Partnerinformatie: Hoe gebruik je waardeketenanalyse?
Waardeketenanalyse is een hulpmiddel dat bedrijfseigenaren gebruiken om elk proces dat hun bedrijf gebruikt op te splitsen. Deze analyse kan worden gebruikt om de individuele processen van het bedrijf te verbeteren, de efficiëntie van het bedrijf te verbeteren en een concurrentievoordeel te behalen. Waardeketenanalyse wordt gebruikt door bedrijven van elke omvang, van eenmanszaken tot ondernemingen op ondernemingsniveau. Elk bedrijf gebruikt verschillende processen om zijn werk te doen, en ze kunnen allemaal waardeketenanalyse gebruiken om deze processen te bestuderen en te verbeteren.
Wat is waardeketenanalyse?
Een waardeketen is het volledige scala aan activiteiten – inclusief ontwerp, productie, marketing en distributie – die bedrijven uitvoeren om een product of dienst van concept tot levering te brengen. Voor bedrijven die goederen produceren, begint de waardeketen met de grondstoffen om de producten te maken en bestaat uit alles wat wordt toegevoegd voordat het product aan de consument wordt verkocht. Analyse van de waardeketen vindt eventuele tekortkomingen in deze processen en verbetert deze, waardoor geld wordt bespaard, de kwaliteit wordt verbeterd en de time-to-market wordt versneld. Waardeketenanalyse kan verandering binnen een bedrijf teweegbrengen, de producten en diensten die het aanbiedt verbeteren en de verbindingen met andere bedrijven en hun klanten of opdrachtgevers uitbreiden. Hieruit kan bijvoorbeeld komen dat een waterdispenser voor meer communicatie tussen de klanten en de werknemers zorgt.
Hoe voer je een waardeketenanalyse uit?
Om een waardeketenanalyse uit te voeren, moet een bedrijf zoals Brita elk onderdeel van zijn productieproces identificeren, de stappen die kunnen worden geëlimineerd en andere mogelijke verbeteringen noteren. Dit helpt bedrijven te bepalen waar de beste waarde bij klanten ligt en deze waarde uit te breiden of te verbeteren, wat resulteert in kostenbesparingen of verbeterde productie. Aan het einde van het proces genieten klanten van producten van hoge kwaliteit tegen lagere kosten, waardoor ze je zullen verkiezen boven je concurrentie. Er zijn twee benaderingen van waardeketenanalyse: kostenvoordeel en differentiatievoordeel. Dit zijn lenzen waarmee je je bedrijf moet analyseren.
Kostenvoordeel
Na het identificeren van hun primaire en ondersteunende activiteiten, moeten bedrijven de kostenbepalende factoren voor elke activiteit bepalen. Een cost driver is iets dat de kosten van een activiteit of proces beïnvloedt, zoals:
- Werkuren
- Machinegebruik en installatie
- Loonschalen
- Materialen die worden gebruikt om producten te maken
- Verzenden
Differentiatievoordeel
Het identificeren van de activiteiten die de meeste waarde creëren voor klanten is hier de prioriteit. Welke activiteiten onderscheiden je bedrijf en bieden de meeste waarde? Deze activiteiten kunnen het volgende omvatten:
- Relatieve marketingstrategieën gebruiken
- Kennis van producten en systemen
- Telefoons sneller beantwoorden
- Voldoen aan de verwachtingen van de klant