Picanol kiest voor modal shift naar binnenvaart

Picanol, onderdeel van Tessenderlo Group, produceert hoogtechnologische weefmachines en verkoopt wereldwijd in meer dan 100 landen aan weverijen. Samen met zijn huistransporteur Group GTS, en onder begeleiding van De Vlaamse Waterweg, Multimodaal.Vlaanderen en POM West-Vlaanderen, is de weefmachineproducent overgegaan op de modal shift. Concreet betekent dit dat het traject van de Picanol-site in Ieper naar de haven van Antwerpen voortaan grotendeels via de binnenvaart verloopt. Die modal shift zou een potentiële reductie opleveren van 604.800 kilometer op de Vlaamse wegen en 612 ton CO2 per jaar.

Vandaag gaan de exportgoederen geladen in containers van de productiesite in Ieper met de vrachtwagen naar de haven van Antwerpen of Zeebrugge om van daaruit wereldwijd te worden verscheept. In februari 2023 voerde Picanol twee multimodale testen uit. De lege containers worden opgehaald op het inland depot in Wielsbeke om vervolgens in Ieper te worden geladen. De volle exportcontainers worden nadien vanuit Ieper naar de River Terminal Wielsbeke gebracht om per binnenvaartschip naar de haven van Antwerpen te varen onder toeziend oog van terminaluitbater Delcatrans.
Per roundtrip wordt er 180 kilometer minder gereden over de Vlaamse wegen, wat overeenkomt met een reductie van 61kg CO2 over het volledige multimodale traject. Daarmee is er reductiepotentieel van meer dan 60% van de wegkilometers en 44% CO2-uitstoot voor het bedrijf uit Ieper.
 
Uit eerdere berekeningen die Multimodaal.Vlaanderen in 2017 en 2019 voor Picanol maakte, bleek modal shift toen nog geen volwaardig alternatief. De transittijden tussen Ieper en Antwerpen waren te lang en de kosten lagen te hoog. In 2022 sloegen Group-GTS, De Vlaamse Waterweg, Multimodaal.Vlaanderen en POM West-Vlaanderen de handen in elkaar en namen ze de shift naar de binnenvaart voor Picanol opnieuw onder de loep. Uit die analyse bleek dat door een toename van het aantal afvaarten op de River Terminal Wielsbeke er geen probleem meer is qua transittijd. Bovendien kunnen de multimodale transportkosten de concurrentie met het wegtransport aan.
 
Het voortransport tussen Ieper en Wielsbeke wordt georganiseerd en beheerd door Group-GTS, in nauwe samenwerking met River Terminal Wielsbeke. Om lege kilometers te beperken en multimodale oplossingen te kunnen aanbieden, richtte Group-GTS in 2022 een vierde business unit ‘Solutions & Sustainability’ op.
In april 2023 lopen er extra transporten en worden verdere afspraken gemaakt met alle betrokken partijen. Het doel is om dat in het tweede kwartaal verder uit te breiden.
Foto: River Terminal Wielsbeke

Recente nieuwsberichten

Nyrstar en SEA-invest groep streven naar 7.200 minder vrachtwagenritten per jaar

Nyrstar, wereldwijd actief in metalen met een marktleiderspositie in zink en lood, en SEA-invest, een van de grootste terminaloperatoren voor droge bulkgoederen, fruit en vloeibare bulkgoederen, hebben hun samenwerking uitgebreid en een meerjarige overeenkomst getekend om Nyrstars vrachtvervoer per spoor verder op te drijven.

Donderdag 20 mei Smart Digital Transformation, de online Summit waar we strategisch denken over technologie

Tijdens deze namiddag buigen een vijftal specialisten zich over digitale transformatie vanuit business perspectief. Technologie komt sowieso op ons af maar waarom en hoe passen we een en ander in in onze bedrijfsstrategie. De uiteenzettingen zullen niet focussen op de technologie as such maar ons allert maken op de disruptie die ze veroorzaakt, op de gevaren en de opportuniteiten.

Optimact lanceert nieuwe functionaliteit Report en Mail

Optimact lanceert nieuwe functionaliteit als onderdeel van de integratie met Qlik Sense: Report en Mail. Tijdens de verschillende stappen van het S&OP proces heb je verschillende meetings per planningsdomein (pre-S&OP meeting) en één Executive Meeting waar alle beslissingen genomen moeten worden (bijvoorbeeld het valideren van de sales forecast naar een productie forecast of het wijzigen van een planningsbeleid voor een bepaalde SKU).

Vereenvoudigen van het leveringstraject

Over de hele wereld worden elke seconde meer dan 2.700 pakketten verzonden. Naarmate de vraag naar opties voor orderafhandeling en snelheid toeneemt, nemen ook de uitdagingen voor bedrijven met verzend- en distributieactiviteiten toe. De verwachtingen stijgen snel, deels als gevolg van een groeiende vraag van de consument naar snellere leveringstijden en gemakkelijkere afhandelingsopties, evenals een toename van de internetaankopen.

Nieuwe UR10e van Universal Robots heeft een kwart meer payload

Universal Robots (UR) introduceert een verbeterde UR10e, waarvan de payload werd verhoogd van 10 naar 12,5 kilogram. De cobot beschikt daardoor over meer toepassingsmogelijkheden, zoals palletiseren, machinebelading en verpakken. De verbeterde UR10e is nu in te zetten voor het palletiseren van verpakkingen met een maximaal gewicht van tien kilogram en een grijper van 2,5 kilogram.

Harmonisatie van data flows - geen overbodige luxe!

Het staat buiten kijf dat de Covid-pandemie bedrijven heeft gedwongen om bijna uitsluitend via digitale kanalen te communiceren en digitaal zaken te doen met hun partners. Voor velen is informatie uitwisselen via een virtuele omgeving vandaag de enige manier om samen te werken.

Levi Strauss & Co. stelt TGW aan voor het ontwerp en de realisatie van EDC

Op een oppervlakte van 155.000m² bouwt Levi Strauss & Co. in de regio Münsterland, Duitsland, een van Europa’s grootste logistieke hubs voor modeartikelen en accessoires. Het denimmerk consolideert daarmee zijn fulfilmentprocessen op één centrale locatie.

Design your transformation: valkuilen en groeipijnen in onze digitale transformatie

Tijdens Smart Digital Transformation – The online summit for Strategic thinking about technology, dat plaatsvindt op 20 mei ’21 hebben Maka De Lameillieure (KU Leuven/VIVES/IVERIA) en Remco Lenstra (RE-Framed / Antwerp Management School) het tijdens hun presentatie over de valkuilen en groeipijnen in onze digitale transformatie.

Garvis lanceert bionisch AI-planningsplatform met centrale rol voor planner

Garvis, met hoofdkantoor in Antwerpen, werd in 2020 opgericht door Piet Buyck en Geert-Jan Van Den Bogaerde. De start-up, die nauw samenwerkt met de Universiteit Antwerpen, heeft een nieuw forecasting platform ontwikkeld waarbij de planner centraal staat.

Zijn uw supply chain-vaardigheden toekomstbestendig?

Het onderzoekscentrum voor ‘People in the Smart Supply Chain’ van Vlerick Business School lanceert een survey om de belangrijkste vaardigheden van de supply chain professional van vandaag en morgen in kaart te brengen. Als u werkzaam bent in een supply chain-functie in inkoop, planning, productie of distributie, nodigen wij u uit om de survey in te vullen en samen met ons tot een antwoord te komen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.