Picanol kiest voor modal shift naar binnenvaart

Picanol, onderdeel van Tessenderlo Group, produceert hoogtechnologische weefmachines en verkoopt wereldwijd in meer dan 100 landen aan weverijen. Samen met zijn huistransporteur Group GTS, en onder begeleiding van De Vlaamse Waterweg, Multimodaal.Vlaanderen en POM West-Vlaanderen, is de weefmachineproducent overgegaan op de modal shift. Concreet betekent dit dat het traject van de Picanol-site in Ieper naar de haven van Antwerpen voortaan grotendeels via de binnenvaart verloopt. Die modal shift zou een potentiële reductie opleveren van 604.800 kilometer op de Vlaamse wegen en 612 ton CO2 per jaar.

Vandaag gaan de exportgoederen geladen in containers van de productiesite in Ieper met de vrachtwagen naar de haven van Antwerpen of Zeebrugge om van daaruit wereldwijd te worden verscheept. In februari 2023 voerde Picanol twee multimodale testen uit. De lege containers worden opgehaald op het inland depot in Wielsbeke om vervolgens in Ieper te worden geladen. De volle exportcontainers worden nadien vanuit Ieper naar de River Terminal Wielsbeke gebracht om per binnenvaartschip naar de haven van Antwerpen te varen onder toeziend oog van terminaluitbater Delcatrans.
Per roundtrip wordt er 180 kilometer minder gereden over de Vlaamse wegen, wat overeenkomt met een reductie van 61kg CO2 over het volledige multimodale traject. Daarmee is er reductiepotentieel van meer dan 60% van de wegkilometers en 44% CO2-uitstoot voor het bedrijf uit Ieper.
 
Uit eerdere berekeningen die Multimodaal.Vlaanderen in 2017 en 2019 voor Picanol maakte, bleek modal shift toen nog geen volwaardig alternatief. De transittijden tussen Ieper en Antwerpen waren te lang en de kosten lagen te hoog. In 2022 sloegen Group-GTS, De Vlaamse Waterweg, Multimodaal.Vlaanderen en POM West-Vlaanderen de handen in elkaar en namen ze de shift naar de binnenvaart voor Picanol opnieuw onder de loep. Uit die analyse bleek dat door een toename van het aantal afvaarten op de River Terminal Wielsbeke er geen probleem meer is qua transittijd. Bovendien kunnen de multimodale transportkosten de concurrentie met het wegtransport aan.
 
Het voortransport tussen Ieper en Wielsbeke wordt georganiseerd en beheerd door Group-GTS, in nauwe samenwerking met River Terminal Wielsbeke. Om lege kilometers te beperken en multimodale oplossingen te kunnen aanbieden, richtte Group-GTS in 2022 een vierde business unit ‘Solutions & Sustainability’ op.
In april 2023 lopen er extra transporten en worden verdere afspraken gemaakt met alle betrokken partijen. Het doel is om dat in het tweede kwartaal verder uit te breiden.
Foto: River Terminal Wielsbeke

Recente nieuwsberichten

H.Essers opent nieuw farma crossdock in Genk

Met de opening van een nieuw farmaspecifiek crossdock in Genk zet H.Essers een volgende stap in de verdere uitbouw van zijn Pharma Valley. Met de investering reageert H.Essers op de stijgende vraag naar farmalogistiek en de complexiteit en strikte vereisten die met de sector gepaard gaan.

Transuniverse neemt expeditiebedrijf Welpa Trans over

Een maand na de overname van Apmex, heeft Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) nu ook expeditiebedrijf Welpa Trans uit Wommelgem (Antwerpen) overgenomen. Welpa Trans werd in 1984 opgericht. Als expeditiebedrijf gespecialiseerd in het wegvervoer heeft het geen eigen vrachtwagens, maar speelt het een rol als tussenpersoon tussen de verlader en de vervoerder.

Reyher moderniseert hoogbouwmagazijn met Kardex Mlog

Het Duitse Reyher, aanbieder van verbindingselementen en bevestigingstechniek, heeft Kardex Mlog de opdracht gegeven om een hoogbouwmagazijn in Hamburg-Altona te moderniseren. Terwijl het productieproces blijft lopen, worden vijf oudere magazijnkranen stap voor stap vervangen door moderne magazijnkranen van het type Kardex MSingle B.

Voormalige drukkerij wordt automation campus voor Stow Robotics

Stow Robotics, onderdeel van Stow Group, richt zich op de ontwikkeling, productie en commercialisatie van geautomatiseerde en gerobotiseerde magazijnoplossingen. Vanaf begin 2023 zal de onderneming haar high-end productieactiviteiten verder uitbouwen op de site van WDP langs de E17 in Lokeren.

Cabka en Chep tekenen meerjarencontract voor levering van herbruikbare containers van gerecyclede kunststoffen

Cabka, producent van pallets en containers uit gerecycled plastic, heeft een meerjarige overeenkomst getekend met Chep voor de levering van herbruikbare containers uit gerecyclede kunststoffen. De containeroplossing is volledig aangepast aan de prestatie-eisen van Chep en is bedoeld om het gebruik van gerecyclede materialen te maximaliseren, wat een volledig circulaire aanpak mogelijk moet maken.

Agilox breidt productportfolio uit met intelligente dolly mover

Agilox, aanbieder van logistieke robots, breidt zijn assortiment autonome mobiele robots (AMR’s) uit met de nieuwe omnidirectionele Dolly Mover Agilox ODM. De dolly mover kan lasten met een maximumgewicht van 300kg tot een maximale hefhoogte van 250mm opnemen en naar hun bestemming transporteren.

Arrow Electronics neemt grootste Adapto-shuttlesysteem in Europa in gebruik

Afgelopen zomer opende Arrow Electronics een nieuw modern distributiecentrum in het Nederlandse Venlo. Het DC is een van de grootste DC’s van Arrow Electronics wereldwijd en heeft een breed assortiment aan technologische producten op voorraad voor klanten in EMEA.

Automatisering van receptieproces winstgevend volgens onderzoek VIL

Bij veel bedrijven is het ontvangen van externen een manueel en tijdsintensief proces. Vrachtwagenchauffeurs, pakjesbezorgers en bezoekers worden persoonlijk ontvangen en/of doorverwezen. De daarmee gepaard gaande fouten en vertragingen leiden tot een overbodige kostenstijging.

Wallonië indexeert kilometerheffing op 1 januari 2023

Vanaf zondag 1 januari 2023 gelden in Wallonië nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing. De tarieven zijn van toepassing op alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.

Optimact heeft sterke Europese ambities

(Advertorial) Al negen jaar begeleidt het Belgische Optimact, opgericht in 2013, de grotere KMO bij hun voorraadbeheer,  forecasting en productieplanning. Optimact ontwikkelt daarbij eigen  tools die klanten toelaten meer controle te krijgen over hun supply chain.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.