Passagiersdrone vervoert voor het eerst medische cargo door Europees luchtruim in Sint-Truiden

Op 25 juli 2023 heeft een passagiersdrone met twee zitplaatsen voor het eerst medische inhoud door Europees luchtruim vervoerd. De dronevlucht, een volledig onbemande en geautomatiseerde missie, vervoerde meerdere bloedzakjes over een afstand van één kilometer door het testluchtruim van DronePort in Sint-Truiden. De operatie werd gecoördineerd door het Belgische bedrijf Helicus, dat bekend staat om de ontwikkeling van dronetoepassingen en -technologieën voor medisch transport door de lucht.

Helicus is de eerste droneoperator in Europa die met succes dronevluchten uitvoerde met menselijk weefsel en bloedstalen boven bevolkt gebied, buiten het zicht van de piloot. Met de recente testvlucht is er echter een nieuwe mijlpaal bereikt in de onbemande luchtvaart in Europa, door medische inhoud te transporteren met een passagiersdrone, een toestel van meer dan 600kg. De Ehang 216 AAV van dronefabrikant EHang Holdings Limited heeft liefst 16 elektromotoren, haalt een kruissnelheid van 130km/u en heeft een maximale vluchtduur van 30 minuten. De drone toonde in het verleden al zijn vermogen om twee passagiers te vervoeren ofwel een vracht tot 220 kg.
 
Tijdens de test afgelopen juli vloog de drone-taxi door het afgesloten luchtruim van DronePort om bloedzakjes te transporteren. De organisatie van de testvlucht was een samenwerking tussen Helicus, EHang, DronePort en de Dienst voor het Bloed van het Belgische Rode Kruis. Ook de Belgische burgerluchtvaartautoriteit (DGLV), die vooraf akkoord had gegeven voor de operatie, was aanwezig om het verloop van de missie te beoordelen. Het is namelijk de eerste keer dat een drone van dergelijk kaliber in ons luchtruim de lucht in gaat, en dat volledig in lijn van met het wettelijke kader van de nieuwe Europese dronewetgeving sinds 2020.
 
Omdat het ging over een onbemande, geautomatiseerde vlucht met een vrachtdrone, werd de drone bestuurd door een computer die een vooraf gedefinieerd vluchtpad volgde dat door Helicus werd uitgestippeld. Veiligheidspiloten op de grond stonden stand-by als extra veiligheidsmaatregel om een soepele en veilige operatie te garanderen. Helicus maakte gebruik van hun informatie-interface die naadloze communicatie mogelijk maakte tussen de passagiersdrone en het Command & Control centrum (C2C) van Helicus.
 
Na drie jaar intensieve voorbereiding met zijn partners noemt Helicus de testvlucht “een belangrijke mijlpaal op het uitdagende pad dat in de komende jaren zal leiden tot wijdverspreid medisch transport per drone”.
 
Volgens vicepremier en minister van Mobiliteit Georges Gilkinet maken drones het mogelijk complexe missies uit te voeren met een efficiëntie die voorheen ongekend was, terwijl ze tegelijkertijd goedkoop en milieuvriendelijk zijn. “Sommige missies die met helikopters of lichte vliegtuigen worden uitgevoerd, kunnen nu door drones worden uitgevoerd, wat de CO2-voetafdruk van die missies sterk vermindert”, meent hij. “Daarom willen we als overheid de ontwikkeling van de dronesector in België bevorderen door een wettelijk kader te creëren en eenvoudige, toegankelijke procedures te ontwikkelen voor wie deze sector wil ontwikkelen.”
 
De Limburgse investeringsmaatschappij LRM is samen met de stad Sint-Truiden en JK Invest aandeelhouder van de DronePort.
Foto: Helicus / EHang / DronePort

Recente nieuwsberichten

Jungheinrich creëert bestuursafdeling voor automatisering

Jungheinrich heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in automatisering en met name ook via overnames zijn technologische en regionale footprint op het vlak van automatisering aanzienlijk uitgebreid. De raad van bestuur van Jungheinrich heeft daarop besloten een nieuwe bestuursafdeling voor automatisering te creëren. De nieuwe afdeling zal alle eenheden en middelen bundelen met de nadruk op Mobile Robots, Automated Storage & Retrieval Systems (ASRS) en magazijninrichtingen.

Last Call voor Supply Chain Innovations 2024!

Mocht het u om de een of andere reden toch nog ontgaan zijn: op donderdag 14 maart, overmorgen al, vindt in Antwerpen Expo de nieuwste editie van Supply Chain Innovations plaats.

Datalogic stelt draagbare bluetooth-scanner CODiScan voor

Datalogic, wereldwijd actief op het gebied van automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, heeft de CODiScan serie gelanceerd. Het betreft een nieuwe serie draagbare bluetooth-scanners die zijn ontworpen voor toepassing in de transport en logistiek, retail en productie. Met een gewicht van slechts 44 gram kan de scanner op verschillende lichaamsdelen worden gedragen. De modulaire CODiScan is uitgerust met de Green Spot-technologie van Datalogic.

Dachser heeft overname Frigoscandia afgerond

Sinds 4 maart 2024 is Frigoscandia AB een volledige dochteronderneming van Dachser en daarmee onderdeel van het Food Logistics-netwerk van de logistiek dienstverlener uit het Duitse Kempten. De overname markeert meteen ook het begin van de volledige integratie van het Scandinavische bedrijf in het Dachser-netwerk.

Vlaanderen breidt wegennet met kilometerheffing niet uit

Transport & Logistics Belgium (TLB), het overkoepelende orgaan van de drie erkende transportfederaties in België (Febetra, TLV en UPTR), laat weten dat het bij de Vlaamse regering heeft verkregen dat de tolheffing in Vlaanderen alsnog niet wordt uitgebreid.

Movu orkestreert een dynamisch ensemble van magazijnrobots op LogiMAT 2024

Op LogiMAT 2024 geeft Movu Robotics een dynamische demonstratie van samenspel van magazijnrobotica.

Loadhog lanceert nieuwe bak voor intralogistieke automatisering

Het Britse bedrijf Loadhog richt zich op het ontwerp, de productie, de verkoop en het poolen van meermalig te gebruiken verpakkingsoplossingen. Met de Autotote 64 lanceert de verpakkingsfabrikant een container die speciaal is ontworpen om ingezet te worden bij intralogistieke automatisering. Zo is de bak ontworpen voor gebruik met AMR’s, conveyors, shuttle-opslagsystemen en andere ASRS-technologieën.

Cabka stelt nieuwe BigBag S5 pallet voor

Cabka, aanbieder van herbruikbare transportverpakkingen gemaakt van gerecycled plastic, introduceert met de BigBag S5 pallet een nieuwe ladingdrager die moet voldoen aan de veranderende behoeften van klanten die zich inzetten voor een duurzaam milieu.

MAN automatiseert productielogistiek met robots van Magazino

Vrachtwagenconstructeur MAN gaat in zijn vestiging in Neurenberg een vloot van 12 SOTO-robots inzetten om de logistiek van kleine goederen volledig te automatiseren. De SOTO-robot is afkomstig van het Duitse roboticabedrijf Magazino, een dochteronderneming van Jungheinrich.

TVH wordt geautoriseerde hersteldienst voor Bosch Rexroth HMI-producten

TVH, internationaal leverancier van onderdelen, is aangesteld als geautoriseerde hersteldienst voor HMI-producten van Bosch Rexroth, gespecialiseerd in aandrijf- en besturingstechnologie en -componenten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.