Het team gaat nu over tot de commerciële fase van het project en zal in de komende 12 maanden vele duizenden monitoren inzetten op vracht die de haven passeert.
Foto: Pixabay by Pexels

Recente nieuwsberichten

Schrijf nog snel gratis in voor Supply Chain Innovations

De dag van Supply Chain Innovations, 16 maart 2023, nadert met rasse schreden. Ongetwijfeld wilt u net als honderden andere collega’s uw opwachting maken op dit iconische event voor de supply chain professional, dat ook dit jaar in Antwerp Expo plaatsvindt.

Cabka lanceert duurzame en ergonomische orderpicking-pallet Retail E5.3

Cabka, gespecialiseerd in herbruikbare transportverpakkingen uit gerecycled plastic, heeft een nieuwe, nestbare orderpicking-pallet ontwikkeld. Met de Retail E5.3 pallet wil Cabka tegemoet komen aan gebruikers in de logistiek die naar een lagere CO2-uitstoot streven en invulling willen geven aan de vereisten van de kringloopeconomie.

ING wil CO2-uitstoot en energiekosten van gebouwen helpen drukken

Met de ‘Sustainable Buildings Guide’ lanceert ING België een tool die in kaart brengt welke concrete acties bedrijven en particulieren kunnen nemen om hun vastgoed duurzamer en energiezuiniger te maken. Ook geeft de tool een raming van de investeringen en de kosten, het rendement, de terugverdientijd en de impact op zowel de energiefactuur als de CO2-uitstoot.

Nood aan een nieuwe webshop? Ontdek samen met ProfitPlus de nieuwste e-commerce features.

(Advertorial) De nood aan een webshop kende de laatste jaren een forse stijging, met de pandemie als absolute hoogtepunt. En dat heb jij als ondernemer vast ook wel gemerkt. Een webshop beheren is veel werk en vooral zeer tijdrovend, maar dankzij de nieuwe ProfitPlus e-commerce module maken we je het een stuk makkelijker.

EPG Consulting neemt adviesbureau Groenewout over

Het Duitse EPG Consulting heeft een meerderheidsbelang verworven in logistiek- en supply chain adviesbureau Groenewout. Beide bedrijven zullen hun krachten bundelen om gezamenlijk hun marktpositie als supply chain adviesbureau te versterken en hun klantenportfolio in zowel de Benelux als de internationale markt uit te breiden.

Online retailer Wehkamp gaat retourkosten invoeren

De Nederlandse webwinkel Wehkamp is van plan op korte termijn retourkosten aan te rekenen voor pakketten die naar het magazijn in Zwolle worden teruggestuurd. De retourafdeling van Wehkamp ontvangt dagelijks 50.000 retourartikelen van klanten, liet CEO Graham Harris aan verschillende Nederlandse media weten.

Flexport breidt activiteiten uit naar België

Het platform voor wereldwijde logistiek Flexport breidt zijn activiteiten uit naar België. In februari 2022 haalde de digitale expediteur, met zijn Europese hoofdkantoor in Amsterdam, 935 miljoen dollar op in een Series E-investeringsronde om verdere productontwikkeling en groei in Europa te realiseren.

Flexport en Shopify vereenvoudigen internationale handel met nieuwe app

Nog nieuws van Flexport, is dat de digitale expediteur de Flexport App lanceert op Shopify. Daarmee integreren Flexport en Shopify het handelsplatform met supply chain diensten om een alles-in-een oplossing te creëren voor wereldwijde logistiek.

Valuechain.be tijdelijk niet beschikbaar

Onderhoudswerken aan de webserver kunnen ervoor zorgen dat de Value Chain website tijdelijk niet beschikbaar is. Downtime is mogelijk vanaf dinsdag 21 februari om 19.00 uur tot woensdag 22 februari om 12:00 uur. Foto: Pixabay

On-Site Services: maatwerk voor een hoge beschikbaarheid

(Advertorial) Steeds meer bedrijven vertrouwen het technische onderhoud van hun sterk geautomatiseerde magazijnen geheel of gedeeltelijk toe aan intralogistieke specialisten. Om supply chain managers te helpen elke nacht (en vooral tijdens het piekseizoen) rustig te slapen, biedt TGW een reeks on-site technische diensten aan.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.