Port de Liège breekt record in containertransport via binnenvaart

Ondanks de covidcrisis heeft Port de Liège, de autonome haven van Luik, in 2020 een nieuw record opgetekend in het transport van containers via de binnenvaart. Met 115.921 TEU (twenty foot equivalent units) en een vooruitgang met 20% (+19.701 TEU) noteerden de containerterminals van Port de Liège hun achtste opeenvolgende stijging. Dankzij dat record kan de haven voor het eerst de kaap van 100.000 TEU overschrijden.

De autonome haven van Luik bleef ook in het coronajaar 2020 investeren. Zo voerde Port de Liège, in nauwe samenwerking met de Service public de Wallonie (SPW), ingrijpende werken uit aan de spoorweginfrastructuur op het Luikse Trilogiport-platform, dat nu volledig trimodaal (water-spoor-weg) is. Het hele project, dat in totaal 1,8 miljoen euro heeft gekost, bestond in de uitbreiding van het bestaande spoor, de aanleg van een extra spoor en de uitbreiding van het containerterminalplateau. Dankzij die werkzaamheden konden in december 2020 de eerste treinen worden verwelkomd op Luik Trilogiport. In 2020 stelde Luik Trilogiport een reeks nieuwe diensten voor om te voldoen aan de logistieke behoeften en uitdagingen van de regio, met aandacht voor duurzame ontwikkeling. Zo wist het platform zijn rol als hub te versterken met de nieuwe spoorverbinding en de bouw van extra magazijnen in de logistieke zone.
 
De coronacrisis heeft echter het traditionele verkeer van de autonome haven van Luik getroffen. Net als de Europese zeehavens heeft de Haven van Luik gelijke tred gehouden met de Europese en de wereldeconomie. Zo kreeg de haven in 2020 te lijden onder een minder dynamische wereldhandel. Het totale verkeer (water-spoor-weg) bedroeg 19,2 miljoen ton goederen in 2020, een daling met 9% ten opzichte van het jaar ervoor. Ook het vervoer via de binnenvaart neemt af: bijna 14 miljoen ton goederen is door de Luikse havengebieden gegaan, een daling van 12% ten opzichte van 2019 (of -1,9 miljoen ton).  Die dalingen weerspiegelen de economische impact van de COVID 19-pandemie op de havenactiviteiten van Luik.
 
Voor het eerst in 10 jaar daalde de omzet licht (-7,5%) en tot bijna 4,5 miljoen euro. Port de Liège blijft voor de periode 2020-2024 verder investeren. Zo moeten de havenfaciliteiten en infrastructuur van Luik worden uitgebouwd en verbeterd en moet tegelijkertijd de aantekkingskracht ervan vergroten. 

Foto: PAL

Recente nieuwsberichten

Simac-PhiData en NYCE.LOGIC gaan samenwerking aan

NYCE.LOGIC Warehouse Management System, onderdeel van Extenda Retail en een toonaangevende WMS-speler in Scandinavië, gaat een samenwerking aan met het Nederlandse IT-bedrijf Simac-PhiData om gezamenlijk IT-diensten te verlenen.

H.Essers opent magazijnsite voor chemieklanten in Lommel

Op 22 juni 2023 werd op industrieterrein Kristalpark III in Lommel de nieuwe magazijnsite van H.Essers officieel geopend. Met de nieuwe site, op termijn goed voor een magazijnoppervlakte van 160.000m², wil de logistiek dienstverlener een antwoord bieden op de groeiende vraag van chemiebedrijven naar geschikte oplossingen voor gevarengoederen.

Filogic en Route42 helpen transportplanning meer voorspelbaar te maken

Filogic, ontwikkelaar en leverancier van het gelijknamige transport management systeem dat 100% in de cloud werkt, gaat samenwerken met Route42, dat business intelligence oplossingen levert voor de transportsector. Gezamenlijk willen ze transporteurs helpen om meer voorspelbaar te kunnen plannen.

VF Corporation gaat in nieuw DC van start met Fastpick van Vanderlande

VF Corporation, een wereldspeler op het gebied van kleding, schoenen en accessoires – met merken als Vans, Timerland, Kipling, Eastpak, The North Face, e.a. – heeft in zijn nieuwe distributiecentrum in Ontario, Californië, de sterk geautomatiseerde Fastpick-oplossing van Vanderlande geïnstalleerd.

Contargo investeert in Gas-to-Liquids voor binnenschepen

Uiterlijk tegen eind juni 2023 zullen alle binnenschepen van het Europese logistieke containernetwerk Contargo North France overgestapt zijn op GTL (Gas-to-Liquids) als brandstof. Die brandstof moet zorgen voor aanzienlijk minder uitstoot van schadelijke stoffen en lawaai.

Cidev Group optimaliseert picking-verificatie en voorraadnauwkeurigheid met ZetesMedea

Cidev Group Ltd, een van de toonaangevende distributeurs van elektronische componenten in Israël, implementeert ZetesMedea om de logistieke uitvoering in het distributiecentrum te stroomlijnen. De oplossing, die de Zetes ImageID-technologie bevat, maakt een snelle en simultane identificatie van een groot aantal barcodes van verschillende componentenfabrikanten mogelijk, terwijl de data direct worden omgezet naar de configuratie van het catalogussysteem van Cidev.

Datalogic sluit aan bij Euronext Tech Leaders

Datalogic S.p.A., leverancier van automatische gegevensregistratie en industriële automatisering, sluit zich aan bij Euronext Tech Leaders, het nieuwe initiatief gewijd aan snelgroeiende en toonaangevende technologiebedrijven. Het tech-ecosysteem van Euronext brengt meer dan 700 technologiebedrijven, die genoteerd staan op de Euronext-markten, samen met meer dan 660 alumni van zijn pre-IPO-programma’s en een grote internationale investeerdersbasis die de groeiprofielen van technologiebedrijven financiert.

Radial verhuisd naar nieuw fulfilmentcenter in Groningen

Radial, een aanbieder van b2c e-commerce orderfulfilmentoplossingen die deel uitmaakt van Bpostgroup, heeft zijn – te klein geworden – bestaande magazijn overgeheveld naar een modern fulfilmentcenter in het Nederlandse Groningen. Het magazijn van 26.000m² moet ervoor zorgen dat de ordervoorbereiding voor webwinkels zo efficiënt en effectief mogelijk verloopt.

Magazijnautomatisering leidt tot meer plezier op de werkvloer

(Advertorial) Magazijnautomatisering werd voorheen al snel gezien als dreiging van ontslagen, maar is inmiddels omarmd als de toekomst. Het automatiseren van bepaalde magazijnwerkzaamheden zorgt ervoor dat werknemers veel beter en efficiënter hun werk kunnen doen.

3 manieren waarop semiautomatische orderpicktrucks u voordeel opleveren

(Advertorial) Indien uw onderneming gebruik maakt van orderpicktrucks, zal het u vast ook al zijn opgevallen: bij orderpicken gaat enorm veel tijd naar het wandelen van en naar de truck, en naar het telkens opnieuw op- en afstappen om deze in beweging te zetten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.