Platooning in de logistieke sector heeft bewezen potentieel

Het pilootproject van DB Schenker, MAN Truck & Bus en Fresenius University of Applied Sciences naar de toepassing van platooning op de Duitse snelwegen is met succes afgesloten. Uit de eerste praktijktest ter wereld met vrachtwagenkonvooien voor reële logistieke activiteiten blijkt dat elektronisch gekoppelde vrachtwagens een veilige en technisch betrouwbare oplossing vormen, die eenvoudig kan worden geïmplementeerd in de activiteiten van logistieke bedrijven.

Voor het onderzoeksproject reden professionele chauffeurs zeven maanden lang met twee elektronisch gekoppelde vrachtwagens op de Autobahn 9 tussen de vestigingen van de logistieke onderneming DB Schenker in Neurenberg en München. Na ongeveer 35.000 testkilometers, waarbij de vrachtwagens nauwelijks 15 tot 21 meter van elkaar reden, prezen de chauffeurs het rijcomfort en het   algemene veiligheidsgevoel. De praktijktest wees ook op een lager verbruik.
Volgens de projectpartners kunnen vrachtwagenkonvooien bijdragen tot een       efficiëntere ruimtebenutting op snelwegen, met minder files en een hogere verkeersveiligheid als resultaat.
 
Uit onderzoek door DB Schenker blijkt dat de logistiek dienstverlener in zijn Europese transportnetwerk ongeveer 40% van de kilometers met konvooien zou kunnen afleggen. Om dat te realiseren, zijn er echter bijkomende tests en een wettelijk kader nodig.
Het systeem in de MAN-vrachtwagens werkte onberispelijk gedurende 98% van de tijd. Gemiddeld was er slechts om de 2.000 kilometer een actieve interventie door de bestuurder nodig. Bovendien heeft het pilootproject uitgewezen dat het brandstofverbruik bij platooning 3 tot 4% lager ligt. De vrachtwagenconstructeur noemt platooning dan ook “een belangrijke stap op onze weg naar automatisering”.
 
Wetenschappers van de Fresenius University of Applied Sciences         onderzochten de psychosociale en neurofysiologische effecten op de chauffeurs. Uit hun inschatting van specifieke rijsituaties blijkt dat de chauffeurs een algemeen gevoel van veiligheid en vertrouwen in de technologie hebben. Ze omschreven andere weggebruikers die hen de pas afsneden bij het invoegen vanaf aanpalende of andere rijstroken als “onaangenaam”, maar niet kritiek. “Door de snelle responstijden van het systeem zouden chauffeurs een volgafstand van 10 tot 15 meter verkiezen”, aldus de onderzoekers. Wat de neurofysiologische druk (concentratie of vermoeidheid) op de chauffeurs betreft, toonden de EEG-metingen geen systematische verschillen tussen konvooiritten en normale ritten. Voor internationaal gebruik bevelen de wetenschappers wel meer onderzoeken met langere ritten in de platooning-modus aan.
De projectpartners zijn ervan overtuigd dat het potentieel van platooning nog verder kan worden uitgebreid door toekomstige ontwikkelingen. Bovendien zijn ook nieuwe digitale businessmodellen in de logistieke sector niet ondenkbaar.
 
De term ‘platooning’ verwijst naar een systeem dat voertuigen op de weg gebruiken en waarbij ten minste twee vrachtwagens in een konvooi samen rijden op de snelweg, ondersteund door technische rijhulp- en controlesystemen. Alle voertuigen in het konvooi zijn elektrisch gekoppeld met elkaar. Het eerste voertuig bepaalt de snelheid en rijrichting, de andere volgen.

Recente nieuwsberichten

LKQ bedient Benelux en Frankrijk vanuit sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in Berkel en Rodenijs

(Advertorial) Vanuit het gloednieuwe centrale distributiecentrum in Berkel en Rodenijs belevert LKQ, sinds eind 2023 zijn klanten in de Benelux en Frankrijk. LKQ is de grootste distributeur van producten en diensten in de automotive aftermarket en marktleider in Nederland en België.

