Pakkettarieven schieten in 2022 met 4 à 7% omhoog

Volgens Buck Consultants International wordt voor de pakketmarkt in 5 jaar tijd een verdubbeling van de omzet verwacht. Een groei die volgens het logistiek- en locatie-adviesbureau in belangrijke mate te maken heeft met de groei van e-commerce, in combinatie met stijgende brandstoftoeslagen en ongekend hoge piektoeslagen.

De prijs van pakketzendingen zal dit jaar in Europa met 4 tot 7% stijgen (4 à 6% binnenland; 5 à 7 internationaal). Dat is een opvallend resultaat van de recentste Transport Monitor van Buck Consultants International (BCI). De Transport Monitor, die aan zijn zesde editie toe is, is een regelmatige publicatie waaraan 50 bedrijven deelnemen uit de elektronica-, medtech & pharma-, industriële productensector en logistiek dienstverleners.
 
Bedrijven kunnen wel wat doen om gedeeltelijk aan de prijsexplosies te ontkomen. BCI identificeert 5 tactieken om de pakketkosten enigszins in de hand te houden.
 
Tactiek 1: Servicestrategie – Optimaliseer de werkelijke gewenste leversnelheid
Bedrijven moeten kritisch zijn en bepalen wat de werkelijke gewenste leversnelheid is. Is een ‘next day guaranteed’ of een ‘pre-8 uur ’s ochtends’- service echt nodig, of volstaat een ‘standaard 24-48 uur’ levertijd van de pakketten? Het prijsverschil van een service met een (zeer) korte levertijd en een ‘standaard’ pakketservice kan een factor 3 tot 6 bedragen ten gunste van de ‘standaard’ service.
 
Tactiek 2: Heroverweeg de opzet van het eigen distributienetwerk en zorg voor aanwezigheid in een lokale markt
Aanzienlijke besparingen zijn vaak te vinden in het basisontwerp van de supply chain, bv. door distributiecentra dichter bij of zelfs naar de nationale markten zelf te verplaatsen. Recente voorbeelden bij BCI-opdrachtgevers tonen een vermindering van de vrachtkosten met 25% aan, en meer dan 10% reductie op de totale logistieke kosten. Kansen kunnen worden geïdentificeerd en begroot d.m.v. een integrale distributienetwerkanalyse op het gebied van kosten, service, kwaliteit en risico’s.
 
In het ontwerp van zowel de commerciële als ook de verzendverpakking schuilen ook vaak interessante besparingsmogelijkheden. Voorbeelden: bij het ontwerp van de verpakking het versturen van lucht voorkomen door verpakking beter passend te maken voor het product, of enveloppen of polybags gebruiken voor kleine artikelen om de kosten van (pakket)vracht te reduceren.
 
Tactiek 3: Multi carrier opzet in plaats van één vervoerder
Het selecteren van één wereldwijde pakketvervoerder, die alle markten bedient met cross-borderoplossingen, is de gemakkelijke manier om een ​​pakketservice-oplossing voor heel Europa op te zetten. Afhankelijk van volumes, profielen en vereisten kunnen bedrijven echter de kosten verlagen en vaak tegelijkertijd ook de service verhogen, door gebruik te maken van een multi-carrierstrategie. Ook het gebruik van grote nationale partijen – in combinatie met een directe infeed in een lokaal distributienetwerk – kan veel voordeel opleveren. Dergelijke modellen zijn complexer om te beheren, maar kunnen de pakketvracht-facturen wel aanzienlijk verlagen.
 
Tactiek 4: Slimmere inkoop en een betere deal onderhandelen
Een belangrijke vraag vooraf is of er moet worden ‘getenderd’ of alleen onderhandeld met de bestaande dienstverleners. Benchmarking van tarieven laat zien of en zo ja, welk deel moet worden getenderd. Als bedrijven besluiten te tenderen, is het belangrijk niet alleen de verschillende tariefmodellen van de vervoerders te begrijpen (bv. prijs per pakket, per kg, per volumegewicht, enz.), maar ook de gedetailleerde kostenfactoren die tot de pakketprijs leiden. Denk bijvoorbeeld aan de impact van zendingskarakteristieken (gewicht, volume, vorm) op het basistarief, de toeslagen en andere bijkomende kosten.
Incomplete basisdata of verkeerde aannames leiden al te vaak tot het kiezen van de verkeerde vervoerder met als resultaat onnodig hoge vrachtfacturen.
 
Tactiek 5: Zorg voor de juiste data om bovenstaande tactieken toe te passen
De beschikbaarheid van de juiste data op het juiste detailniveau vormt volgens BCI de basis om de hiervoor genoemde tactieken effectief toe te passen. Een geavanceerd transport management system (TMS) met opties zoals dynamische vervoerdertoewijzing en geautomatiseerde factuurcontrole zijn een eerste vereiste. Data die via het TMS zijn verzameld, kunnen vervolgens worden ingezet voor rapportages, analyses en continue verbeterprocessen.
Foto: Pixabay

202211710176385_arteco-coolants-2.jpg

Recente nieuwsberichten

Jarige Solvint neemt sectorgenoot Bonache over

Solvint, sinds zijn oprichting in 2003 gespecialiseerd in inkoop en supply chain, blaast dit jaar niet alleen 20 kaarsjes uit, maar mag zich sinds 1 oktober ook eigenaar noemen van sectorgenoot Bonache.

TheValueChain neemt Proxcellence over

SAP-partners TheValueChain en Proxcellence hebben hun krachten gebundeld. Sinds september 2023 maakt Proxcellence integraal deel uit van TheValueChain. In de afgelopen jaren schreef TheValueChain al meerdere strategische overnames op zijn naam, zoals Canguru (BE), IDinIT (NL) en HuRis (NL). Met de overname van Proxcellence wil TheValueChain zijn aanbod op het gebied van procesintegratie en procesefficiëntie aanzienlijk versterken, evenals zijn aanwezigheid in de Benelux, Frankrijk en Zwitserland.

Movu Robotics: no warehouse left behind

Movu Robotics is een nieuw en dynamisch merk dat is opgericht om automatisering eenvoudiger te maken, zodat geen enkel magazijn achter hoeft te blijven. Movu's eenvoudige en gestandaardiseerde plug-and-play-oplossingen vereisen niet alleen minder engineering en korte uitvoeringstijden, maar maken automatisering en robotica ook toegankelijker en schaalbaarder, zodat elk magazijn productiever, efficiënter en succesvoller kan worden.

S&OP als basis voor je productievoorraad

Wil je je productievoorraden optimaal houden, dan is een degelijke Sales & Operations Planning (S&OP) cruciaal. S&OP is een datagedreven proces waarmee je als team een duidelijke richting kan kiezen voor het verdere verloop van het productieproces.

Beter voor uw werknemers. Beter voor uw bedrijf.

99% van de supply chain-professionals maakt zich zorgen over het hoge personeelsverloop, onder andere door de zware werkomstandigheden van manuele arbeid. Geautomatiseerde oplossingen zoals het Skypod orderpickingsysteem verbeteren de werkomstandigheden door repetitief, fysiek veeleisend werk te verminderen. Alles, van de hoogte van de bakken en schermen tot de kussentjes op het station, is ontworpen om vermoeidheid bij de operator te minimaliseren, wat de retentie bevordert.

De rol van AI in magazijnbeheer: mogelijkheden én uitdagingen

AI heeft aanzienlijk potentieel om processen en taken in magazijnbeheer verder te digitaliseren en optimaliseren. Hierdoor kunnen medewerkers zich meer richten op resultaten dan op operationele processen. Dit heeft een positieve invloed op de kostprijs per orderverwerking en de betrouwbaarheid van leveringen. Tegelijkertijd zijn er nog tal van uitdagingen verbonden aan het effectief implementeren van kunstmatige intelligentie in magazijnbeheer. De technologie verkeert immers nog in de beginfase. Bij Element Logic zijn we sinds de jaren tachtig actief in het ontwikkelen van software voor magazijnbeheer, en al sinds 2018 zijn we bezig met het integreren van AI.

Comarch x Supply Chain Europe 2023

Bezoek ons team en ontdek de toekomst van supply chain op het Reuters Event: Supply Chain Europe 2023.

Waar & wanneer? Op 24-25 Oktober in het Sheraton Brussels Airport Hotel.

Prologis Park Eindhoven DC4 eerste logistiek gebouw met Zero Carbon Certificaat

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis laat weten dat Prologis Park Eindhoven DC4 het eerste logistieke gebouw ter wereld is dat een Zero Carbon Certificaat heeft ontvangen van het International Living Future Institute (ILFI). Het ILFI beoordeelt de duurzaamheid van projecten en gebouwen tijdens hun levensduur.

WDP eigenaar van sale-and-lease-back multimodale site in Antwerpen

WDP, ontwikkelaar van en investeerder in logistiek vastgoed, wordt via een sale-and-lease-back-transactie eigenaar van een locatie met multimodaal karakter in het Antwerpse Wijnegem.

Nulogy en OMP staan samen nu ook life sciences , farma en chemie bij in digitale transformatie

Nulogy, leverancier van supply chain collaboration oplossingen, en OMP, wereldwijd aanbieder van software en diensten voor de optimalisering van supply chains, gaan hun bestaande partnership verder uitbreiden. Daarmee willen beide ondernemingen een nieuwe doelgroep, namelijk bedrijven in de sectoren ‘life sciences’, farmacie en chemie, helpen bij de digitale transformatie van hun supply chain.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.