Picanol kiest voor modal shift naar binnenvaart

Picanol, onderdeel van Tessenderlo Group, produceert hoogtechnologische weefmachines en verkoopt wereldwijd in meer dan 100 landen aan weverijen. Samen met zijn huistransporteur Group GTS, en onder begeleiding van De Vlaamse Waterweg, Multimodaal.Vlaanderen en POM West-Vlaanderen, is de weefmachineproducent overgegaan op de modal shift. Concreet betekent dit dat het traject van de Picanol-site in Ieper naar de haven van Antwerpen voortaan grotendeels via de binnenvaart verloopt. Die modal shift zou een potentiële reductie opleveren van 604.800 kilometer op de Vlaamse wegen en 612 ton CO2 per jaar.

Vandaag gaan de exportgoederen geladen in containers van de productiesite in Ieper met de vrachtwagen naar de haven van Antwerpen of Zeebrugge om van daaruit wereldwijd te worden verscheept. In februari 2023 voerde Picanol twee multimodale testen uit. De lege containers worden opgehaald op het inland depot in Wielsbeke om vervolgens in Ieper te worden geladen. De volle exportcontainers worden nadien vanuit Ieper naar de River Terminal Wielsbeke gebracht om per binnenvaartschip naar de haven van Antwerpen te varen onder toeziend oog van terminaluitbater Delcatrans.
Per roundtrip wordt er 180 kilometer minder gereden over de Vlaamse wegen, wat overeenkomt met een reductie van 61kg CO2 over het volledige multimodale traject. Daarmee is er reductiepotentieel van meer dan 60% van de wegkilometers en 44% CO2-uitstoot voor het bedrijf uit Ieper.
 
Uit eerdere berekeningen die Multimodaal.Vlaanderen in 2017 en 2019 voor Picanol maakte, bleek modal shift toen nog geen volwaardig alternatief. De transittijden tussen Ieper en Antwerpen waren te lang en de kosten lagen te hoog. In 2022 sloegen Group-GTS, De Vlaamse Waterweg, Multimodaal.Vlaanderen en POM West-Vlaanderen de handen in elkaar en namen ze de shift naar de binnenvaart voor Picanol opnieuw onder de loep. Uit die analyse bleek dat door een toename van het aantal afvaarten op de River Terminal Wielsbeke er geen probleem meer is qua transittijd. Bovendien kunnen de multimodale transportkosten de concurrentie met het wegtransport aan.
 
Het voortransport tussen Ieper en Wielsbeke wordt georganiseerd en beheerd door Group-GTS, in nauwe samenwerking met River Terminal Wielsbeke. Om lege kilometers te beperken en multimodale oplossingen te kunnen aanbieden, richtte Group-GTS in 2022 een vierde business unit ‘Solutions & Sustainability’ op.
In april 2023 lopen er extra transporten en worden verdere afspraken gemaakt met alle betrokken partijen. Het doel is om dat in het tweede kwartaal verder uit te breiden.
Foto: River Terminal Wielsbeke

Recente nieuwsberichten

TVH neemt Battery Supplies over

TVH, aanbieder van onderdelen voor heftrucks, industriële voertuigen, bouwmachines en landbouwtractoren, heeft de aandelen verworven van Battery Supplies in Deerlijk en diens dochterondernemingen in Meyzieu, Frankrijk (Battery Supplies France) en Erftstadt, Duitsland (Battec Batterie Vertrieb).

Leadec benadert 0% fouten bij interne leveringen met ZetesChronos

Leadec is actief op meer dan 300 locaties verspreid over vier continenten. Al bijna 60 jaar ondersteunt het bedrijf klanten in de productiesector met services op het gebied van planning, installatie en automatisering, tot en met het facilitair beheer van fabrieken en gebouwen.

Jost neemt Anné-Louagie over

Transporteur en logistiek dienstverlener Jost heeft transportbedrijf Anné-Louagie uit Temse overgenomen. Het bedrijf werd in 2003 door Marc Anné en zijn vrouw Mady Louagie opgericht en legt zich toe op het internationaal vervoer van containers over de weg, voornamelijk ‘one way’.

Simac ondersteunt data-minded strategie van DPD

Voor DPD is het cruciaal altijd over de juiste data te beschikken. Alleen dan kan de pakketbezorger zijn klanten laten weten waar hun pakket zich bevindt en wanneer het wordt bezorgd. Omdat DPD data sneller wilde kunnen ontvangen, besloot het zijn infrastructuur op meerdere vlakken aan te passen, onder meer door in alle depots de wifi-infrastructuur te herbekijken en uit te breiden.

Volocopter en DB Schenker presenteren drone voor vrachtvervoer

Volocopter, een van de pioniers op het vlak van stedelijke luchtmobiliteit, en wereldwijde logistiek dienstverlener DB Schenker ontwikkelen samen oplossingen voor het snel en emissievrij vervoeren van goederen. Een van die oplossingen is de VoloDrone, een drone voor zwaar transport.

ShopWeDo automatiseert en personaliseert verpakkingen met Savoye

ShopWeDo is gespecialiseerd in b2c e-commerce logistiek en helpt Belgische bedrijven bij het opstarten en optimaliseren van hun e-business activiteiten. Het bedrijf opereert momenteel vanuit twee locaties, Mechelen en Oostende, die gezamenlijk 10.000m² beslaan.

Modebedrijf Peter Hahn vertrouwt op S&OP-tool TIA A3 van Remira

Om de planning en forecasting van nieuwe collecties in de toekomst nauwkeuriger te maken, besloot Peter Hahn de S&OP-tool TIA A3 van Remira in te zetten. De tool legt de basis voor een geïntegreerde Sales and Operations Planning-strategie en moet het multichannel modebedrijf nieuwe voordelen opleveren gaande van actie en verkoopplanning tot forecasts en scheduling.

Infor gaat nieuw partnership aan met Korade

Infor, aanbieder van zakelijke cloud-software met sectorspecifieke specialisaties, is een officieel partnership aangegaan met Korade. Het adviesbureau uit het Nederlandse Bunnik is gespecialiseerd in het implementeren, optimaliseren en migreren van bedrijfsprocessen voor organisaties in de Benelux.

Virtueel evenement over automatisering en uitdagingen in de voedingsindustrie

(Advertorial) Dematic organiseert op 23 en 24 juni een virtueel evenement over de rol en toegevoegde waarde van automatisering voor het oplossen van de volgende uitdagingen: ● Vergrijzing zorgt voor een tekort aan werknemers ● Door maatwerk te produceren groeit de behoefte aan track & trace ● Vraag naar efficiëntere, duurzamere productie neemt toe Registreer hier gratis…

Dachser breidt crossdock center in Willebroek uit

Omdat de vestiging van Dachser in Willebroek na vijftien jaar te klein was geworden, verhuisde de logistiek dienstverlener in 2014 naar een nieuw dedicated crossdock center op industrieterrein de Hulst. Door de groei van Europese groupage-activiteiten is ook dat gebouw ondertussen evenwel te klein geworden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.