Picanol kiest voor modal shift naar binnenvaart

Picanol, onderdeel van Tessenderlo Group, produceert hoogtechnologische weefmachines en verkoopt wereldwijd in meer dan 100 landen aan weverijen. Samen met zijn huistransporteur Group GTS, en onder begeleiding van De Vlaamse Waterweg, Multimodaal.Vlaanderen en POM West-Vlaanderen, is de weefmachineproducent overgegaan op de modal shift. Concreet betekent dit dat het traject van de Picanol-site in Ieper naar de haven van Antwerpen voortaan grotendeels via de binnenvaart verloopt. Die modal shift zou een potentiële reductie opleveren van 604.800 kilometer op de Vlaamse wegen en 612 ton CO2 per jaar.

Vandaag gaan de exportgoederen geladen in containers van de productiesite in Ieper met de vrachtwagen naar de haven van Antwerpen of Zeebrugge om van daaruit wereldwijd te worden verscheept. In februari 2023 voerde Picanol twee multimodale testen uit. De lege containers worden opgehaald op het inland depot in Wielsbeke om vervolgens in Ieper te worden geladen. De volle exportcontainers worden nadien vanuit Ieper naar de River Terminal Wielsbeke gebracht om per binnenvaartschip naar de haven van Antwerpen te varen onder toeziend oog van terminaluitbater Delcatrans.
Per roundtrip wordt er 180 kilometer minder gereden over de Vlaamse wegen, wat overeenkomt met een reductie van 61kg CO2 over het volledige multimodale traject. Daarmee is er reductiepotentieel van meer dan 60% van de wegkilometers en 44% CO2-uitstoot voor het bedrijf uit Ieper.
 
Uit eerdere berekeningen die Multimodaal.Vlaanderen in 2017 en 2019 voor Picanol maakte, bleek modal shift toen nog geen volwaardig alternatief. De transittijden tussen Ieper en Antwerpen waren te lang en de kosten lagen te hoog. In 2022 sloegen Group-GTS, De Vlaamse Waterweg, Multimodaal.Vlaanderen en POM West-Vlaanderen de handen in elkaar en namen ze de shift naar de binnenvaart voor Picanol opnieuw onder de loep. Uit die analyse bleek dat door een toename van het aantal afvaarten op de River Terminal Wielsbeke er geen probleem meer is qua transittijd. Bovendien kunnen de multimodale transportkosten de concurrentie met het wegtransport aan.
 
Het voortransport tussen Ieper en Wielsbeke wordt georganiseerd en beheerd door Group-GTS, in nauwe samenwerking met River Terminal Wielsbeke. Om lege kilometers te beperken en multimodale oplossingen te kunnen aanbieden, richtte Group-GTS in 2022 een vierde business unit ‘Solutions & Sustainability’ op.
In april 2023 lopen er extra transporten en worden verdere afspraken gemaakt met alle betrokken partijen. Het doel is om dat in het tweede kwartaal verder uit te breiden.
Foto: River Terminal Wielsbeke

Recente nieuwsberichten

Intris-klanten voortaan geïntegreerd met NxtPort-importdiensten

Met de nieuwe versie van TRIS zijn Intris-klanten voortaan naadloos geïntegreerd met drie import-API’s van NxtPort: Import Consignment, Next Mode of Transport en Green Lights. Een intensieve samenwerking tussen de technische teams van Intris en NxtPort heeft ertoe geleid dat de data van importzendingen kunnen worden hergebruikt voor de TRIS-gebruikers.

Bakkersbedrijf Van der Meulen kiest voor Toyota truckvloot

Van der Meulen is een Fries bakkersbedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in melba toast, beschuit en roggebrood. Gezien de stijgende groei in export stapt het bedrijf over op een complete Toyota truckvloot. In totaal omvat de truckvloot 8 elektrische heftrucks en 12 verschillende magazijntrucks zoals elektrische stapelaars en elektrische pallettrucks.

Walmart regelt personeelsplanning met JDA

De Amerikaanse retailgigant Walmart zet voortaan JDA Workforce Management in als basis voor zijn geavanceerde, voorspellende planningssysteem. Daardoor kunnen 1,1 miljoen winkelmedewerkers van 4,600 winkels wereldwijd de planning inzien, diensten aanpassen en open diensten invullen.

Arteveldehogeschool focust op supply chain management

Om ‘future proof’ studenten af te leveren, verschuift Arteveldehogeschool zijn focus binnen de afstudeerrichting Logistiek Management (onderdeel van de bacheloropleiding Bedrijfsmanagement) voortaan naar supply chain management. “Terwijl logistiek management voornamelijk gaat over de werking binnen een bedrijf, kijkt supply chain management naar de ketenintegratie en dus de volledige flow over de bedrijven heen”, zegt Sophia Pasbecq, programme manager Logistiek Management.

UPS investeert in transportbedrijf dat zelfrijdende vrachtwagens test

UPS Ventures heeft een minderheidsinvestering gedaan in het autonome transportbedrijf TuSimple. Samen testen beide bedrijven zelfrijdende vrachtwagens op de weg in Arizona om te bepalen of de voertuigen de diensten en efficiëntie van het UPS-netwerk kunnen verbeteren.

Kevin Samuelson nieuwe CEO bij Infor

Infor, leverancier van branchespecifieke cloudoplossingen, heeft Kevin Samuelson aangesteld als nieuwe chief executive officer. Samuelson, voorheen CFO bij Infor, volgt daarmee Charles Phillips op die sinds 2010 als CEO actief was. Charles Philips is benoemd tot voorzitter van de raad van bestuur van Infor.

Gebrek aan strategisch ownership vertraagt digitale transformatie in bedrijven

Volgens het ‘2019 Digital Means Business Report’ van technologiedienstenbedrijf NTT is slechts 11% van de ondernemingen zeer tevreden met degenen die verantwoordelijk zijn voor hun digitale transformatie, ondanks het feit dat bijna driekwart van hen al volop in het traject zitten.

Samsung en Microsoft versterken samen connectiviteit tussen mobiele apparaten en platformen

Samsung en Microsoft breiden hun langdurige strategische samenwerking uit om naadloze productiviteitservaringen op verschillende apparaten, applicaties en diensten aan te bieden. Met de introductie van de Samsung Galaxy Note10 worden de populairste productiviteitsoplossingen van Microsoft voor smartphones nu naadloos geïntegreerd in Galaxy-producten en -diensten.

Belgische bedrijfsleiders hinken achterop op vlak van AI

Terwijl de hele wereld volop AI-technologie (artificiële intelligentie) aan het implementeren is, lijden Belgische organisaties nog aan koudwatervrees. Zo blijkt uit onderzoek van Avanade, aanbieder van digitale oplossingen binnen het Microsoft-ecosysteem.

UPTR verkrijgt objectieve cijfers over milieu en mobiliteit

UPTR (de beroepsvereniging voor Belgische transport- en logistieke ondernemingen) pleit er al geruime tijd voor om de gegevens van de kilometerheffing te gebruiken om een objectief debat te kunnen voeren over milieu en mobiliteit. De vereniging lijkt nu zijn eerste slag thuis te hebben gehaald, want Viapass geeft gedetailleerde gegevens vrij in verband met het aantal kilometers afgelegd (op het Belgische tolnetwerk) door voertuigen met een MTM van meer dan 3,5 ton, ingedeeld per EURO-norm.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.