Port de Liège breekt record in containertransport via binnenvaart

Ondanks de covidcrisis heeft Port de Liège, de autonome haven van Luik, in 2020 een nieuw record opgetekend in het transport van containers via de binnenvaart. Met 115.921 TEU (twenty foot equivalent units) en een vooruitgang met 20% (+19.701 TEU) noteerden de containerterminals van Port de Liège hun achtste opeenvolgende stijging. Dankzij dat record kan de haven voor het eerst de kaap van 100.000 TEU overschrijden.

De autonome haven van Luik bleef ook in het coronajaar 2020 investeren. Zo voerde Port de Liège, in nauwe samenwerking met de Service public de Wallonie (SPW), ingrijpende werken uit aan de spoorweginfrastructuur op het Luikse Trilogiport-platform, dat nu volledig trimodaal (water-spoor-weg) is. Het hele project, dat in totaal 1,8 miljoen euro heeft gekost, bestond in de uitbreiding van het bestaande spoor, de aanleg van een extra spoor en de uitbreiding van het containerterminalplateau. Dankzij die werkzaamheden konden in december 2020 de eerste treinen worden verwelkomd op Luik Trilogiport. In 2020 stelde Luik Trilogiport een reeks nieuwe diensten voor om te voldoen aan de logistieke behoeften en uitdagingen van de regio, met aandacht voor duurzame ontwikkeling. Zo wist het platform zijn rol als hub te versterken met de nieuwe spoorverbinding en de bouw van extra magazijnen in de logistieke zone.
 
De coronacrisis heeft echter het traditionele verkeer van de autonome haven van Luik getroffen. Net als de Europese zeehavens heeft de Haven van Luik gelijke tred gehouden met de Europese en de wereldeconomie. Zo kreeg de haven in 2020 te lijden onder een minder dynamische wereldhandel. Het totale verkeer (water-spoor-weg) bedroeg 19,2 miljoen ton goederen in 2020, een daling met 9% ten opzichte van het jaar ervoor. Ook het vervoer via de binnenvaart neemt af: bijna 14 miljoen ton goederen is door de Luikse havengebieden gegaan, een daling van 12% ten opzichte van 2019 (of -1,9 miljoen ton).  Die dalingen weerspiegelen de economische impact van de COVID 19-pandemie op de havenactiviteiten van Luik.
 
Voor het eerst in 10 jaar daalde de omzet licht (-7,5%) en tot bijna 4,5 miljoen euro. Port de Liège blijft voor de periode 2020-2024 verder investeren. Zo moeten de havenfaciliteiten en infrastructuur van Luik worden uitgebouwd en verbeterd en moet tegelijkertijd de aantekkingskracht ervan vergroten. 

Foto: PAL

Recente nieuwsberichten

Garvis bouwt AI-platform verder uit na investering van 3,5 miljoen euro

Een jaar na de lancering van zijn AI-platform voor vraag- en voorraadplanning haalt de Belgische start-up Garvis 3,5 miljoen euro op om het platform verder uit te bouwen. Investeerders zijn de Britse investeringsfondsen Superseed en Scalebridge Capital en de Duitse groep Bosch Ventures.

Webfleet brengt nieuwe modulaire oplossingen voor digitalisering in de transportsector

Webfleet, aanbieder van telematica voor vrachtwagens, kondigt een reeks nieuwe modulaire oplossingen aan die transportbedrijven moeten helpen bij het nemen van geïnformeerde, datagedreven beslissingen om brandstofkosten te besparen, de productiviteit te verbeteren en veiliger te zijn op de weg.

Volvo Trucks begint met serieproductie zware elektrische trucks

Volvo Trucks start met de serieproductie van de elektrische versies van zijn belangrijkste modellen: Volvo FH, Volvo FM en Volvo FMX. Deze trucks kunnen een totaalgewicht van 44 ton (GCW – gross combination weight) aan en de drie modellen vertegenwoordigen ongeveer twee derde van de verkoop.

Leuze introduceert nieuwe 36-serie sensoren voor detectie van objecten

Voor de nauwkeurige detectie van objecten heeft Leuze de nieuwe 36-sensorserie ontwikkeld. De sensoren zijn geschikt voor toepassing in de intralogistiek, de automobielindustrie en voor verpakkingssystemen. Ze detecteren voorwerpen met verschillende optische eigenschappen, zelfs op grote afstand, bij trillingen, omgevingslicht of vervuiling.

PolySto scant met de Nova RFID-oplossing van Aucxis RFID Solutions

Het Belgische PolySto, met hoofdzetel in Lokeren, produceert hygiënische binnenafwerking voor de voedingsindustrie. Het bedrijf maakt o.a. plinten en stootranden uit polymeer composiet voor supermarkten, logistieke spelers in de voeding, enz.

De Bondt B.V. ondersteunt wereldwijde groei met Fastpick van Vanderlande

De Bondt B.V. is een internationaal opererende groothandel in fournituren, garens en handwerkartikelen. Het familiebedrijf, bekend van het eigen garenmerk ‘Scheepjes’, levert aan retailers en resellers in meer dan 70 landen wereldwijd en kent een sterke groei.

De uitdagingen van een succesvolle implementatie van magazijnautomatisering

(Advertorial) Als we het over automatiseringsprojecten hebben, gaat het vaak over de ondertekening van het contract of de succesvolle samenwerking achteraf. Over het implementatieproces wordt zelden iets gemeld. Dominic Crimp, COO van TGW Northern Hub, verbreekt de stilte: een globaal gestandaardiseerd ‘stage gate’-proces, een open communicatie en heel veel testen zijn voor TGW de sleutels tot succes.

Ontdek de customer van Vanas Engineering bij elektroketen Krëfel

(Video) 2020 was – met de opkomst van corona – een turning point voor veel bedrijven. Ook voor de Belgische elektronicaketen Krëfel, welke een enorme boost in online bestellingen kreeg. Door slim en snel in te springen op deze ontwikkeling is het marktaandeel van Krëfel sinds 2019 forst gestegen.

40% van de werkgevers in Supply Chain/Logistiek wil personeelsbestand dit jaar nog uitbreiden

Volgens de recentste ManpowerGroup Barometer voor de tewerkstellingsvooruitzichten, verwachten werkgevers dat er ook in het vierde kwartaal van 2022 banen zullen bijkomen in de sector Supply Chain & Logistics. Vier op tien (40%) van de in april door ManpowerGroup bevraagde werkgevers in deze sector zijn van plan hun personeelsbestand tegen het eind van de maand december uit te breiden, terwijl 20% van plan is dat te verminderen.

WDP vergroot footprint in Wallonië met 7 nieuwe sites in Doornik

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP heeft zeven nieuwe logistieke sites aangekocht van Sedimmo NV (onderdeel van Sedilog NV) in de industriezone Tournai West Zoning in Doornik. De acquisitie is goed voor een totale verhuurbare oppervlakte van om en bij de 100.000m² en een globale investering van ongeveer 120 miljoen euro.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.