Phi Data en Belintra optimaliseren voorraadbeheer in ziekenhuizen

IT-integrator Phi Data slaat de handen in elkaar met Belintra, een leverancier van oplossingen voor de gezondheidszorg met hoofdzetel in België en filialen in Zwitserland en de VS. Samen willen beide partners het herbevoorradingsproces in de voorraadruimtes van ziekenhuisafdelingen grondig verbeteren. Met een geautomatiseerd Kanban-systeem (leeg/vol) helpen beide bedrijven ziekenhuizen om het voorraadbeheer efficiënter in te richten. Dat maakt de kans op fouten verwaarloosbaar en levert heel wat tijdswinst op.

De Belintra OptiScanBan-oplossing die Phi Data naar de markt brengt, is gebaseerd op het Kanban-systeem dat vaak wordt gebruikt voor het inventariseren van de voorraad op bepaalde afdelingen: waarvan is er nog voldoende en wat moet worden bijbesteld? Door de Kanban-statuskaartjes in de ene of de andere richting om te draaien, geeft men de status (leeg/vol) van elk product aan. “Zonder automatisering moet een verpleegkundige of andere ziekenhuismedewerker manueel de statuskaartjes verplaatsen of versteken, waarbij er al eens een kaartje op de grond terechtkomt. Daarna moet een logistiek medewerker langskomen om de bij te vullen goederen manueel te scannen”, klinkt het. “Met deze oplossing wordt de status van elk product in elke voorraadruimte automatisch geregistreerd en in real time verwerkt.”
 
Het Belintra OptiScanBan-systeem bestaat uit digitaal leesbare OptiScanBan-etikethouders op de bakken of schappen en een of meerdere camera’s met een bereik van 360° in dezelfde voorraadruimte. De camera’s lezen de status van de OptiScanBan-etikethouders en worden via een Power over Ethernet-verbinding (PoE) met het netwerk verbonden. De OptiScanBan-software analyseert de snapshots die de camera’s maken, herkent de status van elk artikel door de kleurcode en registreert de actuele status in de database (groen is voorradig, rood betekent bij te vullen). Daarnaast zorgt Phi Data met behulp van zijn IDhospitalsupply-software voor een naadloze koppeling van die gegevens met het ERP- of ander beheersysteem van het ziekenhuis voor verdere verwerking.
 
Deze oplossing voor voorraadbeheer moet het inventariseren van de voorraden in zorginstellingen een stuk efficiënter maken. Bovendien garanderen Phi Data en Belintra dat de investering in minder dan twee jaar wordt terugverdiend.

Foto: Phi Data / Belintra

Recente nieuwsberichten

Avasco Industries en Jungheinrich realiseren automatisch hoogbouwmagazijn in Diksmuide

Metaalverwerkend bedrijf Avasco Industries heeft Jungheinrich België, leverancier van logistiekoplossingen, in de arm genomen voor de realisatie van een hoogbouwmagazijn in Diksmuide. Het nieuwe automatische magazijn zal een hoogte van 36 meter bereiken en wordt uitgerust met automatische magazijnkranen voorzien van multi-deep shuttles.

Cabka en Repsol introduceren gerecyclede polypropyleen pallets

Cabka, producent van pallets en containers van gerecycleerd plastic, brengt een nieuwe herbruikbare kunststof pallet op de markt, voorzien van het Repsol Reciclex polypropyleen compound. Daarmee wil de leverancier logistieke bedrijven een krachtig hulpmiddel bieden dat de efficiëntie belooft te verbeteren en het milieu ten goede komt.

Universal Robots lanceert UR30 cobot voor zware toepassingen

Ongeveer een jaar geleden pakte Universal Robots, een Deense fabrikant van industriële robotarmen, uit met de UR20 cobot. Dat was meteen ook het eerste model van een volledig vernieuwde cobotserie. Nu krijgt de UR20 het gezelschap van de UR30, een cobot met een laadvermogen tot 30 kilogram.