Verantwoorde logistiek: Een pijler van de circulaire en duurzame toeleveringsketen

(Advertorial) De opkomst van verantwoorde logistiek speelt in op de toenemende vraag naar duurzaamheid van de toeleveringsketen en circulariteit. Deze beweging wordt ook gedreven door het hergebruik van tweedehands producten en de adoptie van groenere logistieke oplossingen. Ontdek hoe verantwoorde logistiek, samen met Generix WMS, bedrijven in staat stelt om deze nieuwe uitdagingen aan te gaan en tegelijkertijd hun economische en milieuprestaties te verbeteren.

Skechers vangt groei op met verhuizing naar groter EDC in Luik

Het Amerikaanse schoenen- en lifestylemerk Skechers is van plan zijn Europese distributiecentrum (EDC) in Wallonië te verhuizen naar een grotere, moderne ‘single-structure’ faciliteit in Luik. De multinational, die al sinds 2002 in Wallonië aanwezig is, wil vanuit de nieuwe vestiging zijn activiteiten strategisch over het hele continent uitbreiden.

Belux verwacht 109 miljoen pakketbezorgingen in aanloop naar feestdagen

Exprestransportbedrijf FedEx heeft de resultaten gepubliceerd van een onafhankelijk onderzoek dat recent door Effigy Consulting werd uitgevoerd. Volgens dat onafhankelijke onderzoek zullen pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk 6,2 miljard zendingen in heel Europa afleveren. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode in 2023.

Coles kiest opnieuw Witron voor realisatie distributiecentrum

De Australische supermarktketen Coles heeft opnieuw Witron in de arm genomen voor de realisatie van een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum (ADC). Concreet investeert Coles 880 miljoen Australische dollar (zowat 54,25 miljoen euro) in een nieuw ADC in Truganina, in de zuidoostelijke staat Victoria.

Linde lanceert nieuwe reeks elektrische heftrucks van 1 tot 2 ton

Linde Material Handling heeft zijn vloot met hefcapaciteiten van 1 tot 2 ton volledig vernieuwd. Het gaat in totaal om liefst 26 nieuwe drie- en vierwielmodellen.

Optimaliseer je warehouse met waardevolle inzichten!

(Advertorial) Ontdek de grootste uitdagingen waar warehouses vandaag te maken hebben en hoe je deze kunt overwinnen met innovatieve oplossingen! Ons nieuwste artikel belicht drie belangrijke problemen en biedt praktische strategieën met behulp van een warehouse management systeem. Leer hoe je de flexibiliteit kunt verhogen, duurzamer kunt opereren en automatisering naadloos kunt integreren in je processen. Mis deze waardevolle inzichten niet!

Veiliger laden en lossen begint bij uw business plan (+ 3 tips!)

(Advertorial) In ons vorige artikel reageerden we op een verslag over de Monitor Arbeidsongevallen 2023 (van de Arbeidsinspectie). Wederom bleek de sector logistiek negatief te scoren als het gaat om het aantal ongevallen en een veilige werkomgeving.

Codeless moderniseert legacy software

(Advertorial) Codeless heeft talrijke klantcases waarin bedrijven hun software succesvol hebben gemoderniseerd. Met de Slim Software Nabouwen methode vernieuwen we verouderde software, zonder toegang tot de broncode en met minimale verstoring van uw processen. Dit alles doen we tegen een vaste prijs, zodat u precies weet waar u aan toe bent.

Montea investeert voor het eerst in Haven van Antwerpen

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, investeert in een eerste site in de haven van Antwerpen. Het gaat om ruim 20.000 vierkante meter magazijnruimte in bedrijvenpark Luithagen die Montea wil renoveren en verduurzamen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.