Port of Antwerp lanceert met partners end-to-end LoRaWAN-gebaseerde monitoringdienst voor vrachttemperatuur

Port of Antwerp, Europa’s tweede grootste container hub, heeft in samenwerking met drie partners een service aangekondigd die de vrachttemperatuur monitort voor logistieke activa en vracht. De drie partners zijn Foodcareplus, een geïntegreerde logistiek dienstverlener die gespecialiseerde diensten in de voedingsmiddelenindustrie aanbiedt; Dockflow die een van de eerste geïntegreerde logistieke ‘enablement’ platform bouwde, een digitale ruggengraat die verspreide data in wereldwijde logistieke netwerken met elkaar verweeft; en TrakAssure, een leverancier van oplossingen voor vrachtmonitoring op basis van het steeds groeiende wereldwijde LoRaWAN IoT-netwerk.

De nieuwe service maakt gebruik van de bestaande LoRaWAN-infrastructuur in de haven, waar TrakAssure-monitors worden geïnstalleerd op de laadlocatie en de gegevens via API’s naar de servers van Dockflow worden gestreamd, zodat ze kunnen worden gedeeld met de relevante stakeholders in de koudeketen.
“Met deze oplossing kunnen we grotere volumes bij uitzondering controleren en beheren, waardoor we minder manuren aan die specifieke taak hoeven te besteden en onze klanten een betere kwaliteit kunnen bieden”, aldus Steve Alaerts, directeur bij Foodcareplus.
 
Volgens Michiel Valee, medeoprichter bij Dockflow, is nu ‘management by exception’ mogelijk op basis van realtime data. “We kunnen het via ons enablement platform delen zodat we volgens de behoefte middelen kunnen inzetten om bijzondere aandacht te besteden aan containers die temperatuurschommelingen vertonen”, zegt hij.
 
Don Miller, bestuurslid bij TrakAssure, geeft toe dat vrachtmonitoringoplossingen al lange tijd bestaan “maar veel van de processen voor het ophalen van dataloggers zijn tijdrovend en arbeidsintensief en bieden slechts zicht aan de achterkant met veel verborgen kosten”, meent hij. “Met deze nieuwe technologie kan TrakAssure wereldwijd realtime gegevens leveren, verbonden via verschillende publieke of private LoRaWAN gateways over de hele wereld. We kunnen dit niveau van zichtbaarheid bereiken terwijl we de kosten laag kunnen houden op een niveau dat kan wedijveren met de prijzen van traditionele dataloggers. We verwachten dat de haven van Antwerpen model zal staan voor veel meer wereldhavens die deze diensten aanbieden om volumes te verhogen en een betere kwaliteit van dienstverlening te bieden aan de intermodale gemeenschap."
 
“In de haven van Antwerpen willen we onze volumes laten groeien en diensten aanbieden die betekenisvol zijn voor onze klanten en partners”, besluit Stef Wilrycx, marketing expert bij Port of Antwerp. “Door netwerkconnectiviteit in de haven mogelijk te maken, stellen we ons ecosysteem in staat zich te ontwikkelen en te engageren terwijl we data delen in een open en transparante omgeving die door innovatie een hogere kwaliteit bevordert.”
 
Het team gaat nu over tot de commerciële fase van het project en zal in de komende 12 maanden vele duizenden monitoren inzetten op vracht die de haven passeert.
Foto: Pixabay by Pexels

Recente nieuwsberichten

DSV Solutions benoemt Peter van der Maas tot EVP Benelux

Sinds 16 maart 2020 is Peter van der Maas (52) executive vice president van de business unit Solutions in de Benelux. Daarmee worden zijn taken en verantwoordelijkheden uitgebreid met België en Luxemburg. Daarnaast blijft hij eindverantwoordelijk voor DSV Multi-Channel Fulfilment in Nederland.

GDL Transport digitaliseert magazijnprocessen met WMS van Elevate-IT

GDL Transport is als transport- en opslagbedrijf gespecialiseerd in de logistiek van wijn, voedingsgerelateerde en biologische producten. Daarbij krijgt de onderneming te maken met uitgebreide vastlegging als het gaat om de route die goederen afleggen en de bijbehorende accijns- en douaneadministratie.

Zetes breidt portfolio uit voor Falsified Medicine Directive

In februari 2019 trad de Europese ‘Falsified Medicine Directive’ (FMD) in werking, een richtlijn die de omloop van namaakgeneesmiddelen moet tegengaan. Die richtlijn heeft een belangrijke impact op de supply chain van zorginstellingen. De FMD-richtlijn legt met name de authenticatie en decommissionering van geneesmiddelen op, ook in ziekenhuizen.

Taskforce ondersteunt logistiek tijdens Coronacrisis

Vandaag, donderdag 2 april, komt voor het eerst de Logistics Resilience Task Force samen. Die taskforce werd in het leven geroepen door de Vlaamse overheid in het kader van de COVID-19-crisis. In de taskforce zal overleg worden gepleegd over de logistieke ketens die nu door de crisis onder druk staan.

PTV routeplanner geeft wachttijden bij grensovergangen weer

In deze coronatijden staat transport en logistiek voor nieuwe uitdagingen. Denken we maar aan oplopende wachttijden bij de grensovergangen, met laattijdige leveringen tot gevolg. Omdat transparantie nu meer dan ooit belangrijk is voor planners, integreert PTV Group vanaf nu de gegevens over de actuele wachttijden aan de grenzen in zijn routeplanningssoftware.

Supply chain Blokker 100% transparant met OM platform van Yellowstar

Winkelketen Blokker timmert volop aan de weg om weer een gezond bedrijf te worden. Via zijn omnichannelstrategie wil Blokker de consument opnieuw voor zich winnen. In plaats van inkoopgestuurd werkt de winkelketen voortaan volledig vraaggedreven.

PHI DATA houdt magazijnbeheer betaalbaar en professioneel voor Transport Dehertogh met IDwms

(Advertorial) Transport- en distributiebedrijf Dehertogh is een familieonderneming die al dertig jaar groeit in omzet, personeel en aantal vrachtwagens, maar ook in types transport: van bulkgoederen tot stukgoederen, van de bouwsector tot diverse andere sectoren.

Schweizerzug en RTSB verbinden Zwitserland met China per spoor

Vanaf 1 april 2020 zullen de Zwitserse spoorwegdienstverlener Schweizerzug en RTSB, een transportonderneming met focus op intermodale block train concepten tussen China, het GOS en Europa, één keer per week tussen Zwitserland en China sporen.

Slapend werkkapitaal? Waarom is het beter om voorraad te minimaliseren?

(Advertorial) Veel bedrijven houden te grote voorraden aan van individuele artikelen en zijn bang om niet tijdig te kunnen leveren. Dit leidt er echter toe dat er te veel „kapitaal“ in het magazijn wordt opgeslagen, dat de opslagkosten te hoog zijn en dat de liquiditeit van het bedrijf afneemt.

Igus biedt handelaars low-cost robot in design naar keuze

Vanuit de industrie, vinden robots steeds vaker hun weg naar de detailhandel. Voor detailhandelaren en restauranthouders zijn robots een populair hulpmiddel, omdat ze niet alleen blikvanger zijn, maar ook een praktische automatiseringsoplossing.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.