Movu Robotics en Dematra winnen prijs in Londen

(Advertorial) Movu Robotics, een van de toonaangevende leveranciers van magazijnautomatisering en robotica, kondigt met trots aan dat het de award ‘The Best Use of Robotics’ heeft gekregen op de ‘Supply Chain Excellence Awards 2023’ met het baanbrekende Dematra-project.

Gratis gids: Navigeer moeiteloos door het wereldwijde e-facturatie labyrint

(Advertorial) Duik in onze GRATIS whitepaper en blijf voor op het gebied van e-facturatie. Ontdek de nieuwste regelgeving die wereldwijd wordt ingevoerd en zorg ervoor dat jouw bedrijf voldoet aan alle land-specifieke beleidslijnen. Leer wat nodig is om compliant te worden en vermijd boetes die de resultaten van jouw bedrijf negatief kunnen beïnvloeden.

Witron viert 20 jaar OPM

Dit jaar is het Order Picking Machinery-systeem (OPM) van Witron aan zijn 20ste verjaardag toe. Het verhaal van het OPM vindt zijn oorsprong in 2003 aan de koffietafel van Walter Winkler (foto). Een taart en een taartschep brachten de oprichter van het automatiseringsbedrijf uit het Duitse Parkstein op een idee en de COM, het hart van het OPM-systeem, was geboren. Want, net zoals een taartschep onder een stuk taart glijdt, schuift de COM onder de te verzamelen artikelen en gebruikt deze om pallets en rolcontainers voor voedingswinkels volautomatisch, productvriendelijk, winkelvriendelijk en foutloos te laden.

Exotec opent nieuwe hub voor productie Skypath-transportbandsystemen

Exotec, wereldwijde leverancier van robotoplossingen voor magazijnen, heeft een nieuwe productieruimte geopend in Croix, Frankrijk. Door die uitbreiding kan Exotec de productie van zijn Skypath-transportbandsystemen opvoeren naar een gemiddelde van dertig modules per dag. Skypath is een modulair, plug-and-play geautomatiseerd transportbandsysteem dat bestaat uit rechte, gebogen en hellende bouwstenen.

Savoye automatiseert magazijn in Saoedi-Arabië voor iHerb en CJ Logistics

iHerb is een wereldwijde e-commerce retailer op het gebied van gezondheids- en welzijnsproducten, met hoofdzetel in Californië (VS). Voor het Midden-Oosten bevindt de uitvalsbasis van iHerb zich in Saoedi-Arabië. Om de distributie van zijn producten in die regio verder te verbeteren, doet iHerb een beroep op Savoye voor de automatisering van zijn e-commerce Global Distribution Center (GDC) in Riyad. Voor de ontwikkelaar en aanbieder van intralogistieke software en magazijnsystemen betreft deze opdracht de eerste in zijn soort in de regio.

Swisslog mechaniseert nieuw Home Shop Center van Albert Heijn

Begin december 2023 gaat het nieuwe, gemechaniseerde Home Shop Center (HSC) van Albert Heijn in het Nederlandse Barendrecht van start. Het project, dat tot stand kwam in samenwerking met Swisslog, heeft geleid tot de automatisering van het magazijn met behulp van een Autostore-systeem. In het HSC rollen de producten in bakken automatisch over een geautomatiseerd netwerk van rails om bij elkaar te komen in de blauwe boodschappenkratten waarin klanten van Albert Heijn hun boodschappen thuisbezorgd krijgen. Het nieuwe Home Shop Center zal wekelijks 45.000 bestellingen verzorgen.

Dematic voltooit zijn grootste AMR-project bij Radial in Nederland

Radial Europe, een e-commerce fulfilment-bedrijf van BTC en dochteronderneming van Bpostgroup, heeft zijn logistieke centrum in het Nederlandse Groningen uitgerust met 299 autonome mobiele robots van Dematic. De AMR’s worden er ingezet om pallets en bakken te verplaatsen naar overslagstations en verzamelstations. Voor Dematic, dat intelligente automatiseringsoplossingen ontwerpt, installeert en ondersteunt, vertegenwoordigt dit project de grootste AMR-opdracht tot nu toe wereldwijd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.