Partnerinformatie: Hoe gebruik je waardeketenanalyse?

Waardeketenanalyse is een hulpmiddel dat bedrijfseigenaren gebruiken om elk proces dat hun bedrijf gebruikt op te splitsen. Deze analyse kan worden gebruikt om de individuele processen van het bedrijf te verbeteren, de efficiëntie van het bedrijf te verbeteren en een concurrentievoordeel te behalen. Waardeketenanalyse wordt gebruikt door bedrijven van elke omvang, van eenmanszaken tot ondernemingen op ondernemingsniveau. Elk bedrijf gebruikt verschillende processen om zijn werk te doen, en ze kunnen allemaal waardeketenanalyse gebruiken om deze processen te bestuderen en te verbeteren.

Wat is waardeketenanalyse?

Een waardeketen is het volledige scala aan activiteiten – inclusief ontwerp, productie, marketing en distributie – die bedrijven uitvoeren om een ​​product of dienst van concept tot levering te brengen. Voor bedrijven die goederen produceren, begint de waardeketen met de grondstoffen om de producten te maken en bestaat uit alles wat wordt toegevoegd voordat het product aan de consument wordt verkocht. Analyse van de waardeketen vindt eventuele tekortkomingen in deze processen en verbetert deze, waardoor geld wordt bespaard, de kwaliteit wordt verbeterd en de time-to-market wordt versneld. Waardeketenanalyse kan verandering binnen een bedrijf teweegbrengen, de producten en diensten die het aanbiedt verbeteren en de verbindingen met andere bedrijven en hun klanten of opdrachtgevers uitbreiden. Hieruit kan bijvoorbeeld komen dat een waterdispenser voor meer communicatie tussen de klanten en de werknemers zorgt. 

Hoe voer je een waardeketenanalyse uit?

Om een ​​waardeketenanalyse uit te voeren, moet een bedrijf zoals Brita elk onderdeel van zijn productieproces identificeren, de stappen die kunnen worden geëlimineerd en andere mogelijke verbeteringen noteren. Dit helpt bedrijven te bepalen waar de beste waarde bij klanten ligt en deze waarde uit te breiden of te verbeteren, wat resulteert in kostenbesparingen of verbeterde productie. Aan het einde van het proces genieten klanten van producten van hoge kwaliteit tegen lagere kosten, waardoor ze je zullen verkiezen boven je concurrentie. Er zijn twee benaderingen van waardeketenanalyse: kostenvoordeel en differentiatievoordeel. Dit zijn lenzen waarmee je je bedrijf moet analyseren. 

Kostenvoordeel

Na het identificeren van hun primaire en ondersteunende activiteiten, moeten bedrijven de kostenbepalende factoren voor elke activiteit bepalen. Een cost driver is iets dat de kosten van een activiteit of proces beïnvloedt, zoals:

  • Werkuren
  • Machinegebruik en installatie
  • Loonschalen
  • Materialen die worden gebruikt om producten te maken
  • Verzenden 
Je bedrijf moet de verbanden tussen activiteiten identificeren en begrijpen dat als de kosten op het ene gebied worden verlaagd, deze op een ander gebied kunnen worden verlaagd. Vervolgens kun je kansen identificeren om de totale kosten te verlagen. 

Differentiatievoordeel

Het identificeren van de activiteiten die de meeste waarde creëren voor klanten is hier de prioriteit. Welke activiteiten onderscheiden je bedrijf en bieden de meeste waarde? Deze activiteiten kunnen het volgende omvatten:

  • Relatieve marketingstrategieën gebruiken
  • Kennis van producten en systemen
  • Telefoons sneller beantwoorden
  • Voldoen aan de verwachtingen van de klant 
De volgende stap is het evalueren van deze strategieën om de waarde die ze bieden te verbeteren. Je kunt je bijvoorbeeld richten op klantenservice, meer mogelijkheden bieden om producten of diensten aan te passen, incentives aanbieden of productfuncties toevoegen. Overweeg welke van deze unieke activiteiten op de lange termijn kunnen worden gehandhaafd en welke de meeste waarde opleveren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.