Port of Antwerp lanceert met partners end-to-end LoRaWAN-gebaseerde monitoringdienst voor vrachttemperatuur

Port of Antwerp, Europa’s tweede grootste container hub, heeft in samenwerking met drie partners een service aangekondigd die de vrachttemperatuur monitort voor logistieke activa en vracht. De drie partners zijn Foodcareplus, een geïntegreerde logistiek dienstverlener die gespecialiseerde diensten in de voedingsmiddelenindustrie aanbiedt; Dockflow die een van de eerste geïntegreerde logistieke ‘enablement’ platform bouwde, een digitale ruggengraat die verspreide data in wereldwijde logistieke netwerken met elkaar verweeft; en TrakAssure, een leverancier van oplossingen voor vrachtmonitoring op basis van het steeds groeiende wereldwijde LoRaWAN IoT-netwerk.

De nieuwe service maakt gebruik van de bestaande LoRaWAN-infrastructuur in de haven, waar TrakAssure-monitors worden geïnstalleerd op de laadlocatie en de gegevens via API’s naar de servers van Dockflow worden gestreamd, zodat ze kunnen worden gedeeld met de relevante stakeholders in de koudeketen.
“Met deze oplossing kunnen we grotere volumes bij uitzondering controleren en beheren, waardoor we minder manuren aan die specifieke taak hoeven te besteden en onze klanten een betere kwaliteit kunnen bieden”, aldus Steve Alaerts, directeur bij Foodcareplus.
 
Volgens Michiel Valee, medeoprichter bij Dockflow, is nu ‘management by exception’ mogelijk op basis van realtime data. “We kunnen het via ons enablement platform delen zodat we volgens de behoefte middelen kunnen inzetten om bijzondere aandacht te besteden aan containers die temperatuurschommelingen vertonen”, zegt hij.
 
Don Miller, bestuurslid bij TrakAssure, geeft toe dat vrachtmonitoringoplossingen al lange tijd bestaan “maar veel van de processen voor het ophalen van dataloggers zijn tijdrovend en arbeidsintensief en bieden slechts zicht aan de achterkant met veel verborgen kosten”, meent hij. “Met deze nieuwe technologie kan TrakAssure wereldwijd realtime gegevens leveren, verbonden via verschillende publieke of private LoRaWAN gateways over de hele wereld. We kunnen dit niveau van zichtbaarheid bereiken terwijl we de kosten laag kunnen houden op een niveau dat kan wedijveren met de prijzen van traditionele dataloggers. We verwachten dat de haven van Antwerpen model zal staan voor veel meer wereldhavens die deze diensten aanbieden om volumes te verhogen en een betere kwaliteit van dienstverlening te bieden aan de intermodale gemeenschap."
 
“In de haven van Antwerpen willen we onze volumes laten groeien en diensten aanbieden die betekenisvol zijn voor onze klanten en partners”, besluit Stef Wilrycx, marketing expert bij Port of Antwerp. “Door netwerkconnectiviteit in de haven mogelijk te maken, stellen we ons ecosysteem in staat zich te ontwikkelen en te engageren terwijl we data delen in een open en transparante omgeving die door innovatie een hogere kwaliteit bevordert.”
 
Het team gaat nu over tot de commerciële fase van het project en zal in de komende 12 maanden vele duizenden monitoren inzetten op vracht die de haven passeert.
Foto: Pixabay by Pexels

Recente nieuwsberichten

ÖBB Rail Cargo Group zet eerste vrachtconnectie op tussen Xi'an en Boedapest

Vorige week is de allereerste testtrein vanuit het Chinese Xi’an gearriveerd op de Rail Cargo Terminal BILK via het overslagstation Záhony-Eperjeske. Op die manier werd een nieuwe mijlpaal gerealiseerd binnen de Euraziatische containertrafiek.

Brico Privé reorganiseert logistieke keten met Neopost Shipping en Boa Concept

Het Franse Brico Privé is gespecialiseerd in de online flashsale van onder andere doe-het-zelf- en tuinartikelen. Eind vorig jaar kondigde de organisatie aan te zullen verhuizen naar een magazijn van 8.500m², wat dubbel zo groot is als het vorige magazijn in Toulouse.

Boston Dynamics pakt uit met futuristische robots voor het magazijn

Of ze op korte termijn ook de magazijnen van de lage landen zullen veroveren, is koffiedik kijken. Maar ze zijn in elk geval wel de moeite om te zien, de magazijnrobots van Boston Dynamics. Het Amerikaanse Boston Dynamics staat bekend als een van de meest geavanceerde roboticabedrijven ter wereld.

Jungheinrich versterkt focus op digitale oplossingen

Met een aantal nieuwe, intelligente intralogistieke oplossingen wil Jungheinrich bedrijven toelaten processen nog meer te digitaliseren, wat de rentabiliteit ten goede moet komen. Voortaan wordt daarom elke truck van Jungheinrich geleverd met een ingebouwde telematicabox.

Papierwaren Pichon selecteert Savoye voor realisatie van sterk geautomatiseerde site

De distributeur van schoolartikelen is al klant van Savoye sinds de jaren 90. Na een grondige studie koos Papierwaren Pichon opnieuw voor dezelfde ontwerper en integrator van logistieke oplossingen om zijn site in het Franse Veauche te moderniseren.

Coolblue start eigen bezorgservice per fiets in Brussel, Zaventem en Vilvoorde

Voortaan brengt Coolblue pakjes met de fiets rond in Brussel, Zaventem en Vilvoorde. Zo is Coolblue het eerste grote e-commercebedrijf in Europa dat ervoor kiest om kleine pakjes zelf met de fiets te leveren. Het e-commercebedrijf deed dit al in Antwerpen en Gent.

Kuehne + Nagel biedt gegarandeerde leadtimes voor containers met KN Pledge

Met KN Pledge introduceert Kuehne + Nagel een online serviceoplossing voor zeevracht met gegarandeerde leadtimes voor volle containertransporten. De service vormt een uitbreiding op de online quoterings-, boekings- en traceringsdiensten van Kuehne + Nagel.

Pierre van Diesen nieuwe VP Landtransport bij DB Schenker in Benelux

Pierre van Diesen werd op 1 april 2019 aangesteld als Vice President BU Land Transport BeNeLux. Hij neemt hiermee de verantwoordelijkheden over van John Scherpenborg die binnen DB Schenker de functie Head of Business Development & Revenue Management Land Transport BeNeLux op zich neemt.

SupplyStack haalt € 5 miljoen op om expansie in Europa voort te zetten

SupplyStack kondigt aan dat het zijn serie A-financieringsronde van € 5 miljoen, aangevoerd door Participatiemaatschappij Vlaanderen, Mainport Innovation Fund en bestaande investeerder Fortino Capital heeft voltooid. SupplyStack lanceerde zijn software in 2013 met als doel B2B-organisaties te helpen met het verkrijgen van supply chains die predictief, datagestuurd, diepgaand geautomatiseerd en continu optimaliserend zijn, zowel op vlak van inkomsten als met betrekking tot de milieu-impact.

Strategische investering in lithium-ion technologie door Jungheinrich

Jungheinrich AG en Triathlon Holding GmbH richtten een joint venture op onder de naam “JT ENERGY Systems GmbH”, voor de productie en recyclage van lithium-ion batterijsystemen. De oprichting moet wel nog worden goedgekeurd door de bevoegde mededingingsautoriteiten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.