Pakkettarieven schieten in 2022 met 4 à 7% omhoog

Volgens Buck Consultants International wordt voor de pakketmarkt in 5 jaar tijd een verdubbeling van de omzet verwacht. Een groei die volgens het logistiek- en locatie-adviesbureau in belangrijke mate te maken heeft met de groei van e-commerce, in combinatie met stijgende brandstoftoeslagen en ongekend hoge piektoeslagen.

De prijs van pakketzendingen zal dit jaar in Europa met 4 tot 7% stijgen (4 à 6% binnenland; 5 à 7 internationaal). Dat is een opvallend resultaat van de recentste Transport Monitor van Buck Consultants International (BCI). De Transport Monitor, die aan zijn zesde editie toe is, is een regelmatige publicatie waaraan 50 bedrijven deelnemen uit de elektronica-, medtech & pharma-, industriële productensector en logistiek dienstverleners.
 
Bedrijven kunnen wel wat doen om gedeeltelijk aan de prijsexplosies te ontkomen. BCI identificeert 5 tactieken om de pakketkosten enigszins in de hand te houden.
 
Tactiek 1: Servicestrategie – Optimaliseer de werkelijke gewenste leversnelheid
Bedrijven moeten kritisch zijn en bepalen wat de werkelijke gewenste leversnelheid is. Is een ‘next day guaranteed’ of een ‘pre-8 uur ’s ochtends’- service echt nodig, of volstaat een ‘standaard 24-48 uur’ levertijd van de pakketten? Het prijsverschil van een service met een (zeer) korte levertijd en een ‘standaard’ pakketservice kan een factor 3 tot 6 bedragen ten gunste van de ‘standaard’ service.
 
Tactiek 2: Heroverweeg de opzet van het eigen distributienetwerk en zorg voor aanwezigheid in een lokale markt
Aanzienlijke besparingen zijn vaak te vinden in het basisontwerp van de supply chain, bv. door distributiecentra dichter bij of zelfs naar de nationale markten zelf te verplaatsen. Recente voorbeelden bij BCI-opdrachtgevers tonen een vermindering van de vrachtkosten met 25% aan, en meer dan 10% reductie op de totale logistieke kosten. Kansen kunnen worden geïdentificeerd en begroot d.m.v. een integrale distributienetwerkanalyse op het gebied van kosten, service, kwaliteit en risico’s.
 
In het ontwerp van zowel de commerciële als ook de verzendverpakking schuilen ook vaak interessante besparingsmogelijkheden. Voorbeelden: bij het ontwerp van de verpakking het versturen van lucht voorkomen door verpakking beter passend te maken voor het product, of enveloppen of polybags gebruiken voor kleine artikelen om de kosten van (pakket)vracht te reduceren.
 
Tactiek 3: Multi carrier opzet in plaats van één vervoerder
Het selecteren van één wereldwijde pakketvervoerder, die alle markten bedient met cross-borderoplossingen, is de gemakkelijke manier om een ​​pakketservice-oplossing voor heel Europa op te zetten. Afhankelijk van volumes, profielen en vereisten kunnen bedrijven echter de kosten verlagen en vaak tegelijkertijd ook de service verhogen, door gebruik te maken van een multi-carrierstrategie. Ook het gebruik van grote nationale partijen – in combinatie met een directe infeed in een lokaal distributienetwerk – kan veel voordeel opleveren. Dergelijke modellen zijn complexer om te beheren, maar kunnen de pakketvracht-facturen wel aanzienlijk verlagen.
 
Tactiek 4: Slimmere inkoop en een betere deal onderhandelen
Een belangrijke vraag vooraf is of er moet worden ‘getenderd’ of alleen onderhandeld met de bestaande dienstverleners. Benchmarking van tarieven laat zien of en zo ja, welk deel moet worden getenderd. Als bedrijven besluiten te tenderen, is het belangrijk niet alleen de verschillende tariefmodellen van de vervoerders te begrijpen (bv. prijs per pakket, per kg, per volumegewicht, enz.), maar ook de gedetailleerde kostenfactoren die tot de pakketprijs leiden. Denk bijvoorbeeld aan de impact van zendingskarakteristieken (gewicht, volume, vorm) op het basistarief, de toeslagen en andere bijkomende kosten.
Incomplete basisdata of verkeerde aannames leiden al te vaak tot het kiezen van de verkeerde vervoerder met als resultaat onnodig hoge vrachtfacturen.
 
Tactiek 5: Zorg voor de juiste data om bovenstaande tactieken toe te passen
De beschikbaarheid van de juiste data op het juiste detailniveau vormt volgens BCI de basis om de hiervoor genoemde tactieken effectief toe te passen. Een geavanceerd transport management system (TMS) met opties zoals dynamische vervoerdertoewijzing en geautomatiseerde factuurcontrole zijn een eerste vereiste. Data die via het TMS zijn verzameld, kunnen vervolgens worden ingezet voor rapportages, analyses en continue verbeterprocessen.
Foto: Pixabay

202211710176385_arteco-coolants-2.jpg

Recente nieuwsberichten

Prologis publiceert eerste Supply Chain Outlook rapport

Prologis, wereldwijde speler in logistiek vastgoed, heeft zijn ‘2025 Supply Chain Outlook Report’ gepubliceerd. Het rapport, dat aan zijn eerste editie toe is, biedt inzichten uit een onderzoek dat in opdracht van Prologis werd uitgevoerd door The Harris Poll bij meer dan 1.000 leidinggevenden in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het rapport geeft weer hoe bedrijven zich voorbereiden op de toekomst van supply chains temidden van een toenemende druk door economische instabiliteit, een veranderende consumentenvraag en klimaatuitdagingen. De verzamelde inzichten moeten bedrijven een waardevolle benchmark bieden voor strategische planning, waardoor ze hun activiteiten kunnen afstemmen op de best practices en verwachtingen van topmanagers wereldwijd.

Verstoring van toelevering vormt grootste risico voor Procurement

Volgens recent onderzoek van Gartner vormt een verstoring van de toelevering de grootste bedreiging voor de inkoopactiviteiten in de toekomst.

Het onderzoek, dat van juni tot juli 2024 werd uitgevoerd bij 258 leiders op het gebied van sourcing en inkoop, was opgezet om chief procurement officers (CPO) inzicht te geven in de belangrijkste risico’s die een belemmering kunnen vormen voor de inkoopactiviteiten en deze te prioriteren. Samen met de inzichten geeft Gartner mee welke acties CPO’s kunnen ondernemen om die risico’s effectief te beheren.

In België wordt elektronische facturering tussen bedrijven (B2B) verplicht vanaf 1 januari 2026

(Advertorial) In 2021 kondigde het Belgische Ministerie van Financiën aan dat het van plan was om B2B-elektronische facturering verplicht te stellen. “2023 had de datum moeten zijn waarop deze hervorming van kracht werd, maar intussen wilde de regering verplichte e-belastingaangiften opnemen,” legt Christophe Viry, Product Marketing Director bij Generix Group, uit. Het wordt dus uiteindelijk 1 januari 2026: Minister van Financiën Vincent Van Peteghem kondigde aan dat hij op 29 september 2023 overeenstemming had bereikt met de Ministerraad voor de verplichte invoering van elektronische facturering.

Risicoloos software moderniseren

(Advertorial) Codeless helpt bedrijven met unieke processen hun verouderde software te moderniseren via de Slim Software Nabouwen methode. We bouwen uw huidige functionaliteiten na zonder toegang tot de broncode en vernieuwen in vier fasen: uitlijnen, nabouwen, optimaliseren en innoveren. Het resultaat? Toekomstbestendige software, volledig aangepast aan uw behoeften, en dat tegen een vaste prijs.

Masterclass Inventory 27 Nov - 4 Dec

(Advertorial) Veel bedrijven hebben moeite om de optimale voorraadniveaus te bepalen, rekening houdend met de bedrijfsomgeving en -beperkingen. Daar zijn verschillende redenen voor, maar één belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer. Daarom hebben Optimact en PICS Belgium een unieke en zeer praktische training ontwikkeld op basis van hun uitgebreide ervaring.

Dematic op Logistica Next - koop uw gratis ticket

(Advertorial) Intralogistieke bedrijfsprocessen worden steeds meer gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Van 5-7 november toont Dematic in Jaarbeurs Utrecht de toekomst van intralogistiek, waaronder AMR's, AutoStore, Pouch Sorter en Multishuttle systemen op stand B065 in hal 7.

Osapiens breidt uit naar Benelux

Osapiens, leverancier van SaaS-oplossingen voor ESG-rapportages, opent een kantoor in Amsterdam om de Belgische en Nederlandse markt te bedienen. Naar schatting zullen zo’n 70.000 bedrijven in de Benelux te maken krijgen met de nieuwe Europese duurzaamheidsregelgeving. Om hen daarbij te ondersteunen biedt Osapiens een platform dat afgestemd is op de lokale markt.

DB Schenker bouwt warehouse voor halfgeleiders in Nederland

Logistiek dienstverlener DB Schenker is van plan een nieuw logistiek warehouse te openen in de omgeving van Amsterdam. De locatie, die zich zal richten op de halfgeleiderindustrie (microchips), zal in totaal 18.000 vierkante meter beslaan. De bouw van het magazijn is al gestart. Verwacht wordt dat het in het najaar van 2025 opengaat.

Still breidt Classic Line uit met RCE 15-20 elektrische heftruck

Still, leverancier van oplossingen voor intralogistiek, introduceerde begin 2023 al zijn Classic Line vorkheftrucks. Nu breidt de leverancier dat gamma uit met de nieuwe range RCE 15-20 elektrische heftrucks. Het betreft een reeks compacte heftrucks voor incidentele en middelzware interne transporttaken in de klasse van 1,5 tot 2,0 ton. Naast compacte afmetingen en een hoge wendbaarheid kennen de drie- en vierwielvorkheftrucks een robuust, onderhoudsarm ontwerp, een intuïtief bedieningsconcept en hoge veiligheids- en servicestandaards. Gestandaardiseerde componenten en vaste uitrustingspakketten moeten zorgen voor een snelle beschikbaarheid van de RCE-trucks, die ook online kunnen worden besteld.

Transuniverse opent vestiging voor Maghreb en Noord-Frankrijk in Moeskroen

Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Moeskroen een nieuwe vestiging geopend voor groepagezendingen van en naar de Maghreb. De locatie richt zich specifiek op klanten in België en Noord-Frankrijk die goederen naar Marokko en Tunesië verzenden of uit die landen ontvangen. Daarnaast zal de vestiging zich richten op de distributie in het Noorden van Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.