Picanol kiest voor modal shift naar binnenvaart

Picanol, onderdeel van Tessenderlo Group, produceert hoogtechnologische weefmachines en verkoopt wereldwijd in meer dan 100 landen aan weverijen. Samen met zijn huistransporteur Group GTS, en onder begeleiding van De Vlaamse Waterweg, Multimodaal.Vlaanderen en POM West-Vlaanderen, is de weefmachineproducent overgegaan op de modal shift. Concreet betekent dit dat het traject van de Picanol-site in Ieper naar de haven van Antwerpen voortaan grotendeels via de binnenvaart verloopt. Die modal shift zou een potentiële reductie opleveren van 604.800 kilometer op de Vlaamse wegen en 612 ton CO2 per jaar.

Vandaag gaan de exportgoederen geladen in containers van de productiesite in Ieper met de vrachtwagen naar de haven van Antwerpen of Zeebrugge om van daaruit wereldwijd te worden verscheept. In februari 2023 voerde Picanol twee multimodale testen uit. De lege containers worden opgehaald op het inland depot in Wielsbeke om vervolgens in Ieper te worden geladen. De volle exportcontainers worden nadien vanuit Ieper naar de River Terminal Wielsbeke gebracht om per binnenvaartschip naar de haven van Antwerpen te varen onder toeziend oog van terminaluitbater Delcatrans.
Per roundtrip wordt er 180 kilometer minder gereden over de Vlaamse wegen, wat overeenkomt met een reductie van 61kg CO2 over het volledige multimodale traject. Daarmee is er reductiepotentieel van meer dan 60% van de wegkilometers en 44% CO2-uitstoot voor het bedrijf uit Ieper.
 
Uit eerdere berekeningen die Multimodaal.Vlaanderen in 2017 en 2019 voor Picanol maakte, bleek modal shift toen nog geen volwaardig alternatief. De transittijden tussen Ieper en Antwerpen waren te lang en de kosten lagen te hoog. In 2022 sloegen Group-GTS, De Vlaamse Waterweg, Multimodaal.Vlaanderen en POM West-Vlaanderen de handen in elkaar en namen ze de shift naar de binnenvaart voor Picanol opnieuw onder de loep. Uit die analyse bleek dat door een toename van het aantal afvaarten op de River Terminal Wielsbeke er geen probleem meer is qua transittijd. Bovendien kunnen de multimodale transportkosten de concurrentie met het wegtransport aan.
 
Het voortransport tussen Ieper en Wielsbeke wordt georganiseerd en beheerd door Group-GTS, in nauwe samenwerking met River Terminal Wielsbeke. Om lege kilometers te beperken en multimodale oplossingen te kunnen aanbieden, richtte Group-GTS in 2022 een vierde business unit ‘Solutions & Sustainability’ op.
In april 2023 lopen er extra transporten en worden verdere afspraken gemaakt met alle betrokken partijen. Het doel is om dat in het tweede kwartaal verder uit te breiden.
Foto: River Terminal Wielsbeke

Recente nieuwsberichten

Scalefactory gaat samenwerking met Delaware aan

Sinds zijn oprichting in 2018 maakt het Gentse Scalefactory een snelle groei mee als aanbieder van end-to-end oplossingen voor de digitale transformatie van productie-, logistieke en hightechbedrijven. Om die groei verder te versnellen en de klanten ‘effortless experience’ oplossingen te bieden, gaat Scalefactory nauw samenwerken met IT- en consultancybedrijf Delaware.

Nasleep van Covid-19 twee jaar lang voelbaar volgens survey PwC

Bijna de helft (43%) van de CFO’s van grote ondernemingen in België verwachten dat hun inkomsten in de komende zes maanden tot 10% zullen dalen en dat de negatieve bedrijfsimpact de komende één à twee jaar voelbaar zal zijn. Hoewel de Belgische regering maatregelen heeft getroffen om die gevolgen op te vangen, heeft slechts 43% van de CFO’s er gebruik van gemaakt.

Engels Group bouwt nieuw distributiecentrum in Malle

Engels groep bouwt een nieuw distributiecentrum op een oppervlakte van 70.000m² op het industrieterrein van Malle. Vanuit dat nieuwe distributiecentrum zullen vanaf 2022 de goederen en producten van de drie businessunits van Engels Group worden verdeeld, zijnde Thermo Comfort (HVAC), Engels Surfaces (solid surface specialist) en Engels Electro Groothandel.

WDP realiseert logistiek nieuwbouwproject in Luxemburg voor o.a. DB Schenker

WDP investeert 18 miljoen euro in de realisatie van een nieuw distributiecentrum in de logistieke zone Eurohub Centre in Luxemburg, in de directe nabijheid van de cargoluchthaven. Ongeveer 7000m² van het 15.000m² grote nieuwbouwmagazijn is momenteel al verhuurd aan DB Schenker.

Montea breidt activiteiten uit naar Duitsland

Na België, Frankrijk en Nederland betreedt Montea, gespecialiseerd in logistiek vastgoed, nu ook de Duitse markt. De sterke groei van de logistieke sector in Europa en de toonaangevende Duitse economie zijn daarvoor de belangrijkste drijfveren.

Nieuwe tarieven kilometerheffing vanaf 1 juli 2020

Op 1 juli 2020 wijzigen de Vlaamse en Brusselse tarieven van de kilometerheffing voor vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC. In Vlaanderen en Brussel worden de tarieven geïndexeerd.

De Rocker Logistics stapt over op TMS van Elevate-IT

In de zomer van 2020 ruilt De Rocker Logistics, een logistieke partner van voedingsbedrijven onder geleide temperatuur, zijn thuisbasis in Kwatrecht-Wetteren in voor een nieuwe site van drie hectare in Zele. De nieuwe site in de industriezone Wijnveld bestaat uit een duurzaam magazijn met voorraadbeheersysteem, een crossdock platform met transportbeheersysteem en een kantorencomplex.

Descartes neemt Kontainers over

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, neemt voor 12 miljoen euro Kontainers over, leverancier van digitale transportplatformen. De overname sluit aan bij de strategische doelstelling van Descartes om een compleet en wereldwijd toegankelijk Logistics Technology Platform te bouwen en te exploiteren.

Wehkamp sluit distributiecentrum in Maurik

Het Nederlandse online warenhuis Wehkamp gaat zijn distributiecentrum in Maurik sluiten. De sluiting komt er omdat de e-tailer twee locaties wil samenvoegen tot één distributiecentrum in Zwolle, waar alle activiteiten van het centrum in Maurik worden ondergebracht.

Migros bouwt schaalbaar omnichannel magazijn met Witron

Momenteel wordt een van de grootste distributiecentra van Zwitserland gebouwd in Neuendorf, enkele minuten ten zuiden van Bazel. Het Zwitserse Migros-Verteilbetrieb Neuendorf AG werkt samen met Witron aan de uitbreiding en modernisering van een magazijn voor diepvriesproducten, de automatisering van een handmatig non-food distributiecentrum en een omnichannel magazijnconcept waar interactie tussen winkelverkoop en e-commerce kan plaatsvinden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